Har ett problem som jag inte vet hur vi ska lösa. Har anlitat en byggfirma för en totalrenovering av vårt hus, och när vi kommer för att inspektera ett av badrummen ser vi att det vita kaklet måste vara två olika bränningar (firman står för eget materialinköp med ett påslag av 10%). Vitt kakel och lite mer åt det gråa hållet, syns oerhört väl och är oerhört många plattor som skiljer.

Vad gör man?
Badrummet är i övrigt klart, men vad kan man begära??? :confused:

Skulle du kunna leva med det? Begär ett rejält prisavdrag.
Annars blir det nog jobbigt på ett eller annat sätt.

T
Bild?

Är ju detta som påtalas väldigt tydligt när man köper kakel eller klinkers. ALLTID kolla att ALLA paket kommer från samma bränning eller ha full koll och sätta de med samma bränningsnummer på en vägg. Eller om det fungerar, blanda så det inte syns.

Hur mycket skall du ha i kompensation, för att känna dig nöjd?

Ja ett rejält avdrag om det går att leva med, annars gör om och gör rätt, vilket antagligen betyder att man river hela skiten....

å andra sidan, är det plattor långt uppe på en vägg som aldrig kommer vara i närheten av riktig blöta, då skulle jag bila bort dessa plattor och sätta dit nya i rätt färg. Det är inte rätt, men kommer fungera skitbra. Givetvis ska du fortfarande ha ett prisavdrag.

Thomas - kan tillägga att det inte räcker att kolla bränning och batch. Köpte drygt 10kvm golvklinker på bauhaus och var väldigt noga med att kolla just detta. Lägger golvet och inser därefter att det finns en tydlig nyansskillnad på några paket. Det slutade med att jag reklamerade rubbet och fick nya plattor. Även de nya paketen innehåll ljusa och mörka plattor, tillochmed i samma paket. Det kan ju vara en engångsföreteelse, men uppenbarligen måste man plocka upp varenda platta och titta på den för att vara säker. Nu hade jag inget tätskikt under så det var ju enkelt att ta bort plattorna och lägga nya där det behövdes - i ett badrum är det ju inte lika roligt.

Hej och tack för råd och tips. De hävdar ju, precis som du säger MathiasS att det var samma bränning, men någonstans tycker man ju ändå att de under arbetets gång kunde stannat upp och tittat på vad de gjorde? Kan man inte förvänta sig det?

kakel1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kakel2.JPG
Skapa konto

Det är ett flertal plattor, så knacka ut kommer inte på fråga tyvärr... Vi ringde besiktningsman som kommer på tors, dels för att golvet är ganska dåligt gjort, men också för att få hjälp hur vi ska lösa detta...

Jag kanske är hård, men jag skulle absolut inte vilja betala för materialet de använt, då det är fel, sen skulle jag för att kunna leva med det kanske betala halva priset. Vi gör om ett hus för att bo där resten av vårat liv - mao varför ska vi nöja oss när nåt blir fel? Bättre att göra om och göra rätt nu innan vi bor där...

T
Den "snickaren" måste ha grava synfel eller haft väldigt dåligt ljus i utrymmmet när det kaklades, ser rent sagt för jävligt ut.

• Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
T
MathiasS skrev:
Ja ett rejält avdrag om det går att leva med, annars gör om och gör rätt, vilket antagligen betyder att man river hela skiten....

å andra sidan, är det plattor långt uppe på en vägg som aldrig kommer vara i närheten av riktig blöta, då skulle jag bila bort dessa plattor och sätta dit nya i rätt färg. Det är inte rätt, men kommer fungera skitbra. Givetvis ska du fortfarande ha ett prisavdrag.

Thomas - kan tillägga att det inte räcker att kolla bränning och batch. Köpte drygt 10kvm golvklinker på bauhaus och var väldigt noga med att kolla just detta. Lägger golvet och inser därefter att det finns en tydlig nyansskillnad på några paket. Det slutade med att jag reklamerade rubbet och fick nya plattor. Även de nya paketen innehåll ljusa och mörka plattor, tillochmed i samma paket. Det kan ju vara en engångsföreteelse, men uppenbarligen måste man plocka upp varenda platta och titta på den för att vara säker. Nu hade jag inget tätskikt under så det var ju enkelt att ta bort plattorna och lägga nya där det behövdes - i ett badrum är det ju inte lika roligt.
I vissa serier med klinker är det meningen att det ska vara lite olika nyanser på plattorna så att det bli lite "liv" i golvet. Så jag tror inte det var något fel med dina plattor ärligt talat.

ImageUploadedByByggahus.se1367301582.786987.jpg
Skapa konto

• Gilla
Filip94
  • Laddar…
Om det är två olika bränningar kommer plattorna ur olika paket. De verkar ha satt upp plattorna i en något konstig ordning om så är fallet. Man kaklar ju liksom inte lite här och lite där när man kaklar. Det kan ju kanske ha varit dålig kvalite i någon eller några kartonger också, kanske.

Jag utgår ifrån att ni dubbelkollat att det inte ska vara färgskiftningar i detta kakel, och eftersom ni köpt det via hantverkaren är det han som är ansvarig gentemot er även för produktfel, så nu har ni en fördel av att ha betalat de där 10% extra. Oavsett orsak till felet så är det hantverkaren som är ansvarig.

Jag gissar att ni betalat bra för ert badrum och ska som du säger bo där resten av livet. Det är bara för hantverkaren att göra om och göra rätt, IMO. Men om ni inte kommer att lida av dessa olikfärgade kakelplattor framöver och känner att ekonomisk kompensation är ok, då borde hantverkaren känna sig lyckligt lottad som kommer undan så pass billigt. ;)

Det är detta som i hantverkarmun kalas för "Bauhauskvalité" ;)

ALDRIG jag skulle handla sådant som plattor till ett badrum på Bauhaus med andra ord ;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
tank77 skrev:
I vissa serier med klinker är det meningen att det ska vara lite olika nyanser på plattorna så att det bli lite "liv" i golvet. Så jag tror inte det var något fel med dina plattor ärligt talat.

[bild]
näe, det är inte "liv" det handlade om i mitt fall. Kan lägga upp en bild nångång, i en annan tråd .

Detta handlar om ett vitt kakel, så långt ifrån liv man kan komma. Precis som vi hade velat haft det...

Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är detta som i hantverkarmun kalas för "Bauhauskvalité" ;)

ALDRIG jag skulle handla sådant som plattor till ett badrum på Bauhaus med andra ord ;)
Ja så kanske det är, men borde inte hantverkaren uppmärksammat detta ändå?

thomasx skrev:
Om det är två olika bränningar kommer plattorna ur olika paket. De verkar ha satt upp plattorna i en något konstig ordning om så är fallet. Man kaklar ju liksom inte lite här och lite där när man kaklar. Det kan ju kanske ha varit dålig kvalite i någon eller några kartonger också, kanske.

Jag utgår ifrån att ni dubbelkollat att det inte ska vara färgskiftningar i detta kakel, och eftersom ni köpt det via hantverkaren är det han som är ansvarig gentemot er även för produktfel, så nu har ni en fördel av att ha betalat de där 10% extra. Oavsett orsak till felet så är det hantverkaren som är ansvarig.

Jag gissar att ni betalat bra för ert badrum och ska som du säger bo där resten av livet. Det är bara för hantverkaren att göra om och göra rätt, IMO. Men om ni inte kommer att lida av dessa olikfärgade kakelplattor framöver och känner att ekonomisk kompensation är ok, då borde hantverkaren känna sig lyckligt lottad som kommer undan så pass billigt. ;)
Ja, det är min åsikt oxå. Gör om gör rätt. Hoppas bara besiktningsmannen säger det samma?!

Besiktningsmannen har och ska ha svårt för att uttala sig om "kosmetiska" åsikter. Dom är och finns till mestadels för funktion och säkerhet.

Detta är fel som plattsättaren ska se i ett tidigt skede och då dra i handbromsen oavsett inköpsställe.

Kan väl jämföras med 2 olika hinkar färg där färghandeln blandat ena hinken med fel kod men målaren bryr sig inte för det STÅR ju rätt färgkod på hinken osv osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.