Uppdaterar med dom senaste bilderna på golvet Bild 008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick en fråga eller rättare sagt ett påstående från byggarn kring vårt val av klinkers. Badrummet är ju som jag nämnt tidigare 1,65*1,91 och vi hade valt klinkers som är 30*30 och 15*15 som vi hade tänkt att ha i duschhörnan. Nu har dom åsikter kring storleken och säger att det kommer inte gå att bygga ett korrekt fall på ett snyggt sätt med den storleken. Deras rekomendation är att vi har max 15*15 för att få till det på ett korrekt sätt. Åsikter på detta? Resoneras det rätt eller kör dom safe?
 
Det är definitivt enklare att köra bara på 15x15, men en skicklig fallspacklare ska nog kunna få till det även med 30x30. Lite fogsprång får man kanske räkna med dock.
Med rätt placerad brunn och perfekt fallspackling så går det att köra med 30x30 i hela rummet, så gjorde jag hemma och det följer BKR i alla avseenden även vad gäller golvfall.
 
T
Inga problem att lägga 30x30 utanför duschen men i fallet had jag gått ner till 10x10 istället för 15x15.
 
tank77 skrev:
Inga problem att lägga 30x30 utanför duschen men i fallet had jag gått ner till 10x10 istället för 15x15.
Samma här. Du får ett snyggare resultat med 10x10 eller mosaik ev
 
Kommer köra med 15*15 över hela golvet.

Vi har stött på ett problem, eller problem, men ett hinder.

Golvet i badrummet har verkat vara betong hela vägen ner till plattan. Igår upptäckte jag dock efter att dom bilat bort allt att under betongen och armeringen ligger det nåt material jag inte vet namnet på. Det ser ut som trassel, garnnystan men som verkar doppade i cement, typ. Har sett sånt material på väggar i parkeringshus och dylikt. Det är inte rätt poröst och jag antar att det är det som ligger direkt på botten plattan som man sen har gjutit ett lager betong/cement över. Min fråga är nu, visst bör man ta bort skiten ner till plattan och sen byggga upp undergolvet med reglar och golvspån innan man flyter och lägger värmeslingan? För inte skalla mn väl behålla skiten och bara gjuta nytt över?
 
Ni ska definitivt inte regla/isolera lägga golvspån/flyspackla & sedan på med tätskikt!
-Då stänger ni in organiskt mtrl mellan marken & ett tätt skikt! => Extremt stor risk för mögel & röta!
 
Varför skulle vi få det problemet. Har inga som helst problem med det i övriga huset, har bytt golv i både kök, matrum och sovrum och de reglar som legat direkt på plattan där har varit hur fräscha som helst. Varför skulle det bli mögel om vi gör det i badrummet?

Om vi inte gör det, vad skall man göra istället?
 
Har ni haft ett tätt golvskikt, tex. plastmatta, i det övriga huset, där det inte var några problem?
 
ja det har varit plastmatta i köket och matrummet, i sovrummet var det parkett.

Så här långt har man kommit nu, Jag ska ha rören dolda i väggen och reagerade när jag såg dessa rördragningar eftersom jag har läst mig till att man skall ha rör-i-rör. Motiveringen från byggaren var att den lösningen kräver 8cm utrymme och det har jag inte i mina väggar därför drar handessa kopparrör med plasten runt. Är detta en ok lösning? är det ok enligt säkert vatten och vad det nu heter?

Sen kommer dom för att bygga upp golvet lägga lecakulor i botten och gjuta upp med lättbetong innan man lägger in golvvärmen och flyter och bygger fall. Enligt en kompis som är i branchen så rekomenderade han något annat än just lecakulorna för dom har fukt i sig och det kommer ta lång tid innan lättbetongen torkar ordentligt. En granne som är byggare sen tusen år, minst, sa att det var helt ok att lägga leca i botten, det är så man gör sa han. Vad säger expertisen?

Sen kommer han regla väggarna med cc40 och sätta en 15 mm plyfa innan våtrumsskivorna åker upp, då behöver man inte kortla för att sätta upp komoden, spegelskåp osv osv. Korrekt eller fel? Är det ok att sätta reglarna med cc 40?

Sen undrar jag rent generellt om vad som tycks om de dragningarna som gjorts, ser de ok ut? IMG_0618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fabbe skrev:
ja det har varit plastmatta i köket och matrummet, i sovrummet var det parkett.

Så här långt har man kommit nu, Jag ska ha rören dolda i väggen och reagerade när jag såg dessa rördragningar eftersom jag har läst mig till att man skall ha rör-i-rör. Motiveringen från byggaren var att den lösningen kräver 8cm utrymme och det har jag inte i mina väggar därför drar handessa kopparrör med plasten runt. Är detta en ok lösning? är det ok enligt säkert vatten och vad det nu heter?

Sen kommer dom för att bygga upp golvet lägga lecakulor i botten och gjuta upp med lättbetong innan man lägger in golvvärmen och flyter och bygger fall. Enligt en kompis som är i branchen så rekomenderade han något annat än just lecakulorna för dom har fukt i sig och det kommer ta lång tid innan lättbetongen torkar ordentligt. En granne som är byggare sen tusen år, minst, sa att det var helt ok att lägga leca i botten, det är så man gör sa han. Vad säger expertisen?

Sen kommer han regla väggarna med cc40 och sätta en 15 mm plyfa innan våtrumsskivorna åker upp, då behöver man inte kortla för att sätta upp komoden, spegelskåp osv osv. Korrekt eller fel? Är det ok att sätta reglarna med cc 40?

Sen undrar jag rent generellt om vad som tycks om de dragningarna som gjorts, ser de ok ut?
Några 8cm kräver inte rör-i-rör, möjligen 70-reglar, men jag tror det funkar med 45-regel faktiskt, inte helt säker dock.

Att dra prisol inne i väggen är helt okej så länge man inte bygger in några skarvar, på dina bilder ser det oskarvat och fint ut!

Reglar på CC 40 och 15mm plyfa uppfyller kraven för våtrumsvägg 2012 och således är det helt okej att inte kortla för kommod och liknande.

Angående lecan och lättbetongen har jag inte några bra svar att ge dig, jag kan tycka att det bästa vore att använda sig av EPS-cement. Men detta kan jag för dåligt för att ge ett bra svar på.
 
Hur det är med fukt i leca kulor vet jag inte, men tycker det verkar konstigt dom är ju gjorda av bränd lera (tror jag).
Antar att dom lägger leca i botten för att spara lite pengar, 50l leca är billigare än 50l EPS lättbetong

Dragningen av röret till handfatet ser lite skum ut, men är kanske helt ok. Vet inte riktigt hur man skulle dragit annars heller...
 
Har pratat fram och tillbaka kring leca eller eps, men det verkar ge ungefär samma effekt så vi kör på leca. Nu har man satt plyfa i hela rummet, elen är dragen och vattenrören är dragna i väggen. Idag har man troligtvis fixat taket och satt upp våtrumsskivorna. I morn skall golvet gjutas. Så nu har man kommit igång ordentligt med byggandet. Så här såg det ut igår. Rätt dåliga bilder då det är ett litet rum, mörkt och fullt med verktyg efter att dom gått hem. Så ni får hålla till godo med det jag har. Bild 014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har precis kommit hem och nu är taket reglat och gipsat. All plyfa är på plats, elen är dragen så nu är det på gång rejält. Dock har jag en fundeirng. jag har sett till att få dolda rör dragna. men upptäcker att man lagt rören till duschen på marken, på plattan, är det ok? dessa kommer gjutas in i golvet i morn och ligga under golvvärmen, tätskikt och klinkers, är det ok att göra så?
 
Här är bilderna från igår och hur det ser ut nu, är det som sagt ok att dra vattenrörören på det sättet till duschen över golvet?

Sen har man dragit el till en strömbrytare för min Fresh fuktstyrda fläkt och det är väl helt fel? Bild 004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.