Jag var nyss på en köksrenovering där kunden köpt spottar själv.. på IKEA!

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta?

Alla ni som ska renovera kök, och har tänkt låta en elektriker koppla in belysning osv.. KÖP INTE SPOTTAR SJÄLV! DE LÖNAR SIG ALDRIG!

Det blir fulare, sämre och DYRARE (om man räknar in arbetskostnad)

Snälla! Sluta upp med detta! Jag har tillräckligt med gråa hår som de är!

Detta gäller egenligen allt elmaterial.. men framförallt möbelspottar/downlights! Det är väldigt stor skillnad på de billigaste och kvalitetsmärken.. De blir lätt 3x arbetstid på billiga spottar!

Men jag förstår inte hur du räknar. Fulare och sämre kan jag kanske hålla med om men elektrikern är ju näst efter rörkrökarn den som lägger på mest på priset så 200-300% är ju inte ovanligt. :)

Thomas59
Eh, jaha. Ett räkneexempel hade kanske varit klargörande?

Om arbetstiden (enligt TS) för "billiga spottar" är 3ggr så är det väl förklaring nog varför de blir dyrare, i princip oavsett timpris.

Jag tror TS menar att man bör välja modell av spottar i samråd med sin elektriker.

Ok, jag kopplar in 3 "bra" spottar med trafo på en kvart. En elektriker kanske gör det på en timme. Då tar alltså Ikea spottar 3 timmar.
Ja då blir det kanske lite dyrare.

Man får väl gulla med elektrikern och få bra pris. Jag skulle nästan vara beredd att sälja spottar för inköpspris bara jag slapp koppla IKEA spottar :)

För de av oss som aldrig installerat en spot; vad är felet med IKEAs (eller andra billiga). Inte så att jag ifrågasätter, jag är bara intresserad.

Enda problemet jag ser med IKEAs spottar är att anslutningssladden sitter fast i armaturen, så man måste dra i den i röret fram till trafon just när spotten ska slutmonteras. Det finns ingen delbar anslutning i armaturen, utan lamphus och tre meter sladd sitter ihop.

Jag har installerat både IKEA-spottar och dyrare "bättre" märken som säljs av elgrossister. Har inte upplevt att det är någon större skillnad. Möjligtvis att IKEA är smidigare att köpa då man får allt färdigt i ett paket utan valmöjligheter medans man med "bättre" saker ofta har system där man själv kan bygga just sin lösning.

Så jag är också nyfiken på vad som är så hemskt med IKEA?

Dom jag skulle sätta nu kom med en "trafo-stickpropp" alltså sån där kompakt trafo med europakontakt direkt på. Hur snyggt är de att montera ett par sånna under ett skåp/i skåpet? Har även råkat ut för en underskåpsbelysning som var en komplett armatur med 3st 20W "möbelspottar" i. Detta i sig är inget konstigt.. finns att köpa liknande på tex Selga. Fast dessa hade fast monterad sladd, och armaturen var popnitat ihop. Då måste man alltså sätta en anslutningsdosa bredvid istället för, som på "normala" armaturer, gå direkt in med kabel.

Vanliga billigare downlights brukar ha extremt dålig anslutningsplint

Har även monterat en plafond från IKEA som tydligen kostar 19kr/st (!). Dessa hade väldigt dåliga anslutningsplintar, man fick vara försiktig så man ej skruva av gängorna..

Rrrrr, jag förstår dig om du är trött att skruva med skitsaker.
Jag kunde bara inte låta bli efter alla trådar om ockerpriser på material.

Håller med Rrrrr till fullo. På ett ställe jag håller på ska jag upp med 35 spottar, icke namngiven men billig modell. Tar minst dubbelt så lång tid som en bra, genomtänkt dock dyrare modell. Värdelösa anslutningsplintar, med skruv direkt på ledare, vilket gör att om du ska göra det rätt så måste du använda ändhylsor. Då får du fixa med ändhylsor, blir extra tid och material. Och när man är klar med det så visar det sig att nu får man inte plats med kablarna som det är tänkt, så det blir ingen riktig dragavlastning istället.

Istället för att du ansluter ledarna i en snabbkoppling och klämmer igen locket med 'inbyggd' dragavlastning.

Som Rrrrr säger, den billiga armaturen blir ofta dyrare.

Då är jag med. Har aldrig upplevt det som ett problem eftersom jag aldrig monterat mer än 3-4 stycken åt gången och med minst 6 månader mellan tillfällena. Om jag skulle jobba med det varje dag så skulle jag nog hålla med er! ;-)

Maxwells_Demon skrev:
Då är jag med. Har aldrig upplevt det som ett problem eftersom jag aldrig monterat mer än 3-4 stycken åt gången och med minst 6 månader mellan tillfällena. Om jag skulle jobba med det varje dag så skulle jag nog hålla med er! ;-)
Precis.. Och har man inte provat de riktigt bra spottarna, så vet man ju inte hur dåliga de billiga alternativen är!

Samma sak som att: Din dator hemma känns ju inte alls dålig/långsam på nåt sätt.. Förrän du blivit van att arbeta med en dubbelt så snabb, ny dator, på jobbet.. då står man inte ut att arbeta hemma helt plötsligt längre :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.