Lite fel forum, men det är ju klientelet här inne jag vill ha råd av... :)

Nå, i vår tilbyggnad (hallen) ska vi ha tegelgolv. Qvesarums nya handslagna golvtegel. Väggarna blir pärlspont hela vägen. Nu funderar jag mycket över färgsättningen. Vi har båda fastnat i inredningsrepotageklichén med vitt, men det är liksom inte så vi vill ha det egentligen... Det blir ju lätt det (förfärliga) Shabby chick, sk. "fransk lantsil" eller vad man nu vill kalla det hela, ni vet vad jag menar...

Någon idé eller inspiration?

Lite bakgrund: Ursprungstorpet är från 1860-talet. Nybyggnaden ska smälta ihop litegrann, men det kommer att synas att det är modernt framförallt på proportionerna och fönstern. Tegelgolv i hall och allrum, kilsågat i resten. Alltså lite friare med allt... ;)
 
Tjenare!
Låter som ett riktigt roligt projekt...
Ett tips kan ändå vara att bara gå upp ca 60-80% med pärlsponten och avsluta med en snygg list. Gysinges Nästgårdskök är ju fantastiskt trevligt exempel på det (förövrigt värt ett besök). Torde även passa husets ålder väl. Om jag inte missminner mig kan man nog stå i köket där och titta in i "tillbyggnaden", groventrens golvtegel...
Genom att inte gå hela vägen med pärlsponten kan ni få lite intressant tapetval att göra ovan panelen. Eftersom det blir förhållandevis lite tapet som går åt skulle ni då kunna satsa på lite exklusivare (läs åldermässigt korrekt), kanske handtryckt tapet. Vill man gå hela vägen med pärlspont kan man för det ha en bröstlist för att göra det lite mer levande, blir iofs en del jobb... För att undvika att det blir kritvitt a´la lantliv så bryt gärna lite umbra eller kimrök i färgen. Gå dessutom kanske en nyans mörkare i listverket.
 
Det är ett roligt projekt, men stooort,,, Jag ska lägga upp bilder vad det lider. Måste bara byta webbalbum först... :surprised:

Jo, vi har tänkt på Gysingeköket, men beslöt ändå att köra pärlspont hela vägen, just för att det ska signalera groventré. Det kommer att vara mycket garderober och ett hörnskafferi också, och då känns det enklare med bara pärlspont.
I "ursprungsfarstun" kommer vi att ha 3/5 och fin tapet istället. Men vad sjutton har de för färg på väggarna i Nästgårds tillbyggnad? Det minns inte jag alls? Lite obränd umbra skulle kanske bli fint? Caffe latte på byggnadsvårdvis... :D
 
Själv har jag fastnat för nationalromantikens (ca sekelskiftet och framåt) färgsättning, som ju är väldigt ljus även om den har färg - det blir inte det där shabby chic-blekvitt. Eftersom de lager vi har hittat under all masonit är just från cirka sekelskiftet och framåt mot 20-30-talet passar det huset tidsmässigt också. En stor inspiration är Ellen Keys strand, vilka fantastiska färger! Hennes farstu är till exempel målad i ljust solgult och foder i en varmt grå färg som måste vara grön umbra. Otroligt vackert. Klart blått, en del grönt och kimröksgrått, rött och kraftigare gult är andra färger som förekommer.

Kolla in boken "Ett hem för själen" av Ingela Bendt, "Zorngården - ett konstnärshem" och "Carl Larsson-gården. Ett hem, A Home, Ein Heim" av Lena Rydin.
 
Tack! Jag vet ungefär vad du menar för färgskala, och jag ska gotta mig i boktipsen! :) Det är svårt att byta tid, vi är så inne i sena 1800-talets torpmiljöer med ganska kraftiga färger. Nedtonat, förvisso, men kraftiga för att vara nutid. Och i "nya" vill vi precis ha lite ljusare och skirare.

Andra tankar?
 
Latte på byggnadsvårdsvis var bra...
Kamera är bra ibland... Tyvärr endast en bild från insidan av tillbyggnaden. VIll minnas att toan var kornblå på väggarna men är inte helt säker. Groventren har jag däremot bild på... Tar med en från köket med umbra.
Sen när jag ändå är i farten så kan jag ju kasta med en målad farstu i orginalskick från Roslagen. Man var lite fantasifulla förr kan man ju konstatera...
 
  • Tillbyggnad Nästgårds.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök Nästgårds.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långarn farstu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långarn farstu2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg toan ut på Gysinge. Kommer inte ihåg hur det såg ut i själva badrummet dock.

2257744276_3410bedd17.jpg
 
Tackar för påminnelsen. Som du ser är det väldigt blått... ;o)
 
Tack för fina bilder! Jätteblått! :D Jag gissar att man får provmåla lite, och fegar vi ur kan vi ju alltid köra grön umbra. Alltid vckert.
 
Vad har du för ljus i rummet och vilket vädersträck? Fina färger kan bli en riktiga besvikelser i fel ljus...jag har provat. Läste någonstans att röda och gula toner kommer mest till sin rätt i söder och väster medan blå och gröna kommer bättre fram i öster och norr; varmt kontra kallt ljus. Pasteller blir också fina i norr och öst...fast det var väl inte de ni var ute efter... En brun ton kan riskera att konkurera med golvet tycker jag. Blå, gula, beige eller gröna färger tycker jag passar ihop med tegel (möjligen även grå). Är ju dock helt en smaksak!
 
Intressant Alsti18! Hallen blir ljus. Den har två fönster (golv-tak) i norr och väster. Glasdörr åt öster. Dock är det bara västerut som det är fri sikt. Jag har varit inne på en mjuk gul ton men är orilig att det blir tråååkigt... Grönt är trevligt, men vilken typ? Vi har grönjord i köket, och jag är inte helt kär i den faktiskt. Har funderat lite på bränd terra ockå, som blir lite rosa. Hmmm...
 
Här är vår hall. Kimrök i vitt har vi valt på snickerierna. Såpskurat golv + skifferliknande klinkers.
 
  • hall.jpg
  • hall2.jpg
  • spis+hall.jpg
Ah, vad jag älskar att få se bilder! :)
 
Jag tycker att du ska hålla det enkelt. Mest för att inte ta för mycket fokus från vad jag antar är ett mycket vackert golv. Händer det för mycket då dessutom på väggarna så kan det komma i skymundan. Vad det gäller färgsättning så tycker jag oftast att det är finast att jobba med kall mot varm. Har man en varm kulör på golvet som i ert fall så kan det bli för jolmigt med en varm färg på väggen också. (det är ju därför ek och fur står sig så väl till grått men kan kännas svettigt till gult). Jag försöker tänka vad som kan vara snyggt till tegelgolv, det ÄR knepigt. Så som jag ser det framför mig så vill man som sagt att väggen ska vara en fond till golvets starka karaktär och färg, inte att de ska konkurrera. Bruten vit blir nog bäst ändå, eller möjligtvis en inte alltför varm grå. Vill du tillföra någon annan färg så tror jag att det är bättre att du har den som accentfärg på andra inredningsdetaljer. Då skulle tex engelskt rött som enstaka inslag vara jättefint mot det vita+tegelgolvet.
 
Tack för ett bra svar Mino! :) Jag har varit lite rädd för att blanda kalla och varma färger, men du har ju helt rätt i dina exempel. Svagt kimröksgrått låter ju som ett gångbart koncept då...? Andra förslag på fina kalla nyanser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.