Rrrrr skrev:
Ni kan ju inte på allvar säga att Torix skulle vara bättre än tex Hellerman klämmor? Så många gånger som jag sett trådar som lossnat från Torix.

Jag brukar klippa bort kopplingar med Torix i dosor där jag är och gräver, och ersätta med Hellerman/Wago.

Trodde inte det fanns någon seriös elektriker som fortfarande använde Torix till annat än att vira ihop biledare.

Vakna upp och inse att det är 2000-talet nu :wow:

[bild]
Känner mej inte speciellt oseriös för att jag mest använder Torix, även om det händer att jag kör med fjäderklämmor.
Rätt använd är Torix säkrare än en fjäderklämma, tar mindre plats, lättare att lossa och återkoppla, klara areor från 0,5-10. Allt som behövs ärTorix röda och gröna.
Kan dock hålla med om att den ovane amatören lätt missar en ledare.:cool:
Men det ska vara Torix inte någon kopia.
 
  • TORIX.jpg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
WATTisPOWER skrev:
...lättare att lossa och återkoppla
Inte med ström på! (inte för att man någonsin ska koppla med ström på.. hum)

Ganska svårt att tex lägga till en matning i en dosa med Torix. Lätt att trådarna spretar isär då man virar upp den.

Jag jobbar en hel del på ett universitet där det är VÄLDIGT jobbigt att få bryta någon ström. Har man då bytt ut alla gamla torix till nya wago/hellerman så går de bra att ta bort en matning eller lägga till en (så länge det finns hål kvar) utan att bryta strömmen.
 
Rrrrr skrev:
Inte med ström på! (inte för att man någonsin ska koppla med ström på.. hum)

Ganska svårt att tex lägga till en matning i en dosa med Torix. Lätt att trådarna spretar isär då man virar upp den.

Jag jobbar en hel del på ett universitet där det är VÄLDIGT jobbigt att få bryta någon ström. Har man då bytt ut alla gamla torix till nya wago/hellerman så går de bra att ta bort en matning eller lägga till en (så länge det finns hål kvar) utan att bryta strömmen.
Amen, igen.

//Patrik
 
Det spelar ingen roll hur VÄLDIGT jobbigt personalen på plats tycker att det är, DEN SKA BRYTAS.
Det kan bli VÄLDIGT jobbigt den dan det händer en olycka.
Inte för personalen på plats kanske, men för den som skadar sej och för den personens chef som har behörigheten.
Att använda fjäderklämmor med motiveringen, att det går lättare att jobba med spänning på, är inte särskilt genomtänkt
För några år sedan hade vi en sån olycka på firman.
Lärlingen hade trots att han fått order om att bryta, struntat i det för att kontorspersonalen protesterade.
Han skulle koppla in en uttagsgrupp i en dosa med snabbklämmor. Först tryckte han dit fasen, när han sen skulle trycka dit nollan så slant han och fingrarna gled och han fastnade i nollan. Andra handen höll han i plåtkonstruktionen till kanalen.
Båda händerna brändes så svårt att det blev ett hål från handflatan ut på ena handens ovansida, på andra handen förstördes 2 fingrar.
Han fick även andra bränn och nervskador invärtes. Han låg på sjukhus ett bra tag och kunde inte fortsätta som elektriker.
 
Håller med, man ska givetvis alltid bryta strömmen. Även om jag ibland slarvar med detta.. Inte för att förringa ovanstående hemska olycka så brukar dessa två saker vara sånt man lär sig fort då man är lärling: Man ska inte hålla i nånting av metall med andra handen och att ta på Nolla är INTE ofarligt (Det lärde jag mig själv bland de första veckorna jag var lärling)

Hursomhelst så håller jag ändå fast vid att Torix är omodern dålig kopplingsklämma som bör bytas ut!
 
Handen i fickan. :p (Nej, men det är viktigt att bryta).

//Patrik
 
Citerar som Rrrrr:

WATTisPOWER skrev:
...lättare att lossa och återkoppla


Kan inte hålla med, hur ser kardelerna ut på en FK efter att ha blivit mofflade i en Torix? För att inte tala om om den är lossad och återkopplad några gånger.

Nej när jag plockar av en gammal Torix är jag nöjd om hälften av kardeler är kvar. Det blir att klippa och sätta dit Wago. Och att korta ledare tar alltid emot.
 
WATTisPOWER skrev:
Han skulle koppla in en uttagsgrupp i en dosa med snabbklämmor. Först tryckte han dit fasen, när han sen skulle trycka dit nollan så slant han och fingrarna gled och han fastnade i nollan. Andra handen höll han i plåtkonstruktionen till kanalen.
Båda händerna brändes så svårt att det blev ett hål från handflatan ut på ena handens ovansida, på andra handen förstördes 2 fingrar.
Han fick även andra bränn och nervskador invärtes. Han låg på sjukhus ett bra tag och kunde inte fortsätta som elektriker.
Lite off-topic men hur gick det där till? Låg det laster på de uttag som blev inkopplade?
 
Grottan skrev:
Lite off-topic men hur gick det där till? Låg det laster på de uttag som blev inkopplade?
Ja, det var väl därför som han ville vara hygglig och inte bryta gruppen.
Lasten låg inte på de nya uttagen utan på den grupp som dom skulle anslutas till.
 
Redigerat:
Det måste ha legat en last på dom nya uttagen - om så bara en glimlampa.
Annars hade det inte blivit någon spänning på den lösa nollan.

Troligen hade lärlingen ingen utbildning för AUS...
 
Förekommer det på lågspänning?

Högspänning har man ju slutat med efter några cancerfall
 
mrfrenzy skrev:
Det måste ha legat en last på dom nya uttagen - om så bara en glimlampa.
Annars hade det inte blivit någon spänning på den lösa nollan.

Troligen hade lärlingen ingen utbildning för AUS...
Det låg ingen last på de nya uttagen, men väl på den grupp som dessa skulle anslutas till. Nollan blev spänningsförande när han tryckte in den i snabbklämman osv....
 
Rrrrr skrev:
Ni kan ju inte på allvar säga att Torix skulle vara bättre än tex Hellerman klämmor? Så många gånger som jag sett trådar som lossnat från Torix.

Jag brukar klippa bort kopplingar med Torix i dosor där jag är och gräver, och ersätta med Hellerman/Wago.

Trodde inte det fanns någon seriös elektriker som fortfarande använde Torix till annat än att vira ihop biledare.

Vakna upp och inse att det är 2000-talet nu :wow:

[bild]
Har nu dragit om hälften av huset och tagit bort 3 röda varianter av Torix, en gul variant för färre ledare, en blå variant och slutligen conex (de gamla i porslin där gängan lossnar när man ska lossa ledarna).

I stället har jag som du gör använt Hellerman och tycker de är snudd på perfekta. Tycker det blir mycket mer plats i dosorna och man slipper alla tvinnade ledare. Saknar dock ett enklare sätt att lossa ledare, behöver ju inte vara en arm som WAGO men ett hål att sticka in mejseln i som i Hagers quick connect vore mumma! d^_^b
 
WATTisPOWER skrev:
Det låg ingen last på de nya uttagen, men väl på den grupp som dessa skulle anslutas till. Nollan blev spänningsförande när han tryckte in den i snabbklämman osv....
Men då berodde det väl på att han hade skalat ledaren på tok förlångt eller nåt och inte toppklämmorna i sig??

//Patrik
 
WATTisPOWER skrev:
Det låg ingen last på de nya uttagen, men väl på den grupp som dessa skulle anslutas till. Nollan blev spänningsförande när han tryckte in den i snabbklämman osv....
Och denna grupp hade fasen inkopplad mot nätet men inte nollan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.