14 584 läst · 16 svar
15k läst
16 svar
Bosch PFS 55/65/105
Sida 1 av 2
Hej,
Jag går itankarna att införskaffa mig en spruta lackning.
De jag har kikat på är från Bosch enligt rubrik.
När jag läser manualen så står följande:
Nu vet jag egentligen inte om bindemedel akryllatex är att likställa med dispersionsfärger eller latexfärger? Vill ju inte köpa en spruta som jag har sönder direkt.
Detsamma gäller även väggfärgen jag tänkte nyttja, både från Nordsjö och Sadolin så innehåller den "Sampolymerdispersion" som bindemedel.
Både snickerifärgerna och väggfärgerna är vattenburna och vattenspädbara.
Är det som jag misstänker, att man inte kan använda denna spruta till de färger jag har för avsikt att spruta? Eller har jag fått allt om bakfoten?
Tips på andra sprutor i liknande prisklass mottages gärna.
Jag går itankarna att införskaffa mig en spruta lackning.
De jag har kikat på är från Bosch enligt rubrik.
När jag läser manualen så står följande:
Den snickeifärg som jag har hemma från Sadolin står det i produktbeskrivningen att den innehåller "akryllatex" som bindemedel, har även tittat på Nordsjös snickerifärger och dom innehåller också akryllatex.Elverktyget är endast avsett för finfördelning av lösningsmedelshaltiga och vattenspädbara lackfärger, lasyrfärger, grundfärger, klarlacker, fordonstäcklacker, betser, trä-
skyddsmedel, växtskyddsmedel, oljor och desinfektionsmedel.
Elverktyget är inte avsett för bearbetning av dispersions- och
latexfärger, lut, syrahaltiga pläteringsmaterial, korniga och
pigmenthaltiga sprutämnen och inte heller för stänk- och
droppfria vätskor.
Nu vet jag egentligen inte om bindemedel akryllatex är att likställa med dispersionsfärger eller latexfärger? Vill ju inte köpa en spruta som jag har sönder direkt.
Detsamma gäller även väggfärgen jag tänkte nyttja, både från Nordsjö och Sadolin så innehåller den "Sampolymerdispersion" som bindemedel.
Både snickerifärgerna och väggfärgerna är vattenburna och vattenspädbara.
Är det som jag misstänker, att man inte kan använda denna spruta till de färger jag har för avsikt att spruta? Eller har jag fått allt om bakfoten?
Tips på andra sprutor i liknande prisklass mottages gärna.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Jag har kört Sandolin färgen i den minsta Boschen, funkar fint men man får späda sen kraftigt= måla 3-4 gånger för att inte sprutan skall spotta för mycket.
Är själv i köpartagen men kikar på en Wagner 867e , det fina med den är att man kan köpa olika "munstycken" till, beroende på vad man skall måla.
Är själv i köpartagen men kikar på en Wagner 867e , det fina med den är att man kan köpa olika "munstycken" till, beroende på vad man skall måla.
Tack för svaret!
I manualen står det 10%, men när du säger kraftigt menar du då 7 delar färg & 3 delar vatten? Eller ännu mer?
Läste i någon annan tråd om att viskositeten skulle vara mellan kaffegrädde och filmjölk, men det saknades något grundrecept
I manualen står det 10%, men när du säger kraftigt menar du då 7 delar färg & 3 delar vatten? Eller ännu mer?
Läste i någon annan tråd om att viskositeten skulle vara mellan kaffegrädde och filmjölk, men det saknades något grundrecept
Jag har en PFS 105 och har med bra resultat sprutat köksluckor, stommar och innertak av Brandén panelskiva (mdf). Det är en del laborerande med spädning för att få ett bra resultat. När jag sprutat har jag haft luftmängden på max och färgmängden på nära lägsta nivå. Har grundat två gånger och täckmålat tre. Jag har anteckningar på några färger jag sprutat med bra resultat som kanske kan vara en vägledning för dig.
Nordsjö Häftgrund V: Tillsatt 45 % vatten
Nordsjö Blankett V15: Tillsatt 65 % vatten
Nordsjö ready V40: Tillsatt 65-70 % vatten
Jotun Lady Interiör 40: Tillsatt 40 % vatten
Jotun isolergrund: Tillsatt 25 % vatten
Nordsjö Häftgrund V: Tillsatt 45 % vatten
Nordsjö Blankett V15: Tillsatt 65 % vatten
Nordsjö ready V40: Tillsatt 65-70 % vatten
Jotun Lady Interiör 40: Tillsatt 40 % vatten
Jotun isolergrund: Tillsatt 25 % vatten
Tack för ditt svar!
När du tillsätter 65% vatten, menar du då att, om du blandar 1L färg, tillsätter du 0,65L vatten?
Eller menar du att av 1 liter blandning är 0,65L vatten och 0,35L färg?
Bara så man har lite koll
När du tillsätter 65% vatten, menar du då att, om du blandar 1L färg, tillsätter du 0,65L vatten?
Eller menar du att av 1 liter blandning är 0,65L vatten och 0,35L färg?
Bara så man har lite koll
Det är nog denna modell du är ute efter tror jag
PFS 105 E WALLPaint
http://www.bosch-wallpaint.com/se/sv/färgsprutsystem
Mångsidig: optimal för påföring av dispersions- och latexfärger.
PFS 105 E WALLPaint
http://www.bosch-wallpaint.com/se/sv/färgsprutsystem
Mångsidig: optimal för påföring av dispersions- och latexfärger.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Ja, samma här. Tror mig ha spätt med ca 30-40%, men kan ha varit mer. Viktiga är att resultatet, enligt mig, blir överlägset bättre än med pensel/roller!
Verkar som att 105 E Wall-paint är lite kraftigare än 'vanliga' 105 E.
Frågan är om man behöver späda lika mycket!? Boschs färgrådning säger 10% med wall-paint varianten.
Här är skillnaderna mellan 105 och 105 wallpaint
Frågan är om man behöver späda lika mycket!? Boschs färgrådning säger 10% med wall-paint varianten.
Här är skillnaderna mellan 105 och 105 wallpaint
Står å velar mellan 105an eller 105 wallpainten, frågan är vilken man skall välja om man som i mitt fall skall måla 400 löpmeter staketspjälor till att börja med. Sen kanske man vill måla nått med lite mera precision, såsom möbler och liknande där man eftersträvar så fin yta som möjligt.
wallpainten kanske har för feta munstycken för detta ändamål? Eller så kanske det fungerar lika bra som med 105an?
Någon som testat och kan bekräfta?
wallpainten kanske har för feta munstycken för detta ändamål? Eller så kanske det fungerar lika bra som med 105an?
Någon som testat och kan bekräfta?
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Finns alternativ till denna där du kan byta munstycken efter vilken typ av målning du skall göra. Just saying!
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Wagner 867e, från Tyskland betalade jag precis, 1700 kr . Dyrare, ja. Bättre? Ingen aning, ännu!