Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Fick tag i Kundtjänsten hos Vatette idag och dom meddelar att utsticket som ska vara kvar efter kapning är 10 -10,5 mm.
Jag kommer nog trä på ett 18mm cu rör utanpå mediaröret som skydd, borra ett ca 34mm hål i en 10mm tjock skiva för att kapa emot.
Jag kommer nog trä på ett 18mm cu rör utanpå mediaröret som skydd, borra ett ca 34mm hål i en 10mm tjock skiva för att kapa emot.
Tack för den upplysningen och tipset! Jag har funderat på hur jag skulle göra. 1500 kr för Vatettes verktyg kändes inte motiverat.
Frågan är vad man ska kapa med för att inte förstöra gängorna. Materialet i väggbockfixturerna är polypropylen med glasfiber. Kniv går knappast. Bågfil?
Frågan är vad man ska kapa med för att inte förstöra gängorna. Materialet i väggbockfixturerna är polypropylen med glasfiber. Kniv går knappast. Bågfil?
Produkter som diskuteras: "Bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Ja, 1500 är lite mycket för ett verktyg man bara använder en eller två gånger. Att dom inte har såna att låna/hyra ut där man kan köpa fixturerna.
Jag tänker nog prova med bladet från en bågfil eller japansåg. Sen fila till en fas på gängorna.
Jag tänker nog prova med bladet från en bågfil eller japansåg. Sen fila till en fas på gängorna.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Har nu fått ändan ur och kapat av mina fixturer.
Svågern fixade lite 10 mm plexiglas med ett hål i och sen var det bara att kapa på.
Sköt på ett 18 mm kopparrör som jag gradat och rengjort väl för att skydda Pex-röret.
Sen körde jag på lite försiktigt med multimastern (som du nu har råd köpa när du tjänat in alla stålars på Vatettes verktyg ).
Klart.
Sen är det bara att montera det underbara blandarfästet som inte behöver skruvhål i tätskiktet
Färdig...
Svågern fixade lite 10 mm plexiglas med ett hål i och sen var det bara att kapa på.
Sköt på ett 18 mm kopparrör som jag gradat och rengjort väl för att skydda Pex-röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen körde jag på lite försiktigt med multimastern (som du nu har råd köpa när du tjänat in alla stålars på Vatettes verktyg ).
Logga in
Skapa konto
Klart.
Logga in
Skapa konto
Sen är det bara att montera det underbara blandarfästet som inte behöver skruvhål i tätskiktet
Logga in
Skapa konto
Färdig...
Logga in
Skapa konto
Jag måste bara dra upp tråden och tacka för bilder och beskrivning!
Men - kan man inte kapa väggbocksfixturerna innan man sätter upp dom? Man vet ju visserligen inte exakt hur tjock väggen kommer bli men jag gissar att man har lite mer spelrum än 10 - 10,5 mm som Vatette anger?
Men - kan man inte kapa väggbocksfixturerna innan man sätter upp dom? Man vet ju visserligen inte exakt hur tjock väggen kommer bli men jag gissar att man har lite mer spelrum än 10 - 10,5 mm som Vatette anger?
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Det går kanske men det är jobbigt att chansa då man annars får riva upp hela badrummet om det blir fel.
Jag köpte verktyget. Tänkte att jag säljer det efter att jag gjort klart badrummen. Borde kunna få lite pengar tillbaka.
Kanske nån här som vill hyra det
Kanske nån här som vill hyra det
Produkter som diskuteras i tråden