richardtenggren
Hej!

Behöver lite hjälp, som ni ser på bilden har dom som renoverade badrummet antingen flyttat karmen eller satt tillbaka tröskeln fel i förhållande till karmen. Troligen har det vägt in karmen och då hamnade tröskeln fel, då tröskeln ser orörd ut med tanke på spikarna. Så när vi flyttade in gick inte dörren att stänga, så jag fräste av lite i nedkant av dörren för att lösa det tillfälligt.

Undrar nu om det är lugnt att ta bort tröskeln och sedan återmontera den rätt? På insidan är det en silikonfog mellan tröskeln och klinkersen. Riskerar jag att sabba något, tänkte på tätskikt?
Badrummet är renoverat 2012 i och med stamrust.

Min tanke var att såga av spikarna med feinen underifrån och utifrån hallen för att inte förstöra tröskeln då den är original. Vad tror ni om detta? Se bilderna nedan:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

richardtenggren
Ingen som vet?

Är det renoverat 2012 bör det vara ett folietätskikt som då är uppvikt mot tröskeln. Viktigt att försöka avlägsna detta utan att skada det och sedan försöka fästa det igen med silikon. Dock verkar det som att plattorna kommer vara i vägen för att flytta in tröskeln?

richardtenggren
Okej, jag tror inte det är så mycket mer än 5 mm nivåskillnad mellan tröskel och klinkers. Jag har ju papper på renoveringen, så kan ta reda på vad det är för tätskikt. Den utfördes i slutet av 2012.

Min tanke var att fräsa ur lite i underkant av trösklen så den går över plattorna lite, sen en ny sträng silikon, men det kanske inte är okej?

Vad har du för nivå mellan brunn och tröskel?
Om jag inte minns fel så behövs inte ens tröskel om man ligger 20mm under brunnen

Redigerat:
richardtenggren
Ska försöka mäta detta ikväll :)

mattetvilling skrev:
Vad har du för nivå mellan brunn och tröskel?
Om jag inte minns fel så behövs inte ens tröskel om man ligger 20mm under brunnen
Du mindes inte helt rätt, men brunnen 20 mm under dörröppning var det en gång, det kanske gäller fortfarande, inte vet jag.

richardtenggren
Jag gjorde precis några mätningar, avståndet mellan plattorna och tröskeln ligger mellan 15-17 mm. Lägger jag vattpasset i våg från plattorna vis tröskeln får jag drygt 20 mm ner till brunnen.

Känns det inte lite tight med uppvik?

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.