Har ett gammalt torp med mullbänk i bl.a. det stora rummet. Golvet är helt fristående från timmerstommen. Min bedömning är att timmerstommens syllstockar är original - från kanske tidigt 1700-tal. Däremot har golvet renoverats ett flertal gånger.

Renoverar golvet eftersom golvplanken vid ytterväggarna lutade och föreföll ruttna. Det var de också. Liksom spikreglarna (granstammar som sågats för att få en spikyta), där 2-3 stycken var delvis ruttna mer än en meter från väggen. Det är svårt att veta hur gammalt dagens golv är; det är kilsågat av enkelt virke, men troligen är det inte äldre än runt 100 år. Spikreglarna kan då ha ersatt äldre spikreglar på samma ställen.

Kuriosa: när man gräver några centimeter under reglarna så hittar man det gamla jordgolvet. Det är troligen från tidigt 1700-tal. Det lustiga är att vi hittade en gammal regel UNDER jordgolvet. Den kan ju ha hamnat där på något annat vis än att den är original från kanske 1600-talet eller äldre. Vem vet - jag skall försöka få den tidsbestämd med dendrokronologi eller kol-14. Vi får se.

I alla fall. I nivå med det gamla jordgolvet och under det, är det mycket fuktig jordgrund. 30-40 cm under golvplanken. Det är alltså inte möjligt att göra någon avancerad grund med makadam osv. Huset är byggt för att byta golvreglar och golv med 100 års intervall. Det är inte mer med det.

Jag kommer dock att behöva fylla på mullbänken, dels hade den sjunkit ihop lite och dels fanns där en del musbon och gångar som skall ersättas. Jag pratade med en byggnadsantikvarie och han föreslog sand. Men jag är inte övertygad. Skall fylla på med släckt kalk (det gillar inte mössen) men funderar på om man verkligen skall fylla på med sand? Skall då sanden ligga närmast marken eller närmast golvplanken eller skall den blandas upp med befintlig mullbänk?

I mullbänken fanns förresten några stora grästuvor, troligen från när de en gång bara grävde upp trädgården och hivade ned vad de hade. Har läst att det ibland finns torv i gamla mullbänkar. Har funderat på ogödslad toppdress - detta är ju torv/mossa och sand för att förbättra gräsmattor. Det har en fin struktur och enkelt att få tag i. Enkelt att torka också.

Jag gissar att man vill ha något material som tillfälligt kan suga upp fukt underifrån och som hindrar fukten att gå upp till golvreglarna. Så gott det nu går.

Varför fyller du inte med mackadam?

Förhoppningsvis har han fyllt på med nånting efter tre år ;)
Bara singel har väl knappast något vidare isolervärde eller vindtätningsförmåga?

Hur gjorde du och hur blev det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.