Hej,

Jag har köpt en fjällstuga där det återstod att göra iordning badrummet. Men eftersom jag inte vet riktigt hur det ser ut "under" är min fundering hur Ni tycker jag skall göra?

Som bilden visar är det spånskiva där purusbrunnen är infälld, sedan är det en till spånskiva som är limmad utom där duschen skall vara!

Jag tänkte lägga in armeringsnät +golvvärme + flytspackel med fiberarmering!
Fungerar det då med en förhöjningsring och flytspackel i duschen?

• Golvbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ska det göra. Förutsatt att det är kortlat och så runt brunnen, så att den är fäst i bjälklaget.

Tyvärr vet jag ju inte hur mycket det är kortlat kring/under brunnen.. tror att dom som gjorde det hade tänkt ha matta!

Du kan inte fråga dem? Det är ju lite svårt för någon på forumet att veta om det är okej under.. :)

Förresten, det kommer tydligen upp en vattenledning ur golvet. Det får det inte göra enligt BBV.

Jag frågade honom, men han sa att han inte visste... bara att dom hade tänkt att ha matta!
Känns jobbigt att riva upp och göra om allt.

Ja, det är vattnet som kommer upp ur golvet, varför får det inte komma ur golvet?

Antagligen för att man inte vill ha några onödiga genomföringar genom tätskiktet i golv. Bara golvbrunn och avloppsrör är tillåtna.

Det kan kanske vara en god idé att läsa branschreglerna om du tänkte bygga själv. www.bkr.se

Förresten, det kommer tydligen upp en vattenledning ur golvet. Det får det inte göra enligt BBV.
Är detta nytt?
Läste för ett par månader sen att det är ok, med förbehåll för hur de fixeras i golv, och mått ifrån vägg.
Dock ej i duschen.
Och att det ska undvikas, men ej förbjudet.

??

Jocke

Det står i BBV, punkt 6.4.3, och det har det gjort sedan BBV kom i somras.

Sedan kan det möjligtvis vara okej enligt GVK eller Säker Vatten, jag pratar bara om BBV nu.

jon_h skrev:
Antagligen för att man inte vill ha några onödiga genomföringar genom tätskiktet i golv. Bara golvbrunn och avloppsrör är tillåtna.

Det kan kanske vara en god idé att läsa branschreglerna om du tänkte bygga själv. www.bkr.se
Gäller det även om renoveringen påbörjades innan BBV ändrades?

Nej, det kan det rimligtvis inte göra. Men man får ju också fråga sig om man vill följa reglerna eller inte, det är ingen större mening att försöka komma runt dem genom att hävda att man till exempel började riva det gamla badrummet före BBV kom, om man nu gjorde det. Man är ju inte tvungen att följa BBV, det står en fritt att låta bli.

jon_h skrev:
Nej, det kan det rimligtvis inte göra. Men man får ju också fråga sig om man vill följa reglerna eller inte, det är ingen större mening att försöka komma runt dem genom att hävda att man till exempel började riva det gamla badrummet före BBV kom, om man nu gjorde det. Man är ju inte tvungen att följa BBV, det står en fritt att låta bli.
Det är ju alltid bra att följa regler och rekommendationer, men jag var lite nyfiken på hur det funkar om man hävdar och kan bevisa att det påbörjades innan ändringen genomfördes, tex om det blir fukt under tätskiktet.

Nja, man kan ju inte hävda att det är byggt enligt BBV, för det är det ju inte. Hur ditt försäkringsbolag skulle bedöma det vet jag inte, det är möjligt att de inte alls kräver att man ska följa BBV, och att det därmed är okej för dem att ha rör i golvet även om bygget påbörjades efter BBV kom.

det är ok enligt BBV om det är en renovering. Läs reglernas tillämpning.
BBV kräver inte att man skall bygga om befintlig konstruktion pga av rör genom golvet. så länge det görs fackmässigt..

Fast så enkelt är det ju inte riktigt. Om man omständigheterna innebär att det inte går att flytta upp vattnet i vägg med någotsånär rimliga medel så kräver naturligtvis inte reglerna detta. Men går det utan större problem så kan man inte bara skippa det med motiveringen att det handlar om en renovering.

Och under rubriken "Reglernas tillämpning" står det ju faktiskt :" Både nyproduktion och renovering omfattas av reglerna". Menar du kanske den röda rutan på sidan fyra?

Edit: Förresten hörni, vi är väldigt offtopic och trådstartaren har inte fått svar på sin fråga ännu. Om vi ska fortsätta den här diskussionen så får vi nog göra det i en ny tråd. Den som känner sig hågad får starta den.

te96usn skrev:
Jag frågade honom, men han sa att han inte visste... bara att dom hade tänkt att ha matta!
Känns jobbigt att riva upp och göra om allt.
För att ta tillbaka det här till ämnet då hade jag en liten tanke angående detta med bärigheten kring brunnen...;)

Kan du inte såga upp och sätta in purusplattan? när du har öppnat upp hålet kommer du att kunna pilla in och dra fast ett par kortlingar så behöver det inte vara några tveksamheter.

Borde inte det funka? Vad säger experterna?

/Sulan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.