I samband med att jag gjutit ett nytt golv i vardagsrummet passade jag på att dra tomrör för kompletterande uttag, antenn, nätverk, högtalare etc.

Under tvn är tanken att sätta en kombinationsram med 4-5 uttag.
Vilken dosa bör jag välja om jag är mån om att kunna montera dem rakt och snyggt med rätt c-c-avstånd?

Är det 45mm jag skall borra? 76mm diameter?

Hälsningar

David

Apparatdosor som kopplas samman har ett C/C mått på ca 70 mm

Jo jag vet, men jag har kikat på rotdosor och konstaterar att de är smidiga då de saknar studsar, men att det aldrig finns möjlighet att koppla samman dem.
Vidare såg jag att det rekommenderades drygt 80mm håltagning. Varför?

Är det bättre att ta vanliga apparatdosor som man skär av allt onödigt kraffs på men kopplar samman så att de verkligen sitter där de skall?

Vanliga dosor är oftast bäst. ROT-dosor sätter man då väggen redan är "dubblad". dvs för komplettering i gamla väggar eller då man glömt en dosa (därav smeknamnet "Senildosa" :))

Elmont: Fel! Jag tror bestämt att det är 71mm :p

Till ROT dosor använder man en speciell hålsåg som har lite mindre diameter än den vanliga T70, 80 mm är på tok för stort för en apparatdosa oavsett typ.
Rrrrr, det står FAKTISKT - ca - jag blir upprörd när du hackar på mig i en så väsentlig fråga ;)

Jo, jag är med på den tänkta användningen av rot-dosor.
I mit fall handlar det som sagt om komplettering i murade väggar i ett gammalt hus.
Till på köpet är rummet nydligen microlitat och målat, så jag vill göra så lite åverkan som möjligt.

Kan det vara en idé att köra med rotdosor där enkla uttag skall monteras och frisera apparatdosor fär flera skall hänga samman?

Jag köpte förresten en sån här. Blir det galet?
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=9317&Grp=&n=10

Då hänger det mest på din hantvekskunnande det går men det kräver att du har tålamod och inte förivrar dig. Jag skulle om det var hos mig skippa att fälla in och köra med utanpåliggande.

Flexslangarna sticker upp ur golvet. Det som återstår är att borra hålen, skåra för slangarna, fästa, spackla osv.

Jag skulle i så fall fräsa in slangen men skippa infällda och köra utanpåliggande istället

Vad är den största utmaningen menar ni?
Kanske nåt jag förbisett?

Måtta upp dosorna på väggen ungefär som man gör när man ska fälla in rotdosor i en gipsvägg. Kör sen med dosfräs för tegel och monterar senildosor i hålen. Fräs eller hacka ur för installations-rör.

images

Precis. Det var den jag sett och som föranledde mig att posta det första inlägget. Den kräver STORA hål. .

Om man väljer Schneiders Exxact 2x3 ram är det inte en allt för vild gissning att c/c är 70 i både x- och y-led?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.