Hej,
Mitt hus har lösa innerbågar som jag brukar plocka ut på sommaren, nu är det dags för återmonteringen.
Jag har tätningslister på innerbågarna men inte på de yttre - bör man ha det?
I ett rum så blir det ibland imma mellan bågarna

Tips någon?
 
Hej.
Nej det bör du inte.
Utomhusluften ska kunna ventilera mellan fönstbågarna.

Där du får imma har du ett läckage mellan karm - innerbåge.
Den varma fuktiga luften träffar ett kallt glas och kondenseras.

Svårare än så är det inte :)
Mvh Viktor
 
Hej & tack.
Fortfarande har inte poletten ramlat ner i min hjärna..

Så kall uteluft får komma in och ventilera (och kyla) mellanrummet i bågarna, blir inte innerbågen kall då med imma på insidan av innerbågen som följd - för att inte nämna energikostnad:(
Borde jag byta fönster..?
Mvh Stefan
 
Luften mellan bågarna är stillastående, men den är inte instängd.
Alla 2-glasfönster fungerar så.
Även om det inte är helt tätslutande så fungerar luftspalten isolerande.
Om du är orolig för energikostnader så skulle du kunna byta ut innerglaset mot ett 4mm energiglas.
Det ger samma effekt som om du skulle montera dit ett extra glas.
Eftersom du får imma på glasen där det är otätt så är det alltså värmen som smiter ut och inte kylan som kommer in.
Blev du klokare?
 
Gjorde faktiskt ett jobb idag där vi monterade ett extra energiglas på lösa innerbågar.
Hur resultatet blir med imma och dylikt vet vi inte men om det funkar så kan jag visa bilder på hur vi gjorde.
Vill bara påpeka att vi aldrig skulle rekomendera en kund att göra så här, men eftersom han är bekant med oss på jobbet och han aldrig skulle anklaga oss om det skiter sig så testade vi.
 
Hej,
Tackar! - japp jag blev klokare & är mycket nyfiken kring att montera extraglas på bågarna!
Gärna någon bild:)
Det känns fel att byta hela fönstret för det är sån härlig känsla när man plockar ut innerbågen på våren, man känner väder och hör en massa nya ljud, och på hösten är det verkligen höst när dom monteras tillbaka igen..

Men visst - det är en del jobb och jag undrar vad som tycks om jag skall sälja huset..
 
wayY4KE
Här har jag lagt energiglaset i fönsterbågens profil, jag anpassade storleken på glaset så att det bildades en liten fals.
Det syns lite dåligt, men glasets ovansida ligger ca:4mm lägre än bågen.

HzDsr6J
Så här blev det när jag lagt dit kittet (monoflex).
Jag använde inget tryckkitt eftersom det inte fanns någon riktig fals.
Stifta gjorde jag inte heller eftersom det finns en liten risk att ett stift skulle kunna spräcka glaset när man lyfter i och ur bågen. Kittet håller glaset på plats ändå. Bågarna får ligga ett dygn medans kittet hårdnar innan dom kan monteras.
Mvh Viktor
 
Om man vill ta bort glasen är det bara att skära runt om med en rakbladskniv och skrapa bort kittet.
Det kommer att krävas ny färg, men bågarna kan återställas till ursprungligt skick.
 
Låter supersmart.
Då har man alla "lösa innerbågar"s fördelar men tappar inte en massa energi!
Detta skall jag fundera på till nästa år - posta gärna hur projektet går!
Tack för bilderna!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.