Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Om kabeln till lampna är för kort så får du antingen byta kabeln, om dte inte går så får du sätta en dosa och skarva i.

Om dte är en kabel till lampan som inte går att byta ut så tvivlar jag på att det är en kabel som överhuvudtaget får anslutas fast inkopplat.

Du skriver om jordfelsbrytare, var kommer den in i dessa kopplingar? Är det en 2 polig brytare för just uterummet?
 
Tack för hjälp. Ska dra en ny kabel till eldosan från båda lamper, blir enklast. LAINE, efter 7 år utan något el jobb så tycker jag har klarat hyffsad. Infravärmaren behöver väl ingen frånskiljaren. Fungerar som vilken 230V apparat som helst, och den blir också jordad till centralen. Jordfelsbrytaren är 2-polig brytare för utomhus använding ja.

Måste åka o köpa kabel nu, får see om någon butik är öppet ;)
 
snickarboden skrev:
Dessutom lär det knappast ta en timme för en elektriker.

/Kent
Indeed.

Knäpper man med fingrarna så är en timme borta bara sådär! :p

//Patrik
 
Men jag tycker det är "bra" att folk med "lite behörighet" rättar fackmän såsom skett här. Det förstår väl vem som helst att en sådan behörighet smäller högre än någonting annat?

Och ja, det var drypande ironi, kan ingen moderator i alla fall se till att ta bort det där tramset med "typ behörighet" etc från den andra tråden? Risken finns ju att nån kan komma att tro på den där snubben nån gång och om man inte reder ut att dra tråd till detta så är man inte lämpad att pyssla med el, än mindre att ge råd till andra.

Patrik>Helskotta, jag knäppte med fingrarna och nu är det ett nytt år, whopps *S*

/Kent
 
Patrik_Hed skrev:
Indeed.

Knäpper man med fingrarna så är en timme borta bara sådär! :p

//Patrik
Jag kanske var lite väl optimistisk med min tidsuppfattning för detta jobb, klart att det kan ta några timmar. Min mening med 1 timme var igentligen att snabbt avråda TS från att göra detta själv trots att han har gedigen erfarenhet...
 
Laine>En kommentar... Om du skriver en timme här så tror en del då på att det stämmer och blir sen förvånade när de ser vad det tog och kanske ännu mer irriterade när de får betala mycket mer än vad de trodde det skulle kosta efter råd här på forumet. Sånt är direkt dumt.

Vad den där TS är skall vi inte nämna *flinar*

Men vissa saker är intressanta av diskusen, t ex tror jag att de som jag som jobbar som hantverkare kan ge bättre tidsuppskattningar än lekmän. Menar inte att man skall tro blint på oss men ibland har vi faktiskt rätt. Nån sån info här på forumet kanske hade varit vettig ibland, dock skall den inte användas för att ge mer status eller göra reklam. Men återigen, vi ser saker som inte andra ser eftersom vi jobbar med detta dagligen och det är kunskap som jag vill skall komma forumets läsare till gagn.

Kort sagt, välinformerade konsumenter tjänar alla på.

Nåja, det där var ett kraftigt utflik och ledsen om det drabbade nån.
/K
 
Har du kollat effekten på infravärmarna, sereman?

Vad är det för en jordfelsbrytare? Monterad i centralen? Eller i ett uttag?
 
O
hmmm De va verkligen inte mycket till hjälp stackaren fick.... utan bara som vanligt, ajabaja inte göra så... å sen sitter ni å fortsätter att hjälpa varandra att kasta skit.

tycker att det är rent ut sagt barnsligt och lite andra svordomar... Det räcker med att en påpekar att man behöver behöriget. Ni andra hade kunnat lägga ner... men nää ni måste fortsätta att kasta skit... va gör ni här på forumet om ni ändå bara ska sitta å kasta skit?
Väx upp!
 
Odjuret,

Jag har inte någon som helst elbehörighet men gör ändå eljobb.
Det händer att jag frågar elektrikern på jobbet om något är oklart, ibland har jag nog frågat här.

Men det är en jäkla skillnad på att ha koll på det mesta av jobbet och få sin tankegång bekräftad kontra att börja från noll och fråga hur man ska göra.
Jag tycker det är oansvarigt att förklara för någon hur man ska koppla in utebelysning och infravärme + dimmer om person i fråga verkar ha nollkoll.
Hur börjar man från dosan i taket ? Svaret på den frågan måste bli att man börjar med att ringa nån som har kapacitet att utföra jobbet på ett trafiksäkert sätt, elektriker eller ej men mer koll bör man ha.
 
Odjuret skrev:
hmmm De va verkligen inte mycket till hjälp stackaren fick.... utan bara som vanligt, ajabaja inte göra så... å sen sitter ni å fortsätter att hjälpa varandra att kasta skit.

tycker att det är rent ut sagt barnsligt och lite andra svordomar... Det räcker med att en påpekar att man behöver behöriget. Ni andra hade kunnat lägga ner... men nää ni måste fortsätta att kasta skit... va gör ni här på forumet om ni ändå bara ska sitta å kasta skit?
Väx upp!
Bakis???? ...;)

Jag uppfattar dom som du kallar "kasta skit" inläggen är ett fantastiskt agerande av forumgruppen att ta hand om och skydda sina medlemmar från skador på sig själva och egendom.
 
O
somelvis
Om du hade läst mitt inlägg helt så skrev jag att det räcker med ett inlägg om behörighet. Det jag retade upp mig på var det vissa skrev. nu turades folk om att kasta skit på TS det tycker jag inte är speciellt bussigt! Vi vet ingenting om ts kunskap. Det är inte alltid det lättaste att ställa en fråga på ett forum. Men alla var tvugna att bara kasta skit ingenting kreativt blev sagt eller gjort. Vilket jag tycker är fel, vi är väl vuxna människor?

Vill vi inte hjälpa så behöver vi inte säga nånting alls!
Nu var det några vuxna här som gav honom hjälp och räddade kanske honom från att få huset att brinna ner. för han skulle nog försökt även om ingen velat berätta hur man gör. Nu var det några som gav honom tips och kanske tack vare det såg till att han inte brände ner huset!
Så det är inte oansvarigt att ge goda råd till någon som behöver det, oavsett kunskaps nivå. om någon som verkar ha noll i kunskapsnivå, är det då tillåtet att kasta skit på honom?
 
O
Kanske dags att en moderator rycker tag i det här?

Nimajneb
Så du tyckte att det var mogna och sansade inlägg? Då undrar jag nog om vem som är bakis.
 
Ska man ha hjälp med behörighetskrävande elarbete här på forumet får man väl åtminstonen visa att man har tillräckliga kunskaper i ämnet för att inte riskera att något allvarligt händer. Det har inte TS gjort. Odjuret, du kanske inte kan bedömma situationen riktigt?
 
magnu skrev:
Varför då?

Jag vet att det är ritat så i många installationsbeskrivningar och att det är högst tillämpligt i Norge.

Men varför ska man göra det i Sverige?
Jag kan inte alla anledningar till kravet, men tanken är säkert att det är lätt att som (i detta fallet en infravärmare) om apparaten är oavsiktligt påslagen och därmed en brandrisk.
En allpolig frånkoppling kan oxå bestå av en stickpropp.En stickpropp som är urdragen är ju oxå en tydlig "lägesindikering" på att apparaten är urkopplad.
Sen är det ju så att en vanlig strömställare inte har tillräckligt frånskiljningsavstånd mellan slutblecken i brytaren och är inte är lämpade att bryta en infravärmare med stor effekt, dom bränner lätt ihop och fastnar i slutet läge..
Så en annan orsak till allpolig frånkoppling är att man ska kunna arbeta med den frånkopplade apparaten på ett säkert sätt.
 
Hej alla, joa var mycket kommentarer jag har fått. Orkar inte kommentera på det just nu, behöver fortfarande hjälp! har kopplat nu allt, har bara en problem. 2 lamper som kommer till dimmer, lyser hela tiden. Vad har jag gjort fel? Nollan från lamper är kopplad till nollan i dosan, och fasen (bruna tråd) är kopplad till fas i eldos, men då lyser lamper hela tiden och hjälper inte dimmer. Det är bara lite kvar, sen är har jag fått allt, och jaa, den personen som sa det tar en timme, haha :D fick åka o köpa kabel o grejer här i mellan, spika fast ny kabel till väggen, kanal tom. betongvägg..så det har vart lite pyssla, har kollat allt noga innan jag kopplade elen. 2knapps kontakt funkar som det ska, 1 till (2xinfra) och 1 till dekoration lampa. Båda fungerar utmärkt, lamper till dimmer funkar, men dom lyser hela tiden, så dom får ström hela tiden, hur gör jag, HJÄLP! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.