2 984 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Utrymme för eldragning
Ska inreda en kallvind och skall påbörja väggbyggandet. Vår elektriker är dock bortrest en månad framåt och jag har ingen möjlighet att vänta på att han ska komma tillbaka för att få hjälp. Så jag undrar hur mkt plats som behövs i en installationsvägg för att han sedan ska kunna sätta dosor och dra rör. Vissa säger 45 mm, andra 34 och någon 28. Eftersom vi gör denna påbyggnaden av väggen bara för elinstallationen så känns det viktigt att den är så minimal som möjligt. Så skulle det räcka med 28 mm för att dra el och dosor? Eller 34? Eller rentav 45? Utanpå läkten kommer vi sätta 12 mm spån + 13 mm gips.
28mm räcker gott och väl, t.o.m. 22mm kan funka om du vill snåla in på regelmaterialet. Sedan där dosor behöver ligga djupare än vad regelverket ger så fräser man bara bort lite i den befintliga väggen, med t.ex. ett borr eller en dosfräs.
Jag skulle valt 28mm för att få ett par millimeters marginal i alla fall.
Jag skulle valt 28mm för att få ett par millimeters marginal i alla fall.
Du kan ju alltid kila in på ÖB och köpa en dosa för dubbelgips, för att kolla och se..
28 som Danna säger är nog bra.. det går väl med 22 också, men lite marginal är väl bra att ha.. det lär ju inte märkas på rummet..
Eller Ta 45 på en gång, och isolera lite.... Rummet blir då 4 och en halv centimeter mindre än om du väljer 22 mm..
28 som Danna säger är nog bra.. det går väl med 22 också, men lite marginal är väl bra att ha.. det lär ju inte märkas på rummet..
Eller Ta 45 på en gång, och isolera lite.... Rummet blir då 4 och en halv centimeter mindre än om du väljer 22 mm..
Liknande trådar
-
Bygga hönshus i befintligt förvaringsutrymme
Byggmaterial & Byggteknik -
Krav på golvbrunn i utrymme för vattenfilter
Vatten & Avlopp -
Råd om placering av borrhål och teknikutrymmen för vatten i sommarstuga
Vatten & Avlopp -
Tips på tvättmaskin för små utrymmen?
Vitvaror -
Utrymme för kyl och frys 60+60. Behövs det marginal?
Kök