97 964 läst · 22 svar
98k läst
22 svar
el symboler
Sida 1 av 2
Hej, tänkte börja skissa på en elritn,(för hand) skulle nån kunna länka till en sida där man ser ritnings symboler man kan använda. Typ: strömställare, vägguttag, takuttag osv......... Tack !
Allvetare
· Härifrån
· 776 inlägg
http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/elboken.pdf
Sidan 429 -> 442
Sidan 429 -> 442
Tack, "Rostig", precis vad jag behövde !!
Följdfråga.....
Finns det någonstans där man kan ladda ner symbolerna i format för något billigt rit-verktyg såsom Microsoft Visio eller rent av Powerpoint? Jag menar alltså inte proffsprogram såsom AutoCad och TurboCad för där vet jag att det finns symboler till orimliga priser för fågångsanvändaren.
Pen
Finns det någonstans där man kan ladda ner symbolerna i format för något billigt rit-verktyg såsom Microsoft Visio eller rent av Powerpoint? Jag menar alltså inte proffsprogram såsom AutoCad och TurboCad för där vet jag att det finns symboler till orimliga priser för fågångsanvändaren.
Pen
Kan du hantera dwg filer så är det väl bara att "låna" en bef elritning och kopiera in de symboler du behöver.Pen skrev:Följdfråga.....
Pen
Hej forumet,
Någon som har rekomendation av ritprogram som utöver "bara rita" ochså kan visa olika lager (tex en fas eller en säkringsgrens utbredning), kontrollerar att dragnngen verkar vettig med antal ledare och noll-strömmar så att jordfelsbytaren bör fungera, etc. Vill även ha möjlighet att markera kopplingsdosornas placering i huset och hur de hänger ihop.
Bakgrunden är att jag har ett gamalt hus med odokumenterat system där jag måste byta de gamla ledarna mot nya med fräsh issolering och då tänkte passa på att dokumentera systemet.
/Mike
Någon som har rekomendation av ritprogram som utöver "bara rita" ochså kan visa olika lager (tex en fas eller en säkringsgrens utbredning), kontrollerar att dragnngen verkar vettig med antal ledare och noll-strömmar så att jordfelsbytaren bör fungera, etc. Vill även ha möjlighet att markera kopplingsdosornas placering i huset och hur de hänger ihop.
Bakgrunden är att jag har ett gamalt hus med odokumenterat system där jag måste byta de gamla ledarna mot nya med fräsh issolering och då tänkte passa på att dokumentera systemet.
/Mike
Med Visio kan du rita både huset och göra enlinjeschema med olika lager för att visa ledningsdragning och dosornas ungefärliga placering. Däremot "förstår" inte programmet el och kan alltså inte kontrollera det elektriska. Vill du markera faser eller grupper så kan du förslagsvis använda text intill linjerna.
Pen
Pen
Medlem
· Västra Götaland
· 29 inlägg
Uppdaterad länk till elboken: http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/elboken07-08_1.pdf