Jag undrar vad jag ska använda för typ av färg till mina putsade källarväggar samt till mina betonggolv?

Det måste ju vara nån färg som "andas".
Vad heter sån sorts färg?

Jag tänkte ifall det finns nån lite "billigare" färg som duger till källaren?
Typ Byggmax, cheapy, ÖB, Jem o Fix eller nåt liknande??

silikatfärg.

Men till golven måste man väl ha golvfärg? Silikatfärg är väl bara till vägg.

Tips på prisvärd färg?

vattenburen epoxi till golv

Om du vill ha en enkel och billig färg till väggarna så kan du använda Landoras "Källare och förråd". Har använt den i vissa utrymmen i min källare och tycker att den är lättrollad och täcker bra. När det gäller betonggolven så bör man ha en relativt slitstark färg som blandas med härdare för bästa resultat. Har hört att en del använt sig av Biltemas golvfärg och att det fungerat bra, har dock inte testat den själv.

• Gilla
HobbysnickareNrX
  • Laddar…
Epoxi är inget man leker med utan utbildning.

5.2 racing skrev:
Epoxi är inget man leker med utan utbildning.
Vattenlöslig epoxi kräver ingen speciell utbildning.
T.ex Beckers EPX-V (eller vad den nu heter) ger inga giftiga ångor etc.
Harmlös.

Apprentice skrev:
vattenburen epoxi till golv

Ok, "andas" den oxå då?

Epoxin släpper igenom ånga, men inte vätska.

_bystrom_ skrev:
Vattenlöslig epoxi kräver ingen speciell utbildning.
T.ex Beckers EPX-V (eller vad den nu heter) ger inga giftiga ångor etc.
Harmlös.
Ok. Det var säkert därför jag fick gå en kurs på tre dagar för att få använda den.

Säkert väldigt harmlös.

5.2 racing skrev:
[länk]

Harmlös var ordet...
Du pratar om den riktiga epoxifärgen som är extremt giftig...? Jag pratar snällvarianten Vattenlöslig Epoxifärg. Beckers EPX-v har vi använt ett flertal ggr, och det finns inga utbildningskrävande säkerhetsföreskrifter eller liknande för den.
Visst, helt harmlös är den inte, allergiframkallande innan härdning, men ändå... jämfört med riktigt epxoi är den harmlös!!

Redigerat:
Som yrkesmålare Måste man gå en kurs för att få hantera Epoxi. Men om man som vanlig hemmafixare vill använda Epoxi är det inga som helst problem, såvida man inte ska använda den varje dag vilket man oftast inte gör hemma. Golvfärger av typ epoxi är idag nästan bara vattenspädbara och endast allergi- och eksemframkallande om man använder det varje dag. Epoxi för industrigolv och liknande får nog inte ens säljas till vanliga konsumenter vad jag vet.

Och som svar på Nymans fråga, tror nog att det räcker gott med en vanlig vattenlöst enkomponentsgolvfärg. Såvida du inte ska köra truck eller dyligt i din källare.

Jens_H skrev:
Som yrkesmålare Måste man gå en kurs för att få hantera Epoxi. Men om man som vanlig hemmafixare vill använda Epoxi är det inga som helst problem, såvida man inte ska använda den varje dag vilket man oftast inte gör hemma. Golvfärger av typ epoxi är idag nästan bara vattenspädbara och endast allergi- och eksemframkallande om man använder det varje dag. Epoxi för industrigolv och liknande får nog inte ens säljas till vanliga konsumenter vad jag vet.

Och som svar på Nymans fråga, tror nog att det räcker gott med en vanlig vattenlöst enkomponentsgolvfärg. Såvida du inte ska köra truck eller dyligt i din källare.

Är själv utbildad målare och har använt just den produkt jag talar om, EPX-V, vid en mängd tillfällen. Och för den färgen har det ej varit krav på utbildning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.