Har specat ihop vad vi skall ha för prylar i badrummet och vi håller på att prata med hantverkare som skall utföra jobbet, känns skitkul. tänkte höra mig för lite om åsikter kring våra val och priserna vi har fått på dom.

Klinkers Dekora Chalon 30*30 1483
Dekora Chalon 15*15 730
Kakel Höganäs Stone cult silver 30*60 9787,5
Höganäs Stone cult silver dekor 30*60 3306
Underskåp Aspen Viskan 65 högblank vit 5520
Handfat Aspen Viskan tvättställ 65 3040
Handtag Aspen handtag B blankpolerat 480
Spegelskåp Aspen Viskan 65 högblank vit 6560
Takdusch Hangsgrohe Raindance air Showerpipe 240 5790
WC Ido seven D image soft close 5407,2
Duschväggar Ido showerama 8-4 duschhörna 90*90 frostat 5140
Tvättställsblandare Mora Mmix 876
Handdukstork Hafa Ellips 1180*600 Krom 3295
Hafa Ellips elpatron 1595
Golvbrunnssil Smebo outline 334
Tvålpump Vipp 9 väggmonterad vit 1049
Toaborste Vipp 11 väggmonterad vit 1559

Ni får ursäkta uppställningen ovan, jag vet det ser snett och dant ut...
 
Personligen gillar jag inte att sätta fast onödiga saker i kaklet såsom toaborste och tvålpump.
 
ok, vi tänkte precis tvärtom, vill ha så lite stående som möjligt, att ha fast tvålpump känns för oss som klockrent. Vad är anledningen till som du ser det till att inte välja att göra det?
 
Håller med Högerskon.

Framförallt av två anledningar.

1. Gör ej mer hål tätskiktet än vad som absolut är nödvändigt.
2. Framtidssäkert. Vad händer om tvålpumpen går sönder och den inte längre tillverkas? Alternativt att ni lessnar på tvålpumpens utseende?

Ifall dessa går att sätta upp med dubbelhäftande tejp eller dylikt så att inte kakel/tätskikt skadas är det en annan femma.

I övrigt ska det bli kul att följa er renovering. Mycke bilder är alltid kul.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Av de anledningar som gstv skriver samt att jag inte ville betala mer för den lösningen då jag inte hittade något jag gillade.

Hur gör du med extra toarullehållaren eller vad den nu heter? Skippar du den eller har du glömt den?
 
ok, ska ta det i åtanke toarullehållare har vi inte hittat nån än så det är därför den inte är med
 
Kombinera takduschen med handdusch så att det går att duscha av golvet efteråt. Skölja tvål i riktning mot golvbrunnen.
 
Det som skall sitta på väggen tänkte vi fästa med Glabete http://www.byggahus.se/forum/badrum/157725-slut-med-hal-i-tatskikten-pa-riktigt.html, känns som ni säger onödigt att dra hål för småsaker som kanske går sönder eller man inte vill ha kvar. Toarullehållare har vi inte hittat nån än så den väntar vi med.

Några åsikter om just Glabete för att fästa med, enligt vad jag förstår i tråden är det inget att fundera på.
 
Luddet, det har vi tänkt på med då just takduschen har både handdusch och takdusch, kanske bara slarvigt skrivet av mig.
 
Aha du hade missat även toarullehållaren, jag menade den där grejen man hänger den extra toarullen på så att folk slipper leta i lådorna efter en ny i dina lådor.Misstänker att toaborsten, toarullehållaren, extra toarullehållaren och tvålpumpen sitter nära varandra tycker jag att de ska se likadana ut och du borde bestämma dem ihop, eller iallafall innan du börjar borra i kaklet. Till detta tillkommer eventuellt även en krok eller två till handduken som du torkar händerna med.
 
Har inte testat det där med lim och känner ingen som gjort det heller så jag fortsätter med att skruva upp grejerna.
 
Jag har nu fått offerten från hantverkaren och önskar få lite feedback på den här. Så här har man resonerat. Hur skall jag ställa mig till det här, är det rimliga kostnader för ett badrum på 1,65*1,90?

Det vi diskuterade när firman kom ut och tittade på badrummet var att det skulle ta ca 3 veckor och vara byggstart i månadsskiftet April-Maj, kanske tidigare.

Jag var tydlig med att jag skulle demontera och slänga allt själv. så det företaget skall göra är att bygga upp det nya och montera, installera och dra nytt, är det rimligt med ett pris på det före rot på nästan 140 000?

Tacksam för svar från er andra. Som tillägga kan jag nämna att jag har en kollega som använt samma firma till ett badrum som var på 4 kvm och där dom monterade en vägghängd toa och drog rören i väggarna, där stannade arbetet och materialet efter rot på 80 000, här stannar det på 87 000, i min värld borde det bli billigare för mig.

Bygg


  • Täckning av golvbeklädnader med stötdämpande, vattentät mjölkpapp
  • Rivning av våtrumsmatta, tapet, kakel eller annat ytskikt på väggar
  • Rivning av våtrumsmatta, klinker eller annat ytskikt på golv
  • Montering av gipsskivor eller uppspackling av väggar om detta krävs för att uppnå fullgod våtrumsstandard
  • Byte av badrumsdörr
  • Montering av dörrfoder
  • Primerbehandling av väggar och golv (för bättre vidhäftning) mellan varje moment
  • Sänkning av tak för spotlight
  • Spackling och slipning av tak
  • Målning av tak 2 strykningar med våtrumsfärg
  • Läggning av isolering (fuktspärr), applicering och montering manschetter vid golvbrunn, fiberremsor i vinklar
  • Borttagning av befintlig golvbrunn
  • Flytt av golvbrunn
  • Sättning av kakel på vägg (ej mosaik) och klinkers på golv (ej mosaik) rak sättning, ingen fris, ingen bård.
  • Fogning av golv och väggar
  • Montering av badrumsinredning, handfatskommod, badrumsskåp, duschvägg golvstående WC osv.
  • Montering av krokar toalettpappershållare, etc. enl. anvisning
  • Borttransport och deponering av rivningsmaterial och byggavfall






VVS


  • Demontering av porslin, blandare
  • Demontering och pluggning av vattenrör
  • Erforderlig dragning av nya vv- och kv-rör, synliga på vägg till respektive motagare
  • Montering och inkoppling av porslin, tvättställ, golvstående WC etc. och blandare till dessa inventarier
  • Borttagning av radiator i badrummet
  • Montering av vattenburren eller elektrisk handduskstork

El


  • Installation av belysning ovan handfatet
  • Installation av spotlightsbelysning i taket
  • Installation av nya vägguttag samt väggbrytare
  • Installation av värmegolvkabel
  • All el installation sker infälld i väggen



Summa materialkostnad ex moms.................................... 30 000 kr.
Summa arbetskostnad ex moms....................................... 80 000 kr.


Summa total material ink moms …………...................................... 37 500 kr.
Summa total arbete ink moms ………….......................................... 100 000 kr.



Total kostnad ink moms och ROT avdrag…. 87 500 kr
Allt material som har med den byggnadstekniska funktionen att göra ingår i priset, hit hör:

spackel, kakelfix, kakelfog, fuktspärr, elkablar, rör, rörkopplingar, installationsdosor, gipsskivor, avjämningsmassor, våtrumsgipsskivor, reglar, etc.

Sakvaror, ytskikt och inventarier och andra produkter som väljs efter personlig smak ingår ej i priset, hit hör:

kakel, klinker, kakellister, spotlights, dimmer, foder och andra typer av lister, WC-skål, WC fixtur för inbyggnad, tvättställ, kommod, spegelskåp, blandare, väggbrickor till duschblandare, övriga VVS väggbrickor, Unidrain golvbrunn, duschdörrar, värmekabel, vägguttag, elbrytare, belysningsarmatur, etc


Elinstallationer utöver offert debiteras med 390 kr/tim exkl. moms
Rörarbeten utöver offert debiteras med 390 kr/tim exkl. moms
Övriga arbeten utöver offert debiteras med 360 kr/tim exkl. moms

Tidsåtgång för detta arbete: 3- 4 veckor
 
Tycker både materialet och kostnaden är tagna i överkant + en del till. Förstår inte riktigt hur man får ihop det till typ 40000 i material. Samt timmarna om de tar 500:- i timmen så blir det 200 timmar. Betyder att det i princip är två gubbar i badrummet samtidigt och jobbar under hela byggtiden. Låter som de har dragit i en del på priset eller så har de långt att åka hem till dig.
 
Ja herregud, man baxnar. Byggde mitt badrum på 6m2 för 30-35 000 inkl ALLT. 3-4 veckor för ett så litet badrum? Då är de antingen blinda eller saknar armar. Det ska man fan hinna på en vecka som hantverkare om du nu ska riva ut det gamla själv som du säger.

Antagligen så säger de 3-4 veckor för att kunna driva ett flertal liknande ockerprojekt parallellt med ditt. De kommer då till dig lite då och då när de får tid över. Med ett fast pris på 100 000 (625kr/tim ink moms och innan ROT på 4 veckor) innebär att du får betala för fyra veckors arbete som i effektiv tid tar max en vecka.

Arbetskostnaden innan rot och ink. moms i en rimlig offert ska i mina snåla ögon vara 40 h x ca500kr/h = 20 000 kr. Sen får man nog acceptera ett visst påslag för oväntade händelser som drar ut på tiden eller kostar lite extra. Säg MAX 30 000 kr i total arbetskostnad vilket innebär 15 000 för dig efter ROT.

Med de rabatter de har kostar materialet de specat upp (spackel, skivor mm) inte mer än 10 000 kr. Då kan du ju fundera på var de övriga 27 000 kr hamnar...

Likt en mänsklig miniräknare kommer jag då fram till att den totala kostnaden INNAN ROT för ditt badrum enligt en rimlig offert ska ligga runt 40 000 kr. Inte 140 000...

De blåser dig stort på både materialet och arbetskostnaden.
Nu säger någon: "Men de måste ju få tjäna lite pengar för att kunna överleva". Självklart säger jag, men den vinsten ska vara inbakad i deras timpenning. Vill ni ha en jättevinst? Ta då 3000 kr i timmen och var öppen med det mot kund. Säger kunden ok så ser jag inte problemet.

Nu säger nästa "Ja men de måste ju få ha en marginal på materialet då de har stora lager- och hanteringskostnader". Nej säger jag. De hämtar materialet direkt på bygghandeln/grossisterna och tiden de är borta får du som kund betala med timpenningen.

Nu säger den tredje: "Ja men de kan inte arbeta effektiv med tanke på torktider mm. Ska de stå och titta medan flytspacklet torkar?!?" Nej säger då jag. En bra hantverkare måste kunna planera sitt arbete så att man flyter golvet/rollar tätskikt innan man avslutar för dagen. Sen kan det stå och torka över natten. En bra hantverkare använder även flytspackel/fix/fog som inte behöver 3 dagar på sig att torka utan som går att belägga dagen efter.

Är du någorlunda händig (hade aldrig renoverat ett badrum när jag gjorde mitt) så blir mitt tips till dig att läsa på och göra jobbet själv för 25-30 000 kr (inkl badrumsmöbler, duschar och allt annat!!!). Alternativt köper du in materialet själv och låta en firma arbeta på löpande räkning. Fast det går de knappast med på då de inte får samma möjlighet att salta fakturan....
 
Redigerat:
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
jeppe: nja inte gör man det jobbet på 40h... med rivning, montering av skivor, byte dörr, flytspackling, tätskiktning och plattsättning, fogning, städning måla tak, sänka tak mm mm

skulle säga att flytspackling tätning och plattsättning fogning, är närmare 30-40h
sen är det resten kanske 40h till

då tror jag att man är rätt nära...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.