Håller på att planera för lite förändringar i elcentralen, vilka jag inte skall göra själv.
Jag har tittat lite på hur min central är uppkopplad för att få ett hum om vilka möjligheter som finns.
1, Jag har två cenraler intill varandra, den ena för hushållsel och den andra för elvärme.
3 faser kommer in i huvudbrytaren på hushållselscentralen, de faserna ligger sedan på de 3 resp.fasskenorna. Härifrån går det sedan vidare till Huvudbrytaren för elvärmecentralen.
Nolla och Jord är också kopplat på samma sätt.
Brukar det vara kopplat på detta sätt? Det går ju inte då att stänga de båda centralerna var för sig bortsett från elvärmecentralen.
Likadant blir det svårt att ha en jordfelsbrytare för varje central utan att separera-splitta inkommande.
2,Om man har en 3fas tvättmaskin som är avsäkrad med en säkring på varsin fasskena, kan man då ta bort denna maskin och använda de 3 lediga faserna till 3 olika förbrukare med samma avsäkring som tidigare? Exvis 2 tvättmaskiner och 1 torktumlare på 220 v vardera?
3, Om det finns en tom säkringsplats i centralen, kan man då skruva i rätt passbit och säkra av en ytterligare förbrukare, eftersom det finns en plats i centralen som är tom så bör väl centralen vara anpassad för detta. Kan ett ökat effektuttag skapa problem?
4, Är kopplingsplintar med tomt utrymme och toppklämmor lika bra som kopplingsplintar med fasta plintar med skruv. Är de godkända båda två för både en och flerledad kabel?
Jag har tittat lite på hur min central är uppkopplad för att få ett hum om vilka möjligheter som finns.
1, Jag har två cenraler intill varandra, den ena för hushållsel och den andra för elvärme.
3 faser kommer in i huvudbrytaren på hushållselscentralen, de faserna ligger sedan på de 3 resp.fasskenorna. Härifrån går det sedan vidare till Huvudbrytaren för elvärmecentralen.
Nolla och Jord är också kopplat på samma sätt.
Brukar det vara kopplat på detta sätt? Det går ju inte då att stänga de båda centralerna var för sig bortsett från elvärmecentralen.
Likadant blir det svårt att ha en jordfelsbrytare för varje central utan att separera-splitta inkommande.
2,Om man har en 3fas tvättmaskin som är avsäkrad med en säkring på varsin fasskena, kan man då ta bort denna maskin och använda de 3 lediga faserna till 3 olika förbrukare med samma avsäkring som tidigare? Exvis 2 tvättmaskiner och 1 torktumlare på 220 v vardera?
3, Om det finns en tom säkringsplats i centralen, kan man då skruva i rätt passbit och säkra av en ytterligare förbrukare, eftersom det finns en plats i centralen som är tom så bör väl centralen vara anpassad för detta. Kan ett ökat effektuttag skapa problem?
4, Är kopplingsplintar med tomt utrymme och toppklämmor lika bra som kopplingsplintar med fasta plintar med skruv. Är de godkända båda två för både en och flerledad kabel?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
1. Det ser ofta ut så, eftersom det inte finns något vettigt sätt att dela upp inkommande på. Huvudbrytarens anslutningar är oftast bara gjorda för 1 kabel på varje. Vid utökning med flera JFB kan det bli lite grötigt, men det går.
2. Det går bra, om det är tre olika faser och du har en nolla framdragen.
3. Större effektuttag påverkar huvudsäkringarna mest. Kommer de att hålla? Centralen håller
4. Förstår inte riktigt vad du menar med "tomt utrymme"?
2. Det går bra, om det är tre olika faser och du har en nolla framdragen.
3. Större effektuttag påverkar huvudsäkringarna mest. Kommer de att hålla? Centralen håller
4. Förstår inte riktigt vad du menar med "tomt utrymme"?
4. Han menar antagligen Tomma kopplingsdosor + tex wago Vs. Kopplingsdosa med fast plint.
Vi använder bara tomma kopplingsdosor + Wago/Hellerman klämmor i (förutom då man kommer upp i större dimensioner av kabler)
Vi använder bara tomma kopplingsdosor + Wago/Hellerman klämmor i (förutom då man kommer upp i större dimensioner av kabler)
Tomma kopplingsdosor is the way to go!
//Patrik
//Patrik
Tack för svaren.
Ja det var tom kopplingsdosa jag menade, fick en känsla av att dessa
var sämre än kopplingsdosor med fasta plintar.
Tänkte att det kanske inte blev lika bra kontakt med toppklämmor i tom
kopplingsdosa. Men nu vet jag att det är tvärtom, tack.
Nu skall jag bara försöka hitta dom små fästena som man fäster nollkabel med på skenan, verkar vara en gammal grej som inte säljs ute i handeln.
Det är ett litet fästbleck med skruv.
Ja det var tom kopplingsdosa jag menade, fick en känsla av att dessa
var sämre än kopplingsdosor med fasta plintar.
Tänkte att det kanske inte blev lika bra kontakt med toppklämmor i tom
kopplingsdosa. Men nu vet jag att det är tvärtom, tack.
Nu skall jag bara försöka hitta dom små fästena som man fäster nollkabel med på skenan, verkar vara en gammal grej som inte säljs ute i handeln.
Det är ett litet fästbleck med skruv.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Kallas för överfall om vi tänker på samma sak.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
I en WAGO 222 stoppar man i vadsomhelst.
20 ledare är nog fel ord, det betyder en kabel med 20 ledare
det är nog kardelar du åsyftar.
Protte
20 ledare är nog fel ord, det betyder en kabel med 20 ledare
det är nog kardelar du åsyftar.
Protte
Det verkar variera från butik till butik om man får använda enkeltråd eller flertråd i toppklämmorna(torix). Har tittat lite i kataloger och Biltemas toppklämma (röd och gul) är godkänd för flertrådig ledare medans andra kataloger säger att de går bra med båda typerna.
Det är ju samma konstruktion i grund och botten på klämman så jag har svårt att se varför det skiljer sig så.
Några s.k. överfall hittar man nog bara i specialbutiker eller hos någon elektriker.
Var inne på Bauhaus och köpte Abiko kabelringsko KA1553R-CP, den är godkänd för 600VAC-105 grader celsius. Den bör väl gå att använda med rätt maskinskruv på nollblecket.
Det är ju samma konstruktion i grund och botten på klämman så jag har svårt att se varför det skiljer sig så.
Några s.k. överfall hittar man nog bara i specialbutiker eller hos någon elektriker.
Var inne på Bauhaus och köpte Abiko kabelringsko KA1553R-CP, den är godkänd för 600VAC-105 grader celsius. Den bör väl gå att använda med rätt maskinskruv på nollblecket.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 011 inlägg
jag har tagit bort inlägg med röriga råd.
Det är en väldigt stor skillnad mellan mellan en TORIX och en röd toppklämma frånJanneman skrev:Det verkar variera från butik till butik om man får använda enkeltråd eller flertråd i toppklämmorna(torix). Har tittat lite i kataloger och Biltemas toppklämma (röd och gul) är godkänd för flertrådig ledare medans andra kataloger säger att de går bra med båda typerna.
Det är ju samma konstruktion i grund och botten på klämman så jag har svårt att se varför det skiljer sig så.
nollblecket.
"Fan vet varifrån"
Jag har snurrat och sett många toppklämmor som ser ut som en Torix men som inte funkar alls,
Det verkar som om någon sagt åt tillverkaren att "tillverka en sån här" och visat upp en Torix.
Tillverkaren har då gjort en toppklämma utan att ha en aning om vad den ska utföra. Toppklämman ser ut som en toppklämma ska, men missat funktionen totalt.
En kvalitets- toppklämma typ Torix, rätt monterad är betydligt säkrare och klarar högre last än en fjäderklämma.
Amen.WATTisPOWER skrev:Det är en väldigt stor skillnad mellan mellan en TORIX och en röd toppklämma från
"Fan vet varifrån"
Jag har snurrat och sett många toppklämmor som ser ut som en Torix men som inte funkar alls,
Det verkar som om någon sagt åt tillverkaren att "tillverka en sån här" och visat upp en Torix.
Tillverkaren har då gjort en toppklämma utan att ha en aning om vad den ska utföra. Toppklämman ser ut som en toppklämma ska, men missat funktionen totalt.
En kvalitets- toppklämma typ Torix, rätt monterad är betydligt säkrare och klarar högre last än en fjäderklämma.
Min favorit är Elkos, ser ut och fungerar som en Torix men är transparent så att man ser ledarna, lätt att kontrollera att allt sitter ordentligt.
Ni kan ju inte på allvar säga att Torix skulle vara bättre än tex Hellerman klämmor? Så många gånger som jag sett trådar som lossnat från Torix.
Jag brukar klippa bort kopplingar med Torix i dosor där jag är och gräver, och ersätta med Hellerman/Wago.
Trodde inte det fanns någon seriös elektriker som fortfarande använde Torix till annat än att vira ihop biledare.
Vakna upp och inse att det är 2000-talet nu :wow:
Jag brukar klippa bort kopplingar med Torix i dosor där jag är och gräver, och ersätta med Hellerman/Wago.
Trodde inte det fanns någon seriös elektriker som fortfarande använde Torix till annat än att vira ihop biledare.
Vakna upp och inse att det är 2000-talet nu :wow:
Redigerat:
Amen!Rrrrr skrev:Ni kan ju inte på allvar säga att Torix skulle vara bättre än tex Hellerman klämmor? Så många gånger som jag sett trådar som lossnat från Torix.
Jag brukar klippa bort kopplingar med Torix i dosor där jag är och gräver, och ersätta med Hellerman/Wago.
Trodde inte det fanns någon seriös elektriker som fortfarande använde Torix till annat än att vira ihop biledare.
Vakna upp och inse att det är 2000-talet nu :wow:
[bild]
Dessutom så går det inte att lita på mäthålen på torix.
Och på Solar så har jag sett att de säljar den gamla typen av torix, dem utan mäthål. Fast gula. Undrar varför...
//Patrik
Oki skall köpa Wago i fortsättningen.
¨Kan hålla med om att billiga klämmor ofta
inte får det att fastna ordentligt, men det känner man ju nästan.
Vad tror ni om att använda ringkabelskon istället för överfallet?
¨Kan hålla med om att billiga klämmor ofta
inte får det att fastna ordentligt, men det känner man ju nästan.
Vad tror ni om att använda ringkabelskon istället för överfallet?