Patrik_Hed skrev:
Men då berodde det väl på att han hade skalat ledaren på tok förlångt eller nåt och inte toppklämmorna i sig??

//Patrik
Nej det berodde inte på toppklämmorna och mycket möjligt att han skalat för långt.
Att jag tog händelsen som ett exempel var bara en reaktion på att någon tyckte snabbklämmor var bra när man ska koppla utan att bryta.

Bo.Siltberg
Och denna grupp hade fasen inkopplad mot nätet men inte nollan?
Ja fasen var ansluten. Nollan var instucken i klämman, men inte helt. Han hade alltså glidit med fingrarna och fastnat på den oskalade delen av ledaren som inte var helt inne i klämman.
 
WATTisPOWER skrev:
Ja fasen var ansluten. Nollan var instucken i klämman, men inte helt. Han hade alltså glidit med fingrarna och fastnat på den oskalade delen av ledaren som inte var helt inne i klämman.
Måste väl ändå varit fasledaren han fipplade med? Håller han handen på FB kanalen (jord) och tar med andra handen på nollan så måtte det vara ett rejält elfel i den anläggningen för att han skulle blivit skadad. Hade han däremot t.ex lossat en nolla med inkopplade laster och samtidigt jordat sig med andra handen så är det ju mindre bra.

Nåväl, fel arbetssätt var det i alla fall. Ligger en del i att snabbklämmor ger falsk säkerhet
 
Om fasen redan var ansluten så får man spänning på den lösa nolledaren genom belastningen, så nollan är farlig den också.

Ska man fippla under spänning, anslut nollan FÖRST och kontroll-slit i den så den sitter fast, sedan fasen.

Protte
 
prototypen skrev:
Om fasen redan var ansluten så får man spänning på den lösa nolledaren genom belastningen, så nollan är farlig den också.
"Egentligen" gäller det bara om någon last är ansluten, men å andra sidan så är den kapacitiva kopplingen (kondensatorverkan) mellan ledare i kabel/rör inte försumbar. Prova själv att ansluta fas till en ledare i en flerledare på kanske 10 meter och mät med milliamperemeter mellan en annan ledare och nolla, och se hur mycket ström som läcker över. (Jag har inte provat att göra just det experimentet, men praktiska studier visar att en icke ansluten ledare i ca 10 meter kabel orkar tända upp någon lysdiod på en såndär ful-"mätare" med en lysdiodstapel med steg för 6,12,24, 50, 110, 220, och 380V samt plus/minus-indikering kombinerat i 6V-lysdioderna).

En annan variant är att någon annan fått för sig att prova att koppla in något på ett nytt uttag medan elektrikern kopplar med strömmen på.
 
1: Jord
2: Nolla
3: Fas

I den ordningen ska man alltid koppla in.

//Patrik
 
Är ingen expert men lite nyfiken:

Jag har en separat värmelcentral där faserna
kommer från huvudelcentralen som ligger innan värmeelcentralen.
Bägge centralerna har en egen huvudbrytare.
Jordfelsbrytare finns ej, nolla=jord.

Bryter man huvudbrytaren i värmeelcentralen så stängs ju dessa 3 faserna.
Hur farligt är nollblecket i värmeelcentralen i detta läge?
Huvudelcentralens faser är ju på och nollblecken är ju gemensamt för bägge
elcentralerna.
Jag har mätt och det är spänningslöst.
Är ändå nyfiken om det kan finnas någon risk.
Stänger man huvudbrytaren på huvudelcentralen så är alla faser i bägge centralerna avstängda och ingen last finns någonstans.

Hoppas inte min förklaring blir för svår att förstå.
 
Nollblecket är "ofarligt" vid beröring både med o utan ström till centralen, om du inte håller andra handen på en fasskena... Vilka risker tänker du på?
 
Får man ut ledarna oskadade ur en Hellerman eller Wago?

FK och EK som går av när man tvinnar Torix beror på dålig skalning.
 
Rikard Ågren skrev:
Får man ut ledarna oskadade ur en Hellerman eller Wago?
Mer än från en torix i alla fall!

//Patrik
 
Nollblecket är "ofarligt" vid beröring både med o utan ström till centralen, om du inte håller andra handen på en fasskena... Vilka risker tänker du på?
Ja du har nog rätt här, det är ofarligt,, tänkte väl mest om det kunde gå någon typ av backström från huvudcentralen eftersom den huvudbrytren är påslagen.

Har man inte jordfelsbrytare så är ju nolla och jord ihop och att ta i nollblecket borde ju då vara samma som att ta i plåtdiskbänken, eller är jag ute och cyklar här?
 
Janneman skrev:
Har man inte jordfelsbrytare så är ju nolla och jord ihop och att ta i nollblecket borde ju då vara samma som att ta i plåtdiskbänken, eller är jag ute och cyklar här?
Nolla och jord sitter alltid ihop, fast ibland via jordfelsbrytaren ;). Därmed ligger nollan alltid på samma potential som jordskenan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.