Det har ju länge pratats om lösningar för att slippa borra hål genom tätskikt för diverse infästningar i badrum.

Idag fick jag tipset om en produkt som verkar helt sanslös...

Ett form av lim som ska hålla för upp till 170kg men som samtidigt är lätt att plocka bort om man ångrar sig.

Kolla in denna...

http://www.glabete.com/de/glabete/

http://www.design4bath.se/page16.php

http://www.design4bath.se/page25.php

Tror inte mig ha sett detta någonstans i forumet innan och tycker det passar bäst i detta delforumet då det främst är i badrum man har användning av det här.
 
Vi har köpt handuksstång, muggar, toahållare till vårt nya badrum såna som man limmar. De är dock ganska dyra. Undrar om limmet kan man använda på såna grejor som man skruvar fast.
 
margareta7 skrev:
Vi har köpt handuksstång, muggar, toahållare till vårt nya badrum såna som man limmar. De är dock ganska dyra. Undrar om limmet kan man använda på såna grejor som man skruvar fast.
Som det visas på videon jag länkar till så fungerar det bra till i princip allting om jag förstår det rätt...
 
Ser ju skitbra ut..
Är precis i fasen att montera vägganslutningarna till pex-rören för blandaren.. detta kanske vore något.. slippa skruva hål så nära rören..
 
Har träffat säljarna för Glabete vid några tillfällen, har även varit med på en visning av produkten. Imponerande.
 
v_skogh skrev:
Har träffat säljarna för Glabete vid några tillfällen, har även varit med på en visning av produkten. Imponerande.
Låter intressant...
Ska bli ett nöje att prova det så fort jag får läge...
Sparar ju mycket tid ockå förutom alla andra fördelar...
 
Saker som krokar, toapappershållare osv är klockrent.
Vet att de pratar om Duschväggar osv men jag är fortfarande tveksam tills jag sett det med egna ögon.
De hävdar att jag skulle kunna hänga upp "frihängande" tvättställ på upp till 30 kg utan problem, ska bli kul att testa någon gång. Det blir lite hävarm då också.
 
sjukt intressant, man vill ju verkligen prova
 
Va tror ni en sån här tub kan gå på då? =)
 
Förmodligen dyrare än guld... haha

Så fort jag hör mer ska jag lägga in det men om någon annan har koll är det välkommet...
 
Dyrt, visst det är inte gratis. Men jämför det med håltagning i granitkeramik. Visst det flesta kanske har en vinkelslip med KGC:s klinkerborr är inte gratis och håller framförallt inte i en oändlighet. Skulle gissa att kostnaden inte bli märkbart högre i det långa loppet.
 
Häftigt! MEN jag vill varna för en sak, man måste tänka på vad man belastar när man använder en sån här metod. Limmar man en tvättställskonsoll så är det kaklets vidhäftning till fixet som får ta lika mycket last som själva limmet och det är ju långt ifrån säkert att det håller. Vid konvetionella montage så är det ju i regel regelstommen och skruvförbandet som tar lasten. Det är ju inte kul om tvättstället ligger på golvet med två kakelplattor bortslitna från väggen.
 
Den här typen av produkt har funnits några år och fungrar iallafall bra för små hyllor. Köpte en galler hylla på hem&villamässan förra året och satte upp och den sitter då kvar än. Fördelen är att om man skulle vilja flytta den eller byta ut den så lämnar den inga fula hål efter sig. Man måste vara noga när man centrerar väggbrickorna för annars får man göra om det hela om dom hamnar fel då hålen för galler hyllan hamnar fel i förhållande till den fast limmade väggbrickan.
 
Personligen skulle jag aldrig satt upp en vask eller liknande med detta då den oftast sitter i våtzon 2 var det inte är samma problem med infästningarna i.

Men inne i duschen och ev. duschväggar skulle kanske vara klokt...
 
Jag har en hylla upsatt med en sådan smet - trodde den skulle åka ned när min dotter hänger o sliter i den men den sitter kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.