7 697 läst · 72 svar
8k läst
72 svar
Är detta rimlig tid för att dra 2 st ledningar?
Sida 1 av 5
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fick just första fakturan från elfirman. De har dragit 2 st EKK-Light kablar parallelt från proppskåpet i källaren. Genom två st väggar där jag gjort hålen. Upp genom köksgolvet där jag också tagit upp hålet. Totalt 2 x 10 m kabel. De är fästa med spikplugg i betongvägg. Ingen inkoppling är gjord utan kablarna hänger löst i båda ändarna för senare inkoppling. "Installationsdagen" åkte jag hemifrån kl 13:00 min fru kom hem kl 15:00 elektrikerna (2 st) var då hos oss och jobbade. Straxt före kl 16 var de klara.
Notan är på 8 timmars arbete (2 x 4 timmar). Är detta rimligt för att dra 2 st kablar 10 m ?
Och behöver man vara 2 man för detta?
(Totalt kostade kalaset 6900 kr med material minus rotavdrag drygt 2100kr = 4775 kr
Notan är på 8 timmars arbete (2 x 4 timmar). Är detta rimligt för att dra 2 st kablar 10 m ?
Och behöver man vara 2 man för detta?
(Totalt kostade kalaset 6900 kr med material minus rotavdrag drygt 2100kr = 4775 kr
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Frågar du någon "hantverkarkramare" här på forumet så är detinte rimligt, det är aldedes för dåligt betalt, de aktuella hantverkarna går på svältlön.
Själv så anser jag att det låter väl saftigt att det skall gå 2 x 4 timmar för att sätta upp 20 meter kabel.
I mina öron låter det som om dom sparat på arbetet för att det inte skulle bli lönt att åka på nytt jobb innan hemgång.
Men nu har vi bara din version av det hela, kan ju hända att det fanns mängder av försvårande omständigheter som gjorde att det drog ut på tiden...
Själv så anser jag att det låter väl saftigt att det skall gå 2 x 4 timmar för att sätta upp 20 meter kabel.
I mina öron låter det som om dom sparat på arbetet för att det inte skulle bli lönt att åka på nytt jobb innan hemgång.
Men nu har vi bara din version av det hela, kan ju hända att det fanns mängder av försvårande omständigheter som gjorde att det drog ut på tiden...
Det enda försvårande kan vara att de eventuellt varit tvugna att borra alla hålen för spikpluggen. Dessa borrar men med ganska tunn borr så med en bra borrhammare borde det inte ta så lång tid. Min fundering är mest om man gör detta jobb snabbare på två eller om den ena mest var "sällskap" för att de hade ont om jobb.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Jag tycker att det var lite väl saftigt. Om vi säger att det hade varit en gubbe så hade det alltså tagit en hel dag att dragit två kablar 10 m.
Utan att känna till något specifikt om just detta fallet så känns det inte som något tvåmansjobb.
//Patrik
Utan att känna till något specifikt om just detta fallet så känns det inte som något tvåmansjobb.
//Patrik
Redigerat:
Även om det var försvårande omständigheter och de nödvändigtvis behövde vara två för jobbet så borde väl i alla fall timmarna på plats stämma överens med vad de fakturerar (om de inte redovisat restid etc.). Jag tycker att du, utan att vara otrevlig kan ifrågasätta dubbelbemanningen och även tiden med tanke på att de uppenbarligen inte varit på plats under den tid de redovisat
Enligt dina tidsuppgifter kan elisarna högst ha varit hos dig 3 tim max hur lång är restiden ? Det här är ett lysande exempel på att man skall aldrig vara 2 då blir det dubbla tiden på ett sånt här jobb var det en stor eller liten fira ? ge oss mer info
Tyvärr kan jag säga att om du tar samma firma att koppla in kablarna så kan du vänta dig mer dyra räkningar
Mvh Tille
Tyvärr kan jag säga att om du tar samma firma att koppla in kablarna så kan du vänta dig mer dyra räkningar
Mvh Tille
Jag har redan ifrågasatt tiden och dubbelbemanningen (självklart utan att vara otrevlig). Han sa att gubbarna skrivit upp 3,5 timmar var och erbjöd sig att dra av en timma på fortsatt jobb. (3,5 timma kan stämma eftersom de var inne på morgonen och tittade på jobbet.) Dubbelbemanningen ska han ta upp med gubbarna på måndagsmötet som kommer. Funderar på att be om fast pris på resterande dragning alternativt fast pris och annan elgubbe eller gumma. Eller så är det bara att bita i det sura äpplet och konstatera att det kostar med elektriker och att regler och lagar förser dom med jobb. Jag hade lätt dragit kablarna själv på halva tiden utan "elexamen".
Återkom gjärna med hur lösningen blir.
Kanske är "Storhas" som varit hos dig.
"Storhas" är en elektirker som brukar va på jobbet, man hör honom på lång väg när han kommer och släpar fötterna efter sig, tror att han sliter ut minst ett par skosulor i månaden .
Ser ut som om han försöker att spara på arbetet så länge som möjligt.
Kanske är "Storhas" som varit hos dig.
"Storhas" är en elektirker som brukar va på jobbet, man hör honom på lång väg när han kommer och släpar fötterna efter sig, tror att han sliter ut minst ett par skosulor i månaden .
Ser ut som om han försöker att spara på arbetet så länge som möjligt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Låter helt orimligt i mina öron. Fyra timmar en man hade jag sagt
Varför drog du inte kablarna själv då? Det är ju inte olagligt. Sen kunde ngn annan kopplat i grejerna åt dig.janwide skrev:Jag har redan ifrågasatt tiden och dubbelbemanningen (självklart utan att vara otrevlig). Han sa att gubbarna skrivit upp 3,5 timmar var och erbjöd sig att dra av en timma på fortsatt jobb. (3,5 timma kan stämma eftersom de var inne på morgonen och tittade på jobbet.) Dubbelbemanningen ska han ta upp med gubbarna på måndagsmötet som kommer. Funderar på att be om fast pris på resterande dragning alternativt fast pris och annan elgubbe eller gumma. Eller så är det bara att bita i det sura äpplet och konstatera att det kostar med elektriker och att regler och lagar förser dom med jobb. Jag hade lätt dragit kablarna själv på halva tiden utan "elexamen".
Ja Fast det får man ju inte... och tror inte TS tänkte att det skulle kunna kosta detta när håltagningen redan var gjord, så med rot så skulle också jag tänkt att gör man hålen (vilket ju kan ta tid) så borde det som segast vara gjort av en man på 4tim max
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Alltså jag är förvånad över att så "många" (två firmor) kör med två man på solklara enmansjobb. Är det fler här som har samma erfarenhet som TS?
Och sedan tänkte jag på en sak, kan det varit så att den ena var lärling? Men lärlingar brukar man väl inte kunna debitera fullt för eller? Hur brukar man debitera lärlingar?
//Patrik
Och sedan tänkte jag på en sak, kan det varit så att den ena var lärling? Men lärlingar brukar man väl inte kunna debitera fullt för eller? Hur brukar man debitera lärlingar?
//Patrik
Det är det väl i högsta grad olagligt, i alla fall efter de trådar man kan följa här på formet.cederbusch skrev:
Och förmodligen hade det varit omöjligt att få tag i en elektriker som velat koppla in trådarna, eftersom han inte sålt dem själv. Och skulle han mot förmodan lyckas, så hade trådarna varit så pass dåliga (det är det alltid när amatörer köper in dem) att det tagit längre tid för elektrikerna bara att koppla in dem än att göra hela installationen.
Redigerat: