Vi håller på och letar efter innertak till köket men det blir för j*vla dyrt med färdiga skivor/tak. Vi har hittat på ett ställe som inte är allt för dyrt men dem får aldrig in något tak. :S Då har vi börjat titta på takgips. Men vad ska man använda sig av där? Byggmax ha en gips med fasade kanter: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-07212.aspx Hur kommer det att se ut? När man har tittat på tex Arga snickaren så har dem använt någon gips som är avfasade på alla 4 sidor, samma som vanlig vägggips men på alla 4 sidor istället. Men jag kan inte hitta något sådant gips. Så vad ska vi göra?
Jocke
Jocke
Det är Norgips som gör den med alla kanter försänkta.http://norgips.se/index0,785.htm
Jag har fått upp 1200x2400 gips som innertak i hela huset nu. Folk menade på att det skulle bli så himla bra, men nja, blev besviken så blir endel extra varv med spackel och färg, det räknade jag ju inte med då jag också resonerade att gips var så mycket billigare.
fasad i samtliga sidor hade ju inte varit fel, men är ju inte svårt att använda en rasp eller vad dom kallas, typ rivjärn.. sen bör man nog pilla upp brädbitar för stabilisera mellan kortsidorna... halva huset kördes utan detta vilket blev sisådär..
-tror dock det blir bra tillslut, störs anledning till gipsvalet var för att få skarvfritt..
fasad i samtliga sidor hade ju inte varit fel, men är ju inte svårt att använda en rasp eller vad dom kallas, typ rivjärn.. sen bör man nog pilla upp brädbitar för stabilisera mellan kortsidorna... halva huset kördes utan detta vilket blev sisådär..
-tror dock det blir bra tillslut, störs anledning till gipsvalet var för att få skarvfritt..
Jag använde vanligt vägggips skar ner kortändarna spacklade och sedan satte microlitväv i hela taket, lite merjob men då behöver man inte oroa sig för att det kommer att spricka i skarvarna
Man sätter väl aldrig ihop gipsskivor på någon sida lång eller kort utan att ha något att skruva kanterna i, inte i tak inte i väggar.
stora målade ytor blir ju lite känsliga för släpljus, så även om man är duktig på att spackal så räkna med att göra det 3ggr fler om man inte är helt hundra.
stora målade ytor blir ju lite känsliga för släpljus, så även om man är duktig på att spackal så räkna med att göra det 3ggr fler om man inte är helt hundra.
Dessa skivor kallas för kortplank och är betydligt enklare att hantera jämfört med vanlig gips. Dessutom behöver du bara spackla skruvhuvudena så det går snabbt att få det målat. Nu är ju smaken som baken men jag menar att det blir riktigt snyggt. Satte dessa i vardagsrummet i förra lägenheten och jag använder de gärna igen. Ska se om jag hittar nån bild.Joukko skrev:
Jag funderar faktiskt till och med på att sätta dessa på en vägg i hallen, liggande. Blir lite annorlunda med skarvarna.
Jag satte kortplank i lågdelarna av mitt garaget. Det ger en lite lyxig känsla i ett garage och jag skulle inte tveka för att sätta dom i huset om jag byter något tak. Lätta att arbeta med och lätta att spackla och ger en snygg finish. Bara marginellt dyrare än vanlig gips men man slipper ju spacklingen av skarvarna.
Bara man är väldigt noga med första raden så den blir spikrak så går det lätt sedan. Missar man här så flyttar sig skivorna man lägger på längre ut och det klir knas.
Bara man är väldigt noga med första raden så den blir spikrak så går det lätt sedan. Missar man här så flyttar sig skivorna man lägger på längre ut och det klir knas.
denna diskussion är gammal, men vill tillägga att jag ångrar att jag körde gips i hela villan... sånt jäkla merjobb och det blir aldrig riktigt bra, efter två målerifimor så ser det ok ut men lär väl snart spricka..
Framöver får det bli färdiga innertak...
snickaren sa det samma, han har tagit ner sina gipstak och bytt mot riktiga..
har bara ett rum kvar nu och där blir de inte gips iaf..
Framöver får det bli färdiga innertak...
snickaren sa det samma, han har tagit ner sina gipstak och bytt mot riktiga..
har bara ett rum kvar nu och där blir de inte gips iaf..
Det slipper man om man använder kortplank
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Det blir kortplank hemma nu med, förutom i sovrummet och nya vardagsrummet som har öppet upp i nocken, där blir det (än så länge?) vanligt gips eftersom chefen vill ha helt slätt tak där...
I taket skruvade vi upp TakEss överallt, det vart väldigt bra tycker vi, fy f-n för å slita med gips som ska skruvas överallt och spacklas och spacklas och målas.
Däremot köpte jag också kortplank idag, ska bygga en låda runt V/A och golvvärmeslang som är draget i taket i badrummet i källaren. Enkla skivor att jobba med när man ska göra nåt mindre där det är en del knepiga delar och nån inspektionslucka.
Däremot köpte jag också kortplank idag, ska bygga en låda runt V/A och golvvärmeslang som är draget i taket i badrummet i källaren. Enkla skivor att jobba med när man ska göra nåt mindre där det är en del knepiga delar och nån inspektionslucka.