Skall gjuta platta och har byggt form av L-kantelement.

På innerkanten av L-kantelementen där de är fasade har jag limmat på lite extra cellplast eftersom jag ville ha extra bred isolering här, dvs limmat på en trekant.

Jag använde Byggmax cellplastlim. Fungerade bra och limmet torkade och fäste bra.
Dock var utetempen ca 4-5 grader bara medan instruktionen på limmet säger minst +10 grader. Det verkade inte ha ngn betydelse för cellplasten satt stenhårt efter ett tag.
Detta var för ett par dagar sedan.

Det regnar en del idag och nu när jag inspekterade formen och visade det sig att cellplastlimmet blivit en lös smet och den pålimmade cellplasten har lossnat. Suck!

Det är antagligen gjutningsdax imorgon så det är bråttom att få detta fixat.
Vilket lim skall jag använda istället? Måste ha ngt lim som tål fukt. Jag kan iofs försöka skydda kantelement med en presenning under tiden som jag limmar och det torkar.

Alltså, varning för byggmax cellplastlim. I instruktionen står det att det är vattenfast efter härdning med det stämmer inte. Dock en brasklapp för att jag limmade i 5 grader istället för 10 grader.

Tacksam för alla tips om vilket lim jag bör använda.

UPPDATERING 1:
Gick in på Byggmax hemsida och då står detta: "Använd inte Cellplastlim där föremålen som limmas är konstant utsatta för värme eller fukt."
Står inte ett dugg om detta på förpackningen. DÅLIGT AV BYGGMAX!

Återstår att fundera ut om det finns ngt lim som klarar att påföras i fuktig väderlek på fuktig cellplast.

UPPDATERING 2:
Fungerar PU700? Marknadsförs som ett stenlim men är ju ett PU-lim vilket rekommenderas till cellplast. http://www.jula.se/konstruktionslim-pu700-500ml-502074
http://www.tremco-illbruck.se/produkt/03805_index.html
 
Redigerat:
1387101329642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här foto på cellplast som lossnat. All limmad cellplast sitter löst nu.
 
Ess-Tack easy skulle funka bra för set du vill uppnå. Alla i den serien kan limma cellplast. även under vatten...
 
Någon typ utav cellplast ankare kanske kunde ha vart ett alternativ. förstår dock inte syftet med att lägga till den isoleringen till kantbalken.
 
Ja, gaffelankare eller vad det heter som är till för att förankra kantelement i varandra borde vara perfelt här.


Annars kanske karlssons klister, dunkar i alla fall på cellplast
 
spik?
 
Annars har väl biltema mm en plastspik för detta ändamål?
 
Skall dina ytterväggar endast stå på cellplast som du dessutom inte får fast på grund av temperaturen?? Varför inte följa anvisningarna till kantelementen istället för att uppfinna hjulet en gång
till.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Skall ha liggande panel som linjerar med sockeln. Fönster, stående på plattan, som är indragna ca 6 cm från utsida panel. Eftersom väggens regelverk samt fönsterna kommer ligga mer än 5 cm från kantelementets utsida innebär det att man får en liten köldbrygga. Genom att bygga på med isolering så eliminerar man köldbryggan. Reglar och fönster är så pass djupa (tjocka) att de med gott mått kommer stå på tillräckligt mycket betong.

Så har jag tänkt iallafall men tacksam för konkreta problembeskrivningar om det finns problem med denna lösning. Innan gjutningen är det ju lätt att ta bort Cellplasten om skulle vara fel.
 
Den beskrivningen förstår jag inte, menar du att plattan kommer att sticka ut utanför väggen?
 
Hej! Jag har varit med och gjutit en hel de grunder med samma typ av kant element, och betongkillarna brukar använda antingen cellplastspiken i plast som du använder i skivorna, eller så tar dom bara vanliga spik, typ 4 tums eller nåt, det ska ju bara hålla kvar under gjutningen, sen lär dom bli kvar ändå..
 
Mikael_L
ohlgren skrev:
Skall ha liggande panel som linjerar med sockeln.
Just det låter fel i mina öron.
Man brukar väl låta syll/reglar linjera med sockeln, och spikläkt + panel utanför.

Detta för att låta dropp från panelen falla utanför grunden isf låta det rinna/sugas in i regelkonstruktionen, samt erhålla en öppning för luftspalten.
Enda nackdelen är väl öppningen för mössen att komma in bakom panelen. Löses på något lämpligt vis, t.ex. museband.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Väggen kommer att ligga i linje med sockeln (kantelementet). Dvs plattan kommer ligga varken utanför eller innanför väggen utan i linje.
 
ohlgren skrev:
Skall ha liggande panel som linjerar med sockeln. Fönster, stående på plattan, som är indragna ca 6 cm från utsida panel. Eftersom väggens regelverk samt fönsterna kommer ligga mer än 5 cm från kantelementets utsida innebär det att man får en liten köldbrygga. Genom att bygga på med isolering så eliminerar man köldbryggan. Reglar och fönster är så pass djupa (tjocka) att de med gott mått kommer stå på tillräckligt mycket betong.

Så har jag tänkt iallafall men tacksam för konkreta problembeskrivningar om det finns problem med denna lösning. Innan gjutningen är det ju lätt att ta bort Cellplasten om skulle vara fel.
Jag förstår din tanke, dock tror jag inte att den extra cellplasten gör någon markant skillnad, köldbryggan får du mellan syllen och betongen. Fördelen som jag kan se med lite extra isolering där skulle vara att man rent hypotetiskt skapar en större värmetröghet mellan kantelementets cementskiva och själva kantbalken, men jag har svårt att se att det skulle ge några märkbara fördelar. Sen tycker jag inte att det är någon vidare bra ide att linjera panelen med kanten på plattan utan att åtminstone ha någon plåtavtäckning mellan panelen och läkten, ner över kanten på plattan.

Risken finns med en lösning som denna att man får in vatten under syllen. Konsekvensen av det behöver jag väl knappast deklarera.

Vill inte verka negativ men vissa saker ska man inte experimentera med.

/M
 
  • Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Mikael_L
ohlgren skrev:
Väggen kommer att ligga i linje med sockeln (kantelementet). Dvs plattan kommer ligga varken utanför eller innanför väggen utan i linje.
Varför då?

Jag tycker det låter fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.