Brukar er jordfelsbrytare tjyvlösa utan anledning?

• Ja, nån enstaka gång

8 Röster 5,6%
  • Ja, ofta

1 Röster 0,7%
  • Nej

133 Röster 93,7%
  • Antal röster
    142
Denna undersökning syftar till att ta reda på om man behöver vara orolig för att JFBn löser ut kyl och frys. Frågan är då också om och i så fall hur man bör sektionera sin anläggning med flera JFBer. Det vore värdefullt att få veta både varför och hur ofta er JFB hemma löser, men det skulle bli för många svarsalternativ (skriv ett inlägg och berätta istället). Därför är frågan tjyvlösning utan känd anledning. Skarvsladdar i snön eller vatten i bilens kupevärmare räknas inte som okänd anledning...

Skriv gärna ett inlägg och berätta
- hur länge ni har haft JFB installerad
- om ni har flera JFBer, hur sektioneringen ser ut
- hur ofta den löser ut av kända och okända orsaker.
- om ni har kommit tillrätta med frekventa tjyvlösningar, vad var felet?
- fabrikat på JFBn

Redigerat:
Jag har två jordfelsbrytare. En till badrummet och en till vattenledningens värmekabel. Frånsett när jag testat dem har den för värmekabeln löst ut en gång. Det var för att värmekabeln var trasig, så det var inget fel.

Erik

Har haft JFB (Legrand) sen januari -04 som aldrig löst förutom test som sker 1-2 ggr per år.

Edit enligt order av TS :)

En fyrpolig som tar allt utom ett rum som har en egen minicentral med en 2-polig JFB + 2 säkringar där kontor med dataprylar, tv, spelkonsoller, stereo osv varit innan dottern tog över och förvisade mina leksaker ut ur rummet.

Redigerat:
Huh, jag glömde varför man har JFB :blushing::blushing:
Givetvis vore det roligt om ni följer Avemos exempel och berättar om befogade frånkopplingar också.

EDIT: Och Glufsglufs har en viktig poäng med test av JFBn, att den aldrig löser kan ju bero på att den inte fungerar längre.

Redigerat:
Frågan är ju lite konstig ställd. En jordfelsbrytare löser ALDRIG utan anledning :rolleyes:

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Min jfb i garaget brukar lösa ut 2-3 gånger per år, det är alltid samma fel, vatten eller snö i kontakten som ligger i rabatten och ger ström till trädgårdbelysningen. Ska nog se om jag kan förbättra den skarven på ngt sätt snart...:)
/Mattias.

ClasseClas
Har en Hager CD425R sen 10 år tillbaka. Värmepump, cirkpump till golvvärme och larm ligger utanför. JFBn har aldrig felutlöst. Däremot har den löst ut när speciellt ångstrykjärn har korroderat sönder med tiden och fått felströmmar.

Har haft jfb på hela centralen i tre år, har aldrig löst av okänd anledning.

Däremot har jag överbelastat huvudsäkringarna under samma period två gånger...

Om det blir en sjujävla åsksmäll (blixtnedslag) i närheten av huset kan JFB lösa ut "obefogat".
Har varit med om det några gånger på min jour.

Har 4 JFB som tar belysning, värme/spis, uttag samt Pump/VVB/Bastu.
Har även 2 personskyddsautomater som vardera betjänar kyl/frys samt värmepump.
Inga problem med felaktig utlösning.
Ingen del är oskyddad, alla har 30mA utlösningström

Antal JFB 5st en per central, samt 1st 2-pol som ligger före några 1-pol grupper för utomhusdelar.
Samtliga är 30mA, fabrikat MG och Siemens typ A och en typ B i verkstad.
Alla någorlunda moderna, stötströmståliga så hittils har bax fall inte löst ut dem.
Endast 3-4 korrekta brytningar under åren.

Alltså utan anledning... Jag har utomhusuttag på personskyddsautomat. Det har hänt några gånger att de löst ut när en skarvsladd utan något inkopplat blivit liggande ute i regn. Just därför jag har utomhusuttagen separerade från husets jfb. Det är väl gränsfall att kalla det för okynnesutlösning.

inte utan anledning, men ibland löser den av nån jobbig anledning
som när man klipper en kabel med N och PE, eller när motorvärmarsladden ligger i vattenpölen och det spöregnar ute och man känner inte för att gå 100 meter till garaget och återställa den.

Jag har dubbelt boende. I lägenheten har det funnits jordfelsbrytare sen 2005 då en ny Hager-central installerades och ny matning drogs in. Vid installationen visade det sig att den som bott tidigare i lägenheten hade gjort en klåparinstallation och dels matat kyl och bänkbelysning från spisens matning (avsäkrat 20A enfas...) och dels växlat nolla och skyddsjord. Den som bott innan fick pröjsa elektriker som fixade till detta (före jag blev deltidssambo).

Efter detta har den jordfelsbrytaren löst ut en gång, jag gjorde klantmisstaget att nolla och skyddsjord nuddade varandra då jag bytte ett uttag...

I stugan jag också bor i så finns ingen "riktig" jordfelsbrytare, bara ett par portabla.

En portabel jordfelsbrytare gick sönder, antagligen av åska, för några år sen. (Stendöd, skickade inte genom nån ström så man blev i alla fall inte lurad att den funkar). En inte färdig garagerenovering gör att de färdigrenoverade delarna av garaget matas via en byggcentral (ja, jag vet, man ska inte stickproppmata fast installation, men det är trefasplugg så nolla och fas blir inte växlade, och som installationerna såg ut där innan så är vad som helst en klar förbättring). Den har aldrig löst ut mer än då jag tryckt på test-knappen.

Tvättmaskin och diskmaskin körs på portabla jordfelsbrytare och diskmaskinen löser oftast ut jordfelsbrytaren på ett ställe i diskprogrammet, speciellt när det gått några veckor sen den diskade senast. Då får man återställa jordfelsbrytaren och mata fram programratten. (Ja, jag är medveten om att det antagligen dels är något fel på diskmaskinen och att det dels nog egentligen är en brandfara att inte göra nåt åt det, jag ska se över det sen). Tvättmaskinen som är nyare löser aldrig ut jordfelsbrytaren.

Jag har INTE provat att köra jordfelsbrytare på kylskåpet som är 40-45 år gammalt och inte heller på frysboxen som nog är från 70-talet...

Eller ska spänningsprova..:rolleyes:
Men utan anledning löser den nog ej, däremot kan den fela på andra sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.