Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kopplat efter DEN ritningen så fungerar inte infravärmen och myslampan.
Sedan hur dimmern är kopplad vette gudarna.

Jordfelsbrytaren är ingen jordfelbrytare utan ett uttag med JFB så inget av den fasta installationen skyddas av JFB om det inte sitter en i huvudcentralen.

Undrar hur den dosan ser ut med all tråd.

Protte

Hoppas TS och jag har olika försäkringsbolag.
 
Det är bara Vägguttaget som fungerar!
 
*funderar* att man inte lär sig att känna igen troll men men.

Ha en God fortsättning alla vettiga och så hoppas jag att denna tråden stängs eller raderas snarast. finns liksom inte skäl att ha kvar idiotin.

/Kent
 
stilofunk skrev:
Det är bara Vägguttaget som fungerar!
Mmm men hur många volt...
 
Härligt att bryta en ström på 16A med en vanlig strömbrytare. Den håller nog länge.
 
prototypen skrev:
Kopplat efter DEN ritningen så fungerar inte infravärmen och myslampan.
Sedan hur dimmern är kopplad vette gudarna.

Jordfelsbrytaren är ingen jordfelbrytare utan ett uttag med JFB så inget av den fasta installationen skyddas av JFB om det inte sitter en i huvudcentralen.

Undrar hur den dosan ser ut med all tråd.

Protte

Hoppas TS och jag har olika försäkringsbolag.
Hehehe, okej ni är alla elektriker eller läringar och pissed off eftersom en hemmafixare fixade sin balkong själv, eller? Vad har jag då kopplat fel eftersom allt fungerar som det ska. Okej, har kanske glömt nåt från ritningen, försökte komma ihåg allt, orkade inte börja öppna dosor igen. Okej, det var ingen jordfelsbrytare, men korrekta mig gärna, varför behöver man jordfelsbrytare om allt är direkt jordad till central? Som jag sa tidigare.

"Hur ser dosan ut",ska försöka berätta, alla jordade kablar är ihop kopplad i dosan med jordningen som kommer från central. Infra 1 och 2, efter den dom är kopplat till dosan, som syns inte i koppling bilden, och därifrån båda jag kallar "tändtråd" går till dubbelbrytaren. Infra 1 hade blå kabel som tändtråd och infra 2 brun. om jag kommer ihåg rätt och båda hade svart som fas. Från dubbelbrytaren kommer svart kabel från L till dosan, och ihop med fas. Och kablar brun (infrax2) / blå (myslampan).

Från myslampan kommer blå och svart till svart till fas och blå till dubbelbrytaren knapp nr. 2. (blå). Vägguttag / strömbrytare svart fas till dosas fas och blå till nollan i dosan. Och dimmerlamper, blå från lamper till nollan i dosan. Och brun (tändtråd?) till dimmers tändtråd "~" och pil ikonen, fanns bara 2 kontakt i dimmer L och detta. Dimmers L till dosans fas. That´s it. Om något skulle var fel, varför funkar allt då? Som jag fattat man kan koppla bara ett sätt rätt när man sysslar med el. Rätta gärna mig om jag har fel, om ni orkar läsa genom mina amatör koppling förklaringar :) Vill inte bränna ner huset ändå. Men jag säger så här, anlitar gärna ett fackman om vi sysslar mer än 1fas, 3fas ugn osv. eller med badrum installationer så kontaktar jag fackman. Blir för mycket trassel då. Hade så bra elektriker!

"Härligt att bryta en ström på 16A med en vanlig strömbrytare. Den håller nog länge."

P.S. Alla säkringar i lägenheten är 16A, so what´s the problem? Och har mätt, det kommer 230V från vägguttag ;)

P.P.S. Jag måste får veta, vad betyder "TS"? :)

Mvh. Sere "Over and out"
 
Redigerat:
TS betyder TrådSkaparen.

Att allt "fungerar" betyder inte att allt fungerar. Saker som kopplas för att träda i funktion när något går fel syns inte när allt går rätt. Du vet ju inte ens vilken tjocklek på kabel du använt. Du tror tydligen att det är normalt att alla säkringar är på 16A.
 
Alla säkringar 16A? är det inte så att alla ledare måste vara 2.5mm2?
Eller har jag fel?
 
Kan inte denna tråden bara raderas helt då den innehåller så mycket felaktigheter så den tappat all relevans och blir rörigare och rörigare.

Laine>Skilj på anslutningsledare och ledare i fast installation.
Teoretiskt så kan man kanske i vissa förhållanden räkna på fast förläggning med det villkoret men jag gissar att du inte räknade på det och framförallt lär man inte använda det praktiskt.

/Kent
 
Till TS, i ditt inlägg skriver du att du vill undvika trassel genom att ringa elektrikern om det är mer än en fas, tidigare skrev du ochså att dosan var matad mer två faser. Sedan borde du kanske lära dig mer om jordfelsbrytarens funktion...

Jag kan förstå att det är "kul nu när det lyser och funkar" men med handen på hjärtat kan du intyga dig själv att installationen är säker och korrekt utförd?

Förmodligen har du kanske fått till en säker installation men dina inlägg visar på stor okunskap och då blir ju vi som läser dessa ochså rädda. Ska vi ge tips och anvisningar?

I ditt fall så är det svårt att veta vart man har dig kunskapsmässigt, du ritar elscheman rätt utförligt och när det kommer till kritan kan du även redogöra för din installation.
Däremot frågor som "varför jordfelsbrytare när det är jord hela vägen fram till centralen" eller ditt val av brytare, sänker ner vår uppfattning av din kunskap avsevärt.

Någonstans bland inläggen i denna tråd måste du förstå att vi alla är medmänniskor och värnar om säkerheten.
 
jag har raderat ett direkt felaktigt påstående i tråden om avsäkring av utanpåliggande kabel.

Trådskaparen frågade lite högre upp om dte går att koppla på mer än ett sätt om dte fungerar.

Ja det går att koppla fel på nästan hur många sätt som helst, så att det ser ut att fungera, men där det antingen kommer att börja brinnam, eller ngn. får en rejäl stöt en dag.

Det som verkar mest allvarligt i din koppling är att du med stor sannolikhet har för klena ledare till den 16A säkring som driver alltiohop. Akut brandfara.

Huruvida du sedan kopplat rätt i övrigt går inte att avgöra av de beskrivningar du lämnat här.

Appropå att det går att göra på flera olika sätt:

Om man tillverkar en simpel skarvsladd, så är det ca 25 moment, som går att göra fel på 60 olika sätt. I den koppling som beskrivs i den här tråden så bedömmer jag att det är ca 200 moment med troligen ca 1000 möjliga fel (och det kommer att förefalla fungera även om samtliga fel är gjorda).
 
Sov gott alla "hjälpsamma individer...

Obegripligt att tråden kan få finnas kvar då den uppenbarligen uppmuntrar till illegala handlingar, trodde inte detta låg i linje med byggahus.se.:mad:


Från Wikipedia. (Jag har iaf gott samvete för min gärningar i denna tråd)
I svenskt rätt straffas en anstiftare i allmänhet som om personen själv vore gärningsman. Straffet kan dock sättas ned, om anstiftaren i syfte att avvärja brottet sökt förmå gärningsmannen att avstå från verkställigheten. Den som blott gjort försök att förleda annan till brott är fri från straff.

I 23 kap 4 § brottsbalken förskrivs:
4 § Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.
Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen.
Vad som sägs i denna paragraf skall inte gälla, om något annat följer av vad för särskilda fall är föreskrivet.
 
sereman skrev:
Hehehe, okej ni är alla elektriker eller läringar och pissed off eftersom en hemmafixare fixade sin balkong själv, eller?

<<Jag är varken elektriker eller lärling och uttrycket efteråt tyder på "störst, bäst och vackrast" men det lilla "eller" tyder ju på viss självkritik>>


Vad har jag då kopplat fel eftersom allt fungerar som det ska. Okej, har kanske glömt nåt från ritningen, försökte komma ihåg allt, orkade inte börja öppna dosor igen. Okej, det var ingen jordfelsbrytare, men korrekta mig gärna, varför behöver man jordfelsbrytare om allt är direkt jordad till central? Som jag sa tidigare.

<< Jordfelsbrytaren är bra om det blir glappkontakt i någon av skyddsjordsanslutningarna>>

"Hur ser dosan ut",ska försöka berätta, alla jordade kablar är ihop kopplad i dosan med jordningen som kommer från central. Infra 1 och 2, efter den dom är kopplat till dosan, som syns inte i koppling bilden, och därifrån båda jag kallar "tändtråd" går till dubbelbrytaren. Infra 1 hade blå kabel som tändtråd och infra 2 brun. om jag kommer ihåg rätt och båda hade svart som fas.

<<Det ska INTE vara fas till infra, nolla och tändtråd är det rätta>>

Från dubbelbrytaren kommer svart kabel från L till dosan, och ihop med fas. Och kablar brun (infrax2) / blå (myslampan).

<<Färgerna stämmer inte till infra och myslampan, det är enligt ritningen kopplat fas till brytaren, infravärmarna och myslampan men "det fungerar" Är brytaren eller belastningarna anslutna till nollan??>>

Från myslampan kommer blå och svart till svart till fas och blå till dubbelbrytaren knapp nr. 2. (blå).

<<Myslampan ska inte vara ansluten till FAS>>

Vägguttag / strömbrytare svart fas till dosas fas och blå till nollan i dosan.

<<Vägguttaget (med JFB) är anslutet med två faser OCH nolla (enligt ritningen)>>

Och dimmerlamper, blå från lamper till nollan i dosan. Och brun (tändtråd?) till dimmers tändtråd "~" och pil ikonen, fanns bara 2 kontakt i dimmer L och detta. Dimmers L till dosans fas. That´s it.

<<Vad gör den blå tråden mellan dimmer och dosa????>>

Om något skulle var fel, varför funkar allt då?

<<Det fungerar även om man bryter nollan, man KAN koppla 400V till ett vägguttag.>>

Som jag fattat man kan koppla bara ett sätt rätt när man sysslar med el.

<<NEJ man kan göra farliga kopplingar som "fungerar".>>

Rätta gärna mig om jag har fel, om ni orkar läsa genom mina amatör koppling förklaringar :) Vill inte bränna ner huset ändå.

<<Ett uppbrunnet hus är bara pengar, OM din fru dödas har du ett mentalt livstidsstraff + några år i fängelse>>

Men jag säger så här, anlitar gärna ett fackman om vi sysslar mer än 1fas, 3fas ugn osv. eller med badrum installationer så kontaktar jag fackman. Blir för mycket trassel då. Hade så bra elektriker!

<<"Hade så bra elektriker" gav elektrikern upp?>>

"Härligt att bryta en ström på 16A med en vanlig strömbrytare. Den håller nog länge."

<<Hoppas det var ironi>>

P.S. Alla säkringar i lägenheten är 16A, so what´s the problem? Och har mätt, det kommer 230V från vägguttag ;)

D<< Det finns INGEN villa/lägenhetsinstallation med bara 16A säkringar>>

P.P.S. Jag måste får veta, vad betyder "TS"? :)

<<TS, det är du min sereman>>

Mvh. Sere "Over and out"
<<Over and out, det låter bra, ta dit en behörig och kolla upp dina kopplingar och håll dig från EL med den inställning du har (se början på inlägget).

Protte
 
Inte kan man bli uppmuntrad att fixa med elinstallationer av den här tråden Nimajneb? Det är helt uppenbart att ALLA som faktiskt begriper nåt om el tycker att hela den här idén är dålig, inte ens vi andra hempulare tror ju att den här typen av inkopplingar är nåt att ta efter.
Jag tror att det är bättre att Ni som vet ger råd i en sån här tråd trots allt, jag är övertygad om att TS skulle ha kopplat vidare oavsett om Ni hjälpt till eller inte, nu blev det lite mera rätt förhoppningsvis.
Till TS, jag pular med egen el ibland men i ditt fall skulle jag ta dit en elektriker och låta denne dels gå igenom installationen, dels göra om det som inte blev bra. Det går att få lampor att lysa även genom att göra fel som flera har skrivet redan.
 
W
Det är väl lite så att ibland måste det hända nåt olyckligt för att folk ska förstå innerbörden, tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.