Som jag ser det är främsta poängen med inverterelverk att de sänker varvtalet vid låg belastning så att de sparar bränsle och inte bullrar lika mycket. Båda de poängerna går om intet om du skall ha två elverk. Vill du lyxa till det och vara säker på att få fin spänning till mobilladdaren så kan du skaffa ett nätfilter.

https://www.elfa.se/sv/naetfilter-f...page=3&origPos=103&origPageSize=50&simi=98.03

Annars räcker det ganska långt med en varistor.
https://www.elfa.se/sv/varistor-320...er_Buyable=1&page=1&origPageSize=50&simi=97.5

Man skall inte överdriva riskerna med elverk och elektronik.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Så det är ingen fara med Tv, kyl/frys och data med ett vanligt 3 fas verk?
Det verkar inte vara alla elverk som har jordfelsbrytare som standard, vad jag har förstått så bör man ha det!

Jag vet inte vad det är för transientskydd inbyggt i elverket. Om det inte är något alls kan det bildas transienter när en stor last som en vattenpump plötsligt slår ifrån. Jag har sett exempel på att dessa transienter räcker för att döda en likriktare efter en transformator när ingen last fanns kvar. Kanske skulle det kunna döda en mobilladdare, TV eller liknande. Jag tvivlar på att det är en stor risk och jag har aldrig sett det. Men jag kan inte garantera något. Med en varistor eller ännu bättre ett nätfilter är du säker. Jordfelsbrytare är bra för personskydd, men hjälper inte mot transienter.

P
Sorry Trodde det jag länkade till var ett 3fas inverter. En inverter är det man på svenska kallar växelriktare. Dvs kör likström till växelström. Inget med varvtal eller så men ofta har de också styrelektronik för just motorvarval på dessa dyrare verk. De billiga har ett varvtal.. Det optimala. Men en eller trefasinverter är bara en kostnadsfråga...
Men det finns andra generatorer på den där sidan. Frågan är bara vad det får kosta för dig...

Så jo inverter är det du ska ha om du vill ha finström in i huset. Men frågan är om du inte ska ha två generatorer. En 1fas för fin elektronik och en 3fas för fulförbrukare...
Själv kommer jag försöka byta till enfas vattenpump. Jag ska kunna klara mig med det. Och därmed så kommer det fungera med ett enkelt 1fas för de viktigaste delarna i huset.
Värmepumpen är dock ett problem men värmen får man klara med braskaminen ....

TheStills. Har du varit med om elektronik som gått sönder av att köras på elverk? Vet du om att enklare UPS:er som är gjorda för att ge reservkraft åt datorer ger en fulare ström än du någonsin får från något elverk?

De billigare elverken har ett varvtal. Det som ger 50 Hz frekvens från generatorn. Vanligtvis 3000 rpm. Med inverter inträder möjligheten att sänka varvtalet till ett för bränsleförbrukningen mer gynnsamt när belastningen är låg. Det finns ingenting sådant som ett optimalt varvtal.

Inverterelverken har absolut en del fördelar framför de utan. Stabil frekvens och spänning till exempel, men de enklare fungerar tillräckligt bra även för elektronik. Moderna apparater är inte känsliga för svajande frekvens och spänning. Det som kan ställa till problem är transienter när exempelvis tryckströmbrytaren till vattenpumpen slår ifrån. Det problemet löses mycket enklare och billigare med ett nätfilter än med ett inverterelverk. Jag är inte ens säker på att man är befriad från det problemet automatiskt bara för att det är ett inverterelverk.

• Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
goliath skrev:
GK100 jag funderar på ett [länk] eller
[länk]
och sedan eventuellt ett mindre inverter elverk [länk] Inverterelverk IG2000
Kan det fungera?
Skulle tro att det du nämnde i första inlägget är bättre men det är säkert inget problem med något av dessa heller och du bör klara dig med bara ett verk. Satsa hellre på ett rejälare och gärna diesel trots att det tommib skrev om bränsleval är mycket vettigt.

Se även vad Avemo skriver kring detta det ser jag som sunt finns inga stora problem med elkvalite från de som varit uppe här. Och som sagt inte heller mycket utrustning som är så känslig att det spelar större roll. Att sätta tre rejäla varistorer Y-kopplade på trefasutgången och mot nollan så är man hemma i fallen som ev kan uppstå vid felbruk eller stora lastsprång.

tommib
Ang bränslet så ser jag att jag glömde nämna att diesel är betydligt lämpligare ur brandsynpunkt då det inte alls är lika lättantändligt. Det är också något energitätare än bensin.

Därför är det också något bättre att köra dieselbil om man får välja....

• Gilla
LMC400
  • Laddar…
DUAB har detta Dieselelverk MDG6500S-3 http://www.duabhuset.se/ "Elverket är dessutom försett med en digital styrenhet som automatiskt styr och övervakar strömstyrka, spänning, frekvens, temperatur, överbelastning, drifttid,"
Behöver man sätta tre rejäla varistorer eller räcker det med den digitala styrenheten?

Den digitala styrenheten är nog bra, men den gör troligen inte varistorernas jobb. För egen del tycker jag det verkar orimligt att sälja ett elverk för 12000 kr som skulle förstöra elektronik. Tre varistorer är ett mycket billigt sätt att skydda ansluten elektronik från transienter. Därför verkar det troligt att det redan finns i elverket från fabrik. Dessutom finns det troligen redan inbyggt i de flesta elektronikprylar.

Jag brukar efterfråga om det är någon läsare som faktiskt varit med om att elektronik gått sönder vid drift med elverk. Det brukar vara tyst. För egen del skulle jag inte oroa mig, men om du gör det så sätt dit varistorerna.

Jag tror inte att det behövs, men den här gången är det inte mina saker som går sönder om jag har fel.

P
Avemo skrev:
Jag tror inte att det behövs, men den här gången är det inte mina saker som går sönder om jag har fel.
Just det.....

TheStills skrev:
Just det.....
Vart vill du komma med den kommentaren? Jag vågar lova att med nätfilter eller varistorer så är det ingen risk för att transienter vid laständring skall förstöra elektronik. Det är en billigare och smidigare lösning än ett inverterelverk. Sedan delger jag informationen att jag inte tror att det behövs heller, men där är jag inte lika säker. Känner du till något fall där ett elverk förstört elektronik?

• Gilla
VetLiteOmMycket och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.