Jag har ett problem med kaklet i nya badrummet. När jag fogade och tvättade bort fogrester, blev kaklet missfärgat i kanterna. Se bilder. Jag har reklamerat det till butiken där vi köpt grejerna och butiken har i sin tur reklamerat det vidare. Det är tydligen ett inte helt ovanligt fel som kallas blånader. Förmodligen är det någon form av produktionsfel. Så här långt är jag nöjd med hur butiken hanterat frågan. De förslag på åtgärder som framkommit är:
1. Ekonomisk kompensation.
2. Sätta ett lager kakel till ovanpå.
3. Prova med fogförsegling och sen 1 eller 2 om det inte hjälper.
Vår egen tanke är kanske att riva ner och sätta nytt tätskickt och nya kakelplattor trots att det är mycket jobb.
Vad säger expertisen här?
1. Ekonomisk kompensation.
2. Sätta ett lager kakel till ovanpå.
3. Prova med fogförsegling och sen 1 eller 2 om det inte hjälper.
Vår egen tanke är kanske att riva ner och sätta nytt tätskickt och nya kakelplattor trots att det är mycket jobb.
Vad säger expertisen här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 438 inlägg
Trist, hoppas det löser sig!
Renoverare
· Stockholm
· 18 438 inlägg
Kan det verkligen bli bra med ett kakel på kaklet, tex vid dörren, då blir det en väldigt tjock list vid dörrkarmen
Renoverare
· Stockholm
· 18 438 inlägg
Riktigt trist att behöva göra om skiten, firman får väl betala någon att göra jobbet, minst lika bra självklart
Lite återkoppling i detta ämnet.
Just nu håller två hantverkare på att riva ner kakel, tätskikt och humidboards för att sen sätta upp nytt igen. Arbetet påbörjades i morse och beräknas ta 2,5 veckor. Jag hade hunnit lägga en del av golvet också och det kommer också brytas upp för att säkerställa att tätskiktet blir ok.
Butiken och/eller grossisten står för alla kostnader tills processen med kakelfabriken är avklarad. Det är konstaterat att det är ett produktionsfel av plattorna.
Även om det har dragit ut på tiden så är bemötandet både från butiken och grossisten bästa tänkbara. När allt är klart kan jag, om intresse finns, lägga ut namn på butiken och grossisten som har skött detta på ett fantastiskt sätt.
Det jag funderar över nu är hur man gör det bäst vid golv-vägg-vinkeln? Där skall man ju flytspackla mot våtrumsskivan (vilket vi gjort), men nu kommer vi få en skarv på våtrumsskivan där. Jag har 15 mm plywood bakom så det kanske inte gör så mycket att våtrumsskivan skarvas i höjd med flytspacklet. Vad är risken? (Detta är egentligen hantverkarens huvudvärk, men jag skulle vilja veta vad ni här på forumet säger.)
Just nu håller två hantverkare på att riva ner kakel, tätskikt och humidboards för att sen sätta upp nytt igen. Arbetet påbörjades i morse och beräknas ta 2,5 veckor. Jag hade hunnit lägga en del av golvet också och det kommer också brytas upp för att säkerställa att tätskiktet blir ok.
Butiken och/eller grossisten står för alla kostnader tills processen med kakelfabriken är avklarad. Det är konstaterat att det är ett produktionsfel av plattorna.
Även om det har dragit ut på tiden så är bemötandet både från butiken och grossisten bästa tänkbara. När allt är klart kan jag, om intresse finns, lägga ut namn på butiken och grossisten som har skött detta på ett fantastiskt sätt.
Det jag funderar över nu är hur man gör det bäst vid golv-vägg-vinkeln? Där skall man ju flytspackla mot våtrumsskivan (vilket vi gjort), men nu kommer vi få en skarv på våtrumsskivan där. Jag har 15 mm plywood bakom så det kanske inte gör så mycket att våtrumsskivan skarvas i höjd med flytspacklet. Vad är risken? (Detta är egentligen hantverkarens huvudvärk, men jag skulle vilja veta vad ni här på forumet säger.)
Redigerat: