Nu är badrummet flytspacklat enligt alla konstens regler och bygger enligt konstruktion B:
[ 10e4d092af.png
http://www.ardex.se/service/konstruktioner/spaanskivegolv/ardex-konstruktion-nr-18.htm

Körde en 2-stegsmetod som amatör med grundflyt över hela ytan och sedan lokalfall och övriga ytan separat:
IMG_3740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3762.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev till slut riktigt bra och 25 säckar á 25 kg senare så ser det ut så här:
IMG_3763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde idag ett helt paket med tätsystem från Ardex med duk + lim och enligt deras support skall det på mina gipsskivor från Norgips (Humidboard)
Den klassas som icke sugande och då bör man limma SK 100 duken med ARDEX 7+8. Man måste även prima skivan innan man använder 7+8 pga skivan inte är alkali resistent.
Är det någon som har några tips eller andra trix för att jobba med deras duk + ARDEX 7+8?

http://www.ardex.se/fileadmin/ardex_se/Broschyrer_PDF/Broschyr_7_8_webb.pdf
 
  • IMG_3763.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inga tips/trix hittills men jag har kört igång med primer av hela badrummet med Ardex P3:
IMG_3768.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag dock kört fast med tätarket runt brunnen, i manualen står det följande:
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.ardex.se/fileadmin/ardex_se/Broschyrer_PDF/Broschyr_7_8_webb.pdf

Jag har dock ett tätark med klister på BÅDA sidor (Ardex STD):
http://www.ardex.se/produkter/taetsystem-och-vaatrumstillbehoer.htm?product=ardex_sta_och_std&key=21

Jag hade ingen koll på att det fanns 2 modeller med tätark....:mad: Den enda butik som dessutom har det i lager idag vad jag kan se på webben är Beijer i Norrköping, varuhusen i Stockholm har precis börjat med lördagsstängt och den enda som är öppen idag (Häggvik) har inventering :cool:
Tips på andra butiker?
 
Snailman
Köpte min på optimera med klister på ena sidan, hade fått rätt ark,men läst monteringsanvisningen dåligt så trodde jag skulle ha med klister båda sidor, var bara en bild på duksystemet men flera bilder på andra systemets ark, ringde ardex och frågade.
 
Redigerat:
Snailman
Jag blandade 7+8 för 2 väggvåder i taget hann inte sätta upp fler i taget, första gången fick jag slänga hälften då jag blandat för fyra våder. Inte roligt då dyrt som guld.

Jag satte duk väggarna först och minst 5 cm in på golvet sedan kaklade jag väggarna utom nedersta raden, så väntade med att sätta duk på golvet.

Sen la jag duk på golvet med överlapp, klinkrade golvet, skar nedersta kakelplattan och monterade, då kakel var mycket enklare att skära till än klinker den.

Viktigt att du trycker ut all luft under duken och har tryckt varje fläck av duken mot väggen.
 
Redigerat:
Bra tips, Snailman! Jo, jag har förstått att man får blanda i små omgångar och bara för det man hinner med...

När du satta tätarket över brunnen (klister bara på ena sidan mot golvet), gjorde du som jag då tror?
1. Tätark med klister mot golvet/brunnen
2. Rollade 7+8 över hela tätarket samt en vådbredd för duk
3. På med duken över golvbrunnen samt golvet
4. Skar upp hål för golvbrunn (jag har Jafo), i med klämring och skruva ner den innan 7+8 torkar
 
Snailman
Satte två brunnar olika dagar, den första så då ardexkillen att jag inte behövs ha 7+8 över mitten som ska skäras bort, glöm inte mallen innan du klistrar dit arket, första brunnen skar jag inte förrän dagen efter,blev bra. Andra brunnen blev mer 7+8 på och skar nåntimme efter, den blev lite mycket 7+8 under duken så blev lite sämre. Annars som du skrev

Se till att ha hel duk över brunnen, utan skarv
 
Redigerat:
Snailman
IMG_20150922_140039911.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första brunnen, jafobrunn

Sen med rörmanchetter så satte jag dit dem efter golv väggvåderna enligt alternativa metoden , då lättare skära ut i våderna, utan vara rädd skära sönder manchetterna, då de ej monterats ännu.
 
Redigerat:
Just det, skärmallen skall jag inte glömma!

Blandade till c:a 1 liter åt gången och började remsa golv/vägg samt även vägg/vägg (mycket vinklar på väggarna här), satte sen lite manchetter i väntan på nytt tätark rumt brunnen nästa vecka....
IMG_3769.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer sen att sätta duk på golvet med överlappande skarv samt uppvik 5 cm på väggen. Duken på väggen får sen överlappa golvduken längst ner.
 
Jag förberedde och klippte till lite duk för golvet idag så att jag kan limma den imorgon med rätt tätark...!
IMG_3772.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3773.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använder engångshandskar och ev. kladd på kropp/verktyg går faktiskt bra att ta bort med rengöringstvål med pimpsten :)
 
Blanda 7+8 med betydligt mindre 8 i första blandningen, så det blir för stabbit, blanda länge iaf 2 minuter låt stå en stund och slå därefter i resten av 8 och vispa upp, då har du en öppettid på närmare 1 timme.

Jag använder hybrid systemet där jag monterar duken med S1K, sätter remsor och manschetter sist, brunnsmanschetten som jag använder då är den dubbelhäftande, du ska ha den enkel häftade men kolla med supporten det kanske är ok med den andra.

Mallen ska ligga i brunnen under duken men du har kanske inte limmat våderna än
 
Just det, jag blandade så enligt tips från Ardex instruktion och upplever att det inte är någon större panik att arbeta med limmet om man blandar i lagom portioner förstås...
Jag håller inte på och väger heller utan det skall vara lika volymdelar pulver och vätska för en rullbar konsistens.

Jo, nu har jag fått tag i rätt tätark med klister bara på ena sidan så nu blir det till att limma golvet ikväll med skärmallen i brunnen först :)
 
Redigerat:
Limmade duken igår på golvet och tyckte att det gick bra MEN nu när jag kliver in i badrummet så upptäcker jag att det finns områden (rödmarkerat i bilden) som duken inte har full kontakt med underlaget. Inga direkt stora områden men några är precis runt brunnen så det känns inget bra, bara att riva upp och göra om eller?
IMG_3781.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lite blåsor tycker jag det kan bli ibland, jag brukar gnida en gång till efter nån minut. lägger en våd, fixar till den så den är bra, tar nästa när den är bra så går jag tillbaka till första och kollar över den.

Just vid brunnen är kanske inte optimalt... men är den hyfsat jämn, alltså ingen blåsa som bular upp och betydligt mindre än plattan som ska sättas så kan det kanske vara ok.

Alternativet är väl att snitta och trycka i lim och lägga en lapp över, eller skära bort hela området och lappa i

Kanske ett samtal till teknisk support imorgon, dom är väldigt hjälpsamma, kanske kan du maila över bilden samtidigt som ni pratar.
 
Snailman
Jag, skulle även tänka på hur stora plattor du ska ha där, fick en blåsa på väggen nära ett hörn, och den var inte så stor, men stora plattor och man går ju inte på väggen.

Ska du ha mosaik så kan det ju bli några plattor som inte har kontakt med underlaget.
 
Ja, lite blåsor på väggen hade jag inte heller brytt mig om men runt brunnen och 10*10 cm klinker kan ju bli i sämsta laget.... Jag drog ett mail med bilder till supporten så får vi se, återkommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.