Det är okej att dra rören på det sättet, kanske inte optimalt att förlägga varmvattenledningen på en oisolerad betongplatta (och dessutom korsa kall och varmvattenrören, varför?), men ur säker-vatten synpunkt är det okej.
 
igår gjöt man golvet, lade in golvvärmeslinga och flöt golvet, allt på samma dag. våtrumsskivorna kom upp över hela rummet. Nu ser det ut så här, jag har ingen aning om hur en golvbrunn skall se ut i det här skedet, men jag tycker det ser märkligt ut. Sedan är fallet inte hundraprocentigt heller, det verkar som om centrum för fallet ligger en fem centimeter framför brunnen. Slipar man när det är helt torrt för att få till det eller fixar man sånt när man sätter klinkersen?

Annars ser det ut så här nu, några kommentarer? Bilden på den lite trasiga våtrumsskivan, är det något man behöver byta ut eller är det inget att bry sig om och löser sig när man får upp tätskiktet? IMG_0639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0641.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0644.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den trasiga gipsskivan kan man fixa genom att spackla med lite fix, inga problem! Det går att slipa för att få till det felande fallet, men det är krångligt och dammar något överjävligt. Enklast kanske är att fylla i svackan med lite mer spackel. Fallet måste vara korrekt innan tätskiktet åker på!

Brunnen ser märklig ut, ser ut som dom satt i en påse och sen låtit spacklet rinna ner. Påsen skulle ju tagits bort innan det härdat ordentligt. Går säkert få till nu med men känns krångligt...
 
Är det inte läge att byta ut dörrkarmen? Den ser lite tråkig ut och jag misstänker att de kommer att vika upp tätskiktet mot den samt att den eventuellt blir lite ingjuten med golvet i övrigt i badrummet och att det därmed blir svårt att byta den senare
 
T
Hur mycket fall har du runt brunnen? Flytspacklet ser nämligen ut att ha varit rätt så löst runt brunnen.
 
Så här ser det ut nu.

Man har tätskiktat väggarna, målat taket, bytt dörren och karmen. Dom fick lägga på mer runt brunnen då fallet inte var hundra. nu känns det rätt bra. Brunnen ser ut så här i dagsläget, några funderingar kring den eller ser det korrekt ut?

Idag skall det kaklas på väggarna och tätskiktas på golvet.

Bild 024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med reservation för att jag inte kan Bostiks tätskiktssystem, men ska inte duken på golvet också gå ner under klämringen? Ovanpå brunnsmanchetten alltså? Eller ska det enbart rollas tätskikt på golv?
 
Som jag förstått det skall duken inte gå ner under klämringen. Pratade just med byggarn om detta. Enligt honom skall det räcka med manschetten och att man s'tter t'tskickten fram till brunnen.
 
Fabbe skrev:
Som jag förstått det skall duken inte gå ner under klämringen. Pratade just med byggarn om detta. Enligt honom skall det räcka med manschetten och att man s'tter t'tskickten fram till brunnen.
En snabb titt i Bostiks monteringsinstruktioner ger att han har fel. Ska du ha duk på golvet så är det som jag skrev, den skall monteras ovanpå brunnsmanschett och därefter skäras upp. Klämringen klämmer fast både duk och brunnsmanschett. Dom har således gjort fel, och det är ett allvarligt fel dessutom. Se till att dom åtgärdar det. Än så länge så är det relativt lätt att åtgärda, en ny brunnsmanschett och lite arbete är väl allt som behövs.
 
oj då, en snabb fråga, var hittade du detta, har du nån länk?
 
Google hjälper dig. Men här är den!
 
Tack för hjälpen, har även pratat med byggarna som kommer ta upp klämringen och lägga på folien innan man sätter fast klämringen.

Blir konfunderad när du skriver att man måste byta manschetten med, varför då, vad är det för fel på den?
 
Måste o måste, det kanske går utan att ta upp den. Men om du tittar i monteringsanvisningen så skall folien limmas mot brunnsmanschetten, därefter skall båda skäras igenom (mot mall eller med puruskniv). Därefter trycks båda fast med klämring.

Tycker det är fascinerande hur jäkla svårt det ska vara för proffs att följa en enkel monteringsinstruktion? Hade dom seriöst tänkt skarva folien mot brunnsmanschetten? Känns ju bra, NOT!
 
nu är jag med på vad du menar, problemet omhändertaget och skall utföras på rätt sätt. Fan det gäller att vara med så det inte slarvas.
 
Jag trodde man anlitade hantverkare för att slippa sätta sig in i varenda steg och vara på som en hök. Ska det vara så här lär jag ju lätt göra nästa badrum själv, inget snack, lär ju bli mindre slarv då.
 
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.