Fundera även på var du kan sätta drivdonet. Ifall det kan sättas in där dimmern sitter eller om du måste sätta den på ett annat ställe. Jag har satt min driver i en garderob som sitter vägg i vägg med badrummet. Anledningen att den hamnade där för min del är att jag har drivdon till ett par spottar som sitter i hallen utanför.

Ja de är ganska snygga med fjäder istället för att vrida
 
Min erfarenhet av Malmbergs är att det är rena skräpprodukter. Köp av mer erkänd tillverkare är mitt råd. Det gamla rådet; man får vad man betalar gäller med Malmbergs...
Högerskon skrev:
[länk]

Var denna puck jag menade är på 3,6 watt, är skönare att kunna kräma på mer om det behövs.

googlade på din hide à lite puck och där jag hamnade rekommenderar de den för att ha i skåp eller under hyllor
 
Varför sätta puckar när du kan fälla in dom i taket istället?
 
Man tar givetvis bort distansringen så att de blir infällda.
 
sunqan skrev:
Bor du lägenhet? Följer firman säker vatten och bkrs branchregler? Kommer du att få ett bkr-våtrumsintyg (eller motsvarande)?
Är svaret nej på någon utom den första frågan bör du fundera på att byta. .. är svaret ja på första frågan har nog föreningen som krav att det är ja på de andra :)

Och som jag sa i en annan tråd- tänk... det är ett litet rum 3, 5 kvadrat och väggytan är 15-17 m2...
Dina 70000 borde motsvara 130-140 timmar dvs 16-17 dar.

personligen tycker jag det är i överkant. allt över 100 timmar börjar bli fånigt. Det är yrkesmän vi pratar om...

Bkr eller gvk är inte så självklart som alla lekmän tror. det finns exempel på Kalle fuskare som under ett år satt kakel ,beslutar sig för att gå bkr kursen för att kunder vill ha behörighet. En kurs som ungefär tar en dag där man läser i en pärm och gör ett litet prov. Därefter har man sitt cert som alla amatörer tror betyder Allt..

sen har vi Nisse. Nisse har varit plattsättare i 35 år och har precis beslutat sig för att starta eget.. Nisse vill inte betala 5000- 15000 för en kurs och inte heller betala den årliga avgiften på 5000 bara för att få på papper att jag Nisse arbetar efter reglerna.

en tänkvärd parantes
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
När det gäller certifikaten är jag medveten om att det kan vara så, men tack ändå för infon.

Gällande Malmbergs, vad är det som är så dåligt med deras lampor och vad rekomenderar du för alternativ istället?
 
Malmbergs är väl rent generellt ansett som skräp bland elektriker i allmänhet, då tänker jag främst på uttag, brytare, dvärgar etc. Sen huruvida just dom där spottarna är bra eller inte kan väl diskuteras. Vad jag direkt tänker på när jag ser sådana puckar är att kylflänsen måste vara väldigt liten och att det naturligtvis påverkar värmeavledningen negativt, vilket för LED innebär kortare livslängd.
 
Som sagt, det är allmänt känt bland elektriker att de har dåliga produkter. Men det beror på vad man skall anväande det till och visst, de kan säkert ha några bra produkter också. Jag har själv handlat hos dem, elkablar, uttag, ljusslingor etc och man känner direkt på dem att det är dålig plast/gummi, passform, bängliga att montera. Skitprodukter var det men jag skulle bara ha dem temporärt så det var helt ok. Precis som vilka varor som helst så finns det kvalitetsskillnader, det är billiga av någon anledning. Om jag skulle köpa till mitt eget hem skulle jag köpa hos andra leverantörer/tillverkare men jag kan inte rekommendera någon för det du söker tyvärr.
Fabbe skrev:
När det gäller certifikaten är jag medveten om att det kan vara så, men tack ändå för infon.

Gällande Malmbergs, vad är det som är så dåligt med deras lampor och vad rekomenderar du för alternativ istället?
 
Kan varmt rekommendera dessa 3-wattare med chip från CREE. Har dem i takfoten på huset 6 m över marken och de lyser fan upp hela gården:) Sen bygger de knappt nåt på höjden heller. Har en toa som är 2,6x1,6 och jag kommer att ha 6st där, nåt liknande borde funka även för dig. Du kanske till och med klarar dig med 4. Tänk på att du även ska ha belysning ovanför/i badrumsspegeln.

http://www.elbutik.se/product.html/led-downlight-rund-stallbar?category_id=835
 
Jag har kollat runt lite mer kring det här med belysning och fastnat för Hidealite 1206 led. Badrummet är 1,65*1,9 och jag undrar om det räcker med fyra eller om jag behöver 6 för att få bra allmänbelysning. Jag kommer ha belysning i badrumsskåpet med? Det är ju trots allt en del pengar det handlar om här.
 
440 kr st... jaja det är dina pengar :)
 
Idag kom hantverkarna och börjar riva det gamla. Äntligen är det på gång. Lite fina bilder på hur vackert det var innan:) Bild 003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har man börjat riva och efter en dag ser det ut så här. Jag försöker ta bilderna från samma vinklar så man ser utvecklingen. Bild 003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick ett samtal av byggarna att man nu håller på att bila upp bottenplattan där brunnen är ingjuten och man vill även byta avloppen från toaletten och handfatet då det är gamla gjutgärnsrör som är rätt igensatta. vi har haft problem med avloppen förut och det käns som det kan vare en poäng att göra detta. Det här är inget som ingick i det vi ursprungligen kom överens om och för det här arbetet vill dom ha extra 5000 och då är det för arbete och material. ´Ska jag ta det eller inte och är det rimliga pengar?
 
Melpho skrev:
Jag har 8 st MD-99 på 5W från Malmbergs i mitt badrum på 2x3 m.
Dimbara med vippbrytare, IP44, 159 kr/st.
Kör också dem, 9 st på ca 7 kvadratmeter i mitt nya badrum, de tre sista monteras i afton, de lyser väldigt bra och med snyggt ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.