Har köpt en "sommarstuga". Ett torp som är uppsatt 1908 men troligen är äldre eftersom det är flyttat (på vinden sitter Aftonbladet från 1908 där man meddelar att absint ska förbjudas i schweitz och gör reklam för bautastenar och elchocksbehandlingar för hemmabruk :)

I det nuvarande köket ska jag göra i ordning golven. Verkar vara obehandlad (?) furu som är rejält nerslitet och smutsigt speceillt framför vedspisen. Hade tänkt göra rent det och sen olja. Vad ska jag använda för produkter? Funkar det att göra rent med såpa? Vilken olja ska jag ha?
 
någon speciellt olja eller såpa man bör använda? Om det är lättstädat spelar inte så stor roll eftersom jag har flickvän.
 
Vad har flickvän med det att göra:eek::eek:;)
 
Säg att eftersom du har flickvän så håller hon koll på dig och du därför blir en renare människa - så slipper vi hela den andra debatten :)

Linoljesåpa är det som är mest traditionellt - själv använder jag en dansk såpa i halvfast form som heter 'krystal saebe' - köpt på 'färg från förr' i Hörby. Jag tycker den är lika bra men lite billigare och drygare än rinnande såpa som man betalar dyrt för vattnet som finns i.
Är det såpskurat golv under skiten så tycker jag det räcker att såpskura det igen, dvs. utan olja. Såpskurat är också bra mot smuts men om det är obehandlat kommer det att vara känsligt de första åren vilket många anser vara osmidigt i ett kök.
 
  • Gilla
Michelle De silva
  • Laddar…
Jag skulle nöja mig med att såpskura med en fet såpa och skydda de ytor som smutsas mest (framför arbetsbänken) med en plastmatta eller något annat lättstädat material. Har du tur så är golvet ett välskött skurgolv sedan många år tillbaka och då har du, i mitt tycke, världens trevligaste trägolv. Vänta med att olja tills flickvännen tröttnat på att skura...

Använd mycket såpa i vattnet alternativt fast såpa och hård borste när du skurar första gången, så försvinner förhoppningsvis smutsen. Man kan strö lite sand på golvet där det är som smutsigast för att få lite slipeffekt. Se till att inte spilla koncentrerad såpa på torrt trä, det blir fula fläckar som stannar kvar länge.
 
Och framför allt, gör inte misstaget att ta in en stor maskin som slipar hela golvet. Då blir det omöjligt att göra traditionellt skurgolv av det, utan det kommer att behövas ytbehandling.
 
Ni behöver inte oroa er ;) Stugan är mitt lilla projekt så jag får städa själv.

Hur ser man om golvet är såpat sen innan då ? Vad är fördelarna med såpa jämfört med vanligt golvolja?
 
Bra, men svår fråga.

Är golvet kilsågat eller parallellsågat?
Är det kilsågat så lades det antagligen med avsikten att det skulle vara ett skurgolv, med parallellsågade golv är det inte lika säkert. Ett parallelsågat golv med mycket kvist i var antagligen dolt av linoleummatta eller möjligen målat från början.

Är golvet väldigt flisigt?
Ett bra skurgolv är inte det.

Börja med att skura golvet (efter konsten alla regler...) så är det lättare att bedöma skicket.
 
  • Gilla
RenoveraNu
  • Laddar…
Karakorum skrev:
Bra, men svår fråga.

Är golvet kilsågat eller parallellsågat?
Är det kilsågat så lades det antagligen med avsikten att det skulle vara ett skurgolv, med parallellsågade golv är det inte lika säkert. Ett parallelsågat golv med mycket kvist i var antagligen dolt av linoleummatta eller möjligen målat från början.

Är golvet väldigt flisigt?
Ett bra skurgolv är inte det.

Börja med att skura golvet (efter konsten alla regler...) så är det lättare att bedöma skicket.
Vet inte hur det är sågat. Jag kan ta en bild på det nästa gång jag är där så är det nog lättare att bedöma. Det är inte så flisigt, men det är slitet. Alltså det mjuka träet är neslitet men kvistar och hårda ådringar sticker upp. Ska ta kort och rengöra det ordentligt så blir det nog lättare.

Köket är förövrigt nybyggt av föregående ägare. Verkar som de delat av en kammare eller liknande till badrum och del av köket. Dom har tagit bort en vägg och satt dit en ny vilket betyder att jag har två olika golv i köket. Mellan dessa golv finns en glipa på 15cm ner till mullbänken. Den lilla delen där själva köket kommer vara har grangolv. jag provade att slipa lite på det med bandslip eftersom det nog har suttit matta där och var i dåligt skick. Gick mindre bra. Det luktade gott men slippappret sattes igen med kåda på fem röda. Detta golv ska målas eftersom det bara är en liten bit vid diskbänken innan det andra golvet (det som jag ska spara är i övriga köket).
 
nu har jag tagit några bilder! Det svarta på golvet är inte smuts.
 
  • IMG_0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också dessa svarta fläckar på mitt köksgolv och funderar på vad det kommer ifrån. Någon som vet?
 
Vi ("gubben" och jag) TROR (obs vet inte alltså) att det kan ha legat någon sorts oljat/tjärat papper eller lumppapp under en korkmatta en gång i tiden. vi har sett de där fläckarna tidigare på gamla golv när vi lyfte bort gamla korkmattor. Var det linoleummattor på 20-talet tro?
 
Målad masonite låg i mitt kök, men jag vet inte vad som kan ha funnits innan.
 
Helt klart rester från matta. Här är vårt fläck strösslad med lite sågspån... // Micke
 
  • mattrester.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur får man bort det?
Har provat med ren grovsåpa men icke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.