För att ta det kronologiskt:
2010-09-28 köpte jag två elektriska handdukstorkar med artikelnummer 44-111 på ett varuhus i den stora kedjan B**tema.
De monterades i duschrummen i mitt nybyggda hus.

På eftermiddagen 2012-06-07 när jag kom hem efter en promenad till postlådan tjöt båda brandlarmen, och huset var rökfyllt.
Jag rusade hostande (p.g.av röken) genom huset, men hittade ingen öppen eld.
Så fann jag brandhärden längst bort, i extratoaletten bortom tvättstugan:
P1010752 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chockad naturligtvis, men oerhört glad att det nya huset trots allt stod kvar.
Handdukstorken var avstängd med den inbyggda strömbrytaren, men ändå hade den lyckats bli tillräckligt varm för att sätta eld på badhandduken som hängde där.
Här är den f.d. handduken:
P1010758 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnade en massa fönster för att vädra ut röken,
och sedan började arbetet med att dra historien med försäkringsbolag, skadesanerare och B**tema.

Får dock säga att både försäkringsbolaget Moderna Trygghetsförsäkringar och skadesaneraren Ocab har skött det hela förstklassigt och varit ett stort stöd nu när jag har mitt första försäkringsärende på över ett halvt sekel.

B**tema påstår att de har varnat för produkten sedan november 2011.
Detta har dock inte väckt min uppmärksamhet, fast jag har besökt mitt lokala B**tema-varuhus cirka 15 gånger sedan den tidpunkten.

Så en stor varning till er som liksom jag köpte handdukstorkar för 1-2 år sedan till fyndpriset 299:-
KOPPLA UR DEN! Den kan vara livsfarlig!
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Håller med att Ocab sköter sitt förstklassigt!! Har också haft förmånen?? att ha med dom att göra i samband med brand.

Läskig brand!!!!! Men eftersom du vet när och var du köpt handdukstorken kan nog ditt försäkringsbolag ställa motkrav mot tillverkaren. I vårt fall kunde dom inte det, för jag minns inte var jag köpt min ljusslinga.

Tack och lov att ditt hus står kvar och att ingen blev skadad!!!!
 
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Moki skrev:
Håller med att Ocab sköter sitt förstklassigt!! Har också haft förmånen?? att ha med dom att göra i samband med brand.

Läskig brand!!!!! Men eftersom du vet när och var du köpt handdukstorken kan nog ditt försäkringsbolag ställa motkrav mot tillverkaren. I vårt fall kunde dom inte det, för jag minns inte var jag köpt min ljusslinga.

Tack och lov att ditt hus står kvar och att ingen blev skadad!!!!
Helt riktigt, Moki.
Försäkringsbolaget talar om regressrätt, men jag får kräva min självrisk på egen hand.
Men det verkar som att B**tema lägger sig platt, de vet ju att de har sålt en undermålig produkt.
Att jag hade så'n järnkoll på kvittona berodde på att jag hade en reavinst från försäljningen av det "förra" huset,
som måste föras över till et nya boendet. Alla byggkostnader behövdes alltså för att inte behöva skatta bort "vinsten". Jag har en hel pärm full med kvitton.
 
Att biltema ska stå för din självrisk låter ju självklart, undrar om dom i ett sådant fall även kan krävas på ersättning av ditt försäkringsbolag?
 
Av instruktionen framgår att det inte räcker att stänga med brytare då den inte används utan att även kontakten ska ut från uttaget. Låter ju förtroendeingivande..
Verkar även konstigt att tork med samma artikelnummer fortfarande finns hos biltema om den nu är konstaterat farlig, brukar man inte ta fram nytt artikelnummer för att skilja produkterna åt?

Biltemas "varning" http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterkallelse-av-Handdukstork-44-111/
Handdukstork 44-111 återkallas från marknaden med omedelbar verkan, på grund av en felaktig anslutning.Gäller endast Handdukstork köpt före 15 oktober 2011.
Om du har produkten vill vi be dig kontakta närmaste Biltema-varuhus för kontroll av denna produkt. Är den felaktig får du hela inköpssumman tillbaka.
 
Redigerat:
  • Gilla
pgoth
  • Laddar…
Undrar då va brytaren har för funktion......
Biltema kan mycket väl ha något parallellt system för att klara av versionshantering så att dom slipper byta artikelnummer.
 
Om brytaren funkar eller inte har ju ingen betydelse! En handdukstork ska kunna stå på dygnet runt med handdukar lindade runt den utan att någon överhettning uppstår!
 
Det var ju tråkigt med ert hus, men fantastiskt bra att det inte blev värre än detta.

Jag har sett sönderbrända uttag, säkringar, strömbrytare, armaturer mm. som kommer från B***ema.

Det finns väl en anledning till att seriösa elektriker inte köper sina produkter på B***ema.
 
KnockOnWood: Du måste ha gjort det. Knocked On Wood.

Beklagar förödelsen. Grattis till att huset och Familjen finns kvar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
KnockOnWood: Du måste ha gjort det. Knocked On Wood.

Beklagar förödelsen. Grattis till att huset och Familjen finns kvar.
Du har rätt mycke_nu, vi tar i trä (som det heter på ärans och hjältarnas språk) flera gånger om dagen för att inget skall hända.

Vad jag särskilt vill med den här tråden är att andra som har köpt samma handdukstork skall reagera och koppla bort den.
Den kan ju vara farlig efter flera år!

Egentligen tycker jag att B**tema kommer för lätt undan genom att bara sätta upp några skyltar på varuhusen, mer eller mindre gömda bland alla reklamskyltarna.
De flesta av oss handlar med konto/bank/betalkort, så om det verkligen gällde går det ju väldigt lätt att spåra köparna (poliserna gör det varje dag för att få tag på nätbedragare).
Och här gäller det ju uppenbarligen risk för människoliv. Men nej då, det är vi som skall gå tillbaka till butiken och se om det vi köpte för ett år sedan är livsfarligt.
 
Hmm.. har de återkallat den eller varnar de bara för att använda den på fel sätt? Hittar den inte hos Elsäkerhetsverket.
 
svartöra skrev:
Hmm.. har de återkallat den eller varnar de bara för att använda den på fel sätt? Hittar den inte hos Elsäkerhetsverket.
Bra fråga svartöra. Detta är vad jag fick från B**tema efter att jag anmälde branden (Inkopierat från en pdf, så det kanske inte blir perfekt):
"Återkallelse
Handdukstork 44-111
Viktig säkerhetsinformation:
Handdukstork 44-111 återkallas från marknaden med omedelbar verkan,
på grund av en felaktig anslutning.
Gäller endast Handdukstork köpt före 15 oktober 2011.
Om du har produkten vill vi be dig kontakta närmaste Biltema-varuhus
för kontroll av denna produkt. Är den felaktig får du hela inköpssumman
tillbaka."

//KoW
 
Återkallad alltså, men jag hittar den inte på Elsäkerhetsverkets lista över produkter med försäljningsförbud. Kanske har Biltema hanterat detta helt själva. Är det någon som vet om det finns någon central databas över alla elprodukter som är återkallade eller förbjudna? Jag kan tycka att en återförsäljare som ser att det är problem med en produkt skulle vara skyldiga att anmäla detta till Elsäkerhetsverket, just för att det skulle kunna hållas en databas över alla problemprodukter. Men så är det kanske inte...
 
Det där är fullkomligt sjukt. Glad att det gått bra dock (personskador sett)! Och tack för varningen. Får en att tänka till.

Sånt här borde man egentligen gå till tidningen med. Inte för att smutskasta utan för att upplysa allmänheten om.
 
Börjar med att beklaga men även gratulera, detta kunde gått riktigt illa.

Jag tycker att informationen om sådant här är bristfällig från företagen, det kan ju inte vara meningen att man skall leta efter denna typ av information. Men kanske som svartöra skriver en sida på nätet där alla företag var tvugna att anmäla varningar och att man kunde anmäla sig till ett nyhetsmail som skickades ut när sidan uppdateras.

Jag har läser ingen dagstidning så den vägen hjälper inte mig men jag brukar i alla fall kolla min mail dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.