Du är en bra kund du.. som kan ge dem hjälp med mätningar och påpeka vad felet är i form av övertoner och inte bara ringa och gnälla. ... Eller?

Helt i linje med min inställning att man måste påpeka felet om leverantör/producent/butik etc ska bli bättre! Jo jag jobbar med kvalitetsarbete. :rolleyes:

Jo, dom är faktiskt väldigt tacksamma.

Det är dock huvudsakligen av egenintresse som jag håller ett öga på deras nät, det är inte kul när det blir långa avbrott här ute i obygden.

Jo, allt ser så nytt och fint ut invändigt men skruvarna verkar dragna med för liten mejsel, även varmgång på L1.
Men du kan nog se fram emot en ny eltariff nästa år då det lär krävas stora satsningar för att få bukt med bekymret, köp en analog mikro annars.. :)

Slugge skrev:
Jo, allt ser så nytt och fint ut invändigt men skruvarna verkar dragna med för liten mejsel, även varmgång på L1.
Den där gjutjärnsboxen är jag i stort sett oskyldig till. Förre ägaren hade ett fuljordat trefasuttag inkopplat i den. :thumbdown:

Slugge skrev:
Men du kan nog se fram emot en ny eltariff nästa år då det lär krävas stora satsningar för att få bukt med bekymret, köp en analog mikro annars.. :)
Ja, är det resonans i nätet på 47:e eller 49:e övertonen eller något i den stilen så har dom lite att bita i.

"Stort sett" var det ja!:D

Ja övertoner är ett skit, och ställer till en massa andra problem.....

Har varit med om att en generator fick varmgång på en lindning pga. lastens övertoner.
(ampermässigt var lasten lika stor på alla tre faser) men en trasig frekvenomriktare höll på att ödelägga generatorn som drev ett sågverk.

Likaväl att elmätare har mätt fel. Kan även tänka mej att viss elektronik får betydligt kortare livslängd när de utsätts för övertoner.

Hoppas du får ordning på el-kvalitén. håll oss gärna underättade

Jag hoppas få ta del av lite mätdata när loggningen är färdig om en vecka.

Burken som loggar är fö en sådan här.

Detta verkar spännande .. Hehe

Har bara sett utrustning monterad tidigare men aldrig sett några resultat från detta.
Undra varför de inte kopplade klämmorna runt öglan i "propphuven" istället för att dra ur kabel från försäkringslådan. Borde inte vara någon skillnad såvida att de vill ha bort flera skarvar och anslutningar.

Undra hur bra din elmätare har mått av övertonerna. Kanske betalar du mer eller mindre nu :p De loggar ju din förbrukning dubbel upp just nu.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Detta verkar spännande .. Hehe

Har bara sett utrustning monterad tidigare men aldrig sett några resultat från detta.
Undra varför de inte kopplade klämmorna runt öglan i "propphuven" istället för att dra ur kabel från försäkringslådan. Borde inte vara någon skillnad såvida att de vill ha bort flera skarvar och anslutningar.
Det beror på att säkringarna endast säkrar av den lilla uthuscentralen till vänster i bild. Proberna sitter på ledningen som fortsätter till mangårdsbyggnaden.

-=fullmoon=- skrev:
Undra hur bra din elmätare har mått av övertonerna. Kanske betalar du mer eller mindre nu :p De loggar ju din förbrukning dubbel upp just nu.
Jo, jag undrar det oxo.. dessutom har varit anmärkningsvärt mycket elektronikhaverier den senaste tiden.

-=fullmoon=- skrev:
Nätbolagets hemsida: Screen Shot 2014-08-03 at 10.17.45.png

Elhandlarens hemsida: Screen Shot 2014-08-03 at 10.18.04.png

Min avläsning: 844 kWh

:x

Redigerat:
Vad UPSen rapporterar em elkvalitén. Bra det här..

Screen Shot 2014-08-03 at 10.22.08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Flimmret (PLt) visar sig ligga på dryga 400% av det tillåtna värdet. Kurvan visar ca 5-6 dygn.

Vad det beror på är dock en öppen fråga..

Screen Shot 2014-08-04 at 21.38.52.png

Inte för att jag kan komma på något alls varför det är så mycket flimmer mm. Nätet måste vara byggt fel någonstans ju. man har ju glömt en del från skolan. Men Fortsätt komma med rapporter om hur det går och evt lösningar på bekymret.

Det är ju inte bra att du har olika förbrukningar beroende var du läser av. Sen så kanske man ska ha stenkoll på exakt när de bryter mätpunkt.

Övertonerna är tydligen inom det tillåtna. Även den 49:e som syns så kraftigt på oscillosopet.

Screen Shot 2014-08-05 at 6.43.08.png

Flimmret ligger på 0.1-10 Hz, dvs långt lägre frekvens än de övertoner som visas i diagrammet ovan (150 Hz-3350 Hz)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.