Status
Tråden går ej att kommentera.
Ja, så här ser det ut. Ska ha en dimmer (inne i lägenhet) som ska styra två lamper ute på balkongen (som är inglasad). Ska också ha en kontakt (två knappar) som ska styra två infra värmare (första knapp) på taket och en dekoration lampa (andra knapp). Finns det någon duktig själ som kan räkna ut, hur kopplar jag allt detta. Om man börjar att jag har en eldosa upp i taket som kommer direkt från elcentralen, hur kopplar man vidare efter detta allt. Har ni tid och lust hjälpa mig, är jag väldigt tacksam, får inte ihop själv detta just nu, tyvärr :( Tack på förehand!

Mvh. Sere
 
Du ska nog inte SJÄLV installera detta eftersom du uppenbarligen verkar ha noll koll. Kontakta en elektriker som fixar det på 1 timme, eller läs på här i forumet plus lite allmän ellära.
 
LAINE skrev:
Du ska nog inte SJÄLV installera detta eftersom du uppenbarligen verkar ha noll koll. Kontakta en elektriker som fixar det på 1 timme, eller läs på här i forumet plus lite allmän ellära.
d^_^b
 
Ovanstående inlägg kan ses som lite elaka men gör du fel så är risken stor att nån blir grillad och då menar jag inte av infravärmen.

Då är det nog bättre att några är lite elaka nu än att det går helt fel.

I korthet så måste du ha skyddsjord ut där och jordfelsbrytare kommer att bli ett krav om det inte redan finns en sådan.
Sen är det lite frågan om effekter dvs vilka strömmar som går i ledarna och vad matningen klarar av.
Reder du ut det?

/Kent
 
Men Kent,

när det för det första inte är tillåtet för TS att göra en fast installation av detta slaget, låt oss nöja oss med det innan vi går in på balansera belastningen över olika faser, jordning samt JFB.

Att TS har så ringa kunskap i ämnet bygger jag o antagligen LAINE på att problemställningen utgår ifrån hur "knapparna" ska se ut samt att det tydligen finns ett doslock i väggen.....
 
Jag håller med men det är väl bättre att förklara var farorna är än att bara säga att anlita en elektriker?
Att jag inte heller anser att TS skall göra detta själv torde väl ses som självklart?

Dessutom lär det knappast ta en timme för en elektriker. Nåt säger mig fyra timmar för det där tar en stund om man skall dra ut kabel, spika ny kabel, kanske spikplugga, sätta brytare osv...

Det där med en timme är direkt superoptimistiskt att tro men visst jag kan lägga ut allt, köra upp hål i väggar osv först och se om nån hinner med det på en timme ens med de förberedelserna.

Sen lär antagligen en grupp till behövas dras ut för att orka med allt, så som sagts, den där timmen vill jag se hur nån hinner med det på och även hur det ens skall vara möjligt för en oerfaren hemmaelektriker.

Dvs detta är inget man ger sig på själv, eller ja, en del här gör det men de behöver inte fråga innan eller så behövde de fråga och har varit frånvarande väldigt länge i forumet eller så behöver de inte fråga *S*

/Kent
 
Redigerat:
Hmm, det var inte mycket hjälp jag fick. jag har lite koll om el, och hela annlägganingen går till en säkring som är inte kopplad, så det är ingen risk att jag blir "grillad" har sysslat med el 2år som arbete, mest svagström men också 230V. Så jag har koll, men har glömt mycket, eftersom det var 7år sen jag sysslade el som yrkesläring. Och sen valde ett annat yrke. Annan sak, det är faktiskt bara koppling jag behöver hjälp med. Alla kablar, och kontakter är redan inkopplad till balkong, av förra ägare. Fast det kan vara bra kolla upp dom, om dom är felkopplade. Balkongen är skapligt kalt, därför vill jag inte var där onödig extra tid.

Men asså det är bara 2lamper + dimmer som jag ska nyinstallera, resten är bara koppla rätt. Kan jag får något koppling hjälp nu. Det är asså 1fas,N,jording som kommer från centralen till eldosan. Och det finns ingen el nånstans, har två centraler, och den andra ska jag koppla den här, och just nu är huvudbrytaren avstängt,den andra är till resten av lägenheten on där finns ström på givetvis. Det finns också jordfelsbrytare i balkongen japp, men den behöver man knappast till lamper varken infra jag ska koppla. Det får bli till ett annat 230V apparat. lamper och infra ska jordas direkt till centralen. Okej,vi prövar igen, har ni lust räkna ut det här till mig, hur kopplar man, mest osäkert är hur man kopplar en kontakt, som har 2knappar, en till infra och en till dekoration lampa. Dimmer som går till 2utelamper har nog nästan räknat ut själv. Tack för allt hjälp.

Mvh. Sere
 
...herre gud...
 
Med tanke på tidpunkten för första posten så skulle jag satsat på att kopplat allt på en gång då. Går det åt fanders så kanske man kan glädja grannarna med ett litet fyrverkeri på balkongen istället...

Eftersom TS har behörighet så att säga... ( http://www.byggahus.se/forum/el/134072-elinstallationsfragor.html#post984295 ) så kan ju inte detta vara några problem alls väl?
 
212026-serreman.jpg



Sedan ska allt skyddsjordas om det inte är dubbelisolerat.

Protte

När nu TS har behörighet så är det lite konstigt att jag som inte har får göra ritningen åt en som har.

EDIT reviderat schema efter WATTisPOWER påpekande
 
Redigerat:
Tack för seriösa svar, speciell du prototypen. Har nu kopplat allt utan dom här två dimmer lamper, och infra och myslampan funkar. Problem är att bara en av kablar till dimmerlamper kommer räcka till eldosan. Den andra blir för kort, så jag måste skarva den ihop med jordfelsbrytaren eller myslampan, dom är närmast. Men hur skarvar därifrån framåt till eldosan. Har hjärnsläpp just nu :( Tacksam för hjälp fortfarande, bra forum :)

Mvh. Sere
 
Dra en ny med rätt längd istället? Om det nu är fk vi snackar om.
 
Infravärmaren ska ha en allpolig frånskilljare, inte en "dubbelknapp":surprised:
 
TS har ju typ "behörighet" men har man jobbat med el i den utsträckning som TS själv påstår så är detta pinsamt!!
 
WATTisPOWER skrev:
Infravärmaren ska ha en allpolig frånskilljare, inte en "dubbelknapp":surprised:
Varför då?

Jag vet att det är ritat så i många installationsbeskrivningar och att det är högst tillämpligt i Norge.

Men varför ska man göra det i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.