Hej
Läste någonstans att man inte skall ha plast i ytterväggar i våtrum, eftersom man skall ha en fuktspärr innan skivmaterialet. Alltså lägger man plast mot isoleringen och sedan skruvar dit gips, och sedan lägger en plastmatta på gipset, eller för den delen fuktspärr och kakel, så läste jag någonstans att det blir dubbla fuktspärrar och eventuell fukt stannar kvar i gipsen.
Hur skall man då göra, känns ju helt fel att inte ha plast mot isoleringen, men man vill ju inte heller få fukt i väggarna.

Tacksam för svar.
/Stefan

tackar, då kanske man sliter ner plasten som finns mot ytterväggen sen huset byggdes.
har nämligen rivit väggarna och skall upp med nya skivor och sedan plastmatta.

Yup.
Snickaren som håller på med vårt badrum kommenterade just detta - att det fanns diffusionsspärr i ytterväggen i badrummet, och rev sedan resolut bort den.

• Gilla
Mmmajcus
  • Laddar…
Precis! Eftersom plasten i ytterväggar är till för att inifrån kommande luftfukt inte skall tränga ut i konstruktionen.

Ingen ångspärr i väggar där tätskikt appliceras! Kan ge upphov till rediga rötskador om förutsättningarna är "rätt".

S
Hur gör man med plasten från intillliggande rum då? Det är ju i princip helt omöjligt att få skarven mellan plasten i nästa rum och tätskiktet i badrummet att bli tätt, dessutom ska plasten i taket gå ner på tätskiktet på väggen och tejpas fast där, jag ser detta som en omöjlighet i ett befintligt hus, hade aldrig rivit plasten i badrummet, hellre en liten risk för röta i väggen i badrummet än mögelproblem på vinden som ändå kommer kräva att man river badrummet för att åtgärda.

SueCia skrev:
Hur gör man med plasten från intillliggande rum då? Det är ju i princip helt omöjligt att få skarven mellan plasten i nästa rum och tätskiktet i badrummet att bli tätt, dessutom ska plasten i taket gå ner på tätskiktet på väggen och tejpas fast där, jag ser detta som en omöjlighet i ett befintligt hus, hade aldrig rivit plasten i badrummet, hellre en liten risk för röta i väggen i badrummet än mögelproblem på vinden som ändå kommer kräva att man river badrummet för att åtgärda.
Okej.

Betyder detta att man i princip bör undvika att isolera väggar och tak i badrum med polyuretanskum/-skivor (som väl är diffusionstätt)?

Det spelar ingen roll om man har plast, eller inte. Tätskikten hindrar fuktig luft att ta sig ut i väggkonstruktionen. Således finns ingen fukt som kan kondenseras på plasten.

Snailman
Jag tänker fortsätta att ha plasten kvar i ytterväggarna även i kommande badrum.

Dubbla tätskikt är i teorin fel men utan plast i ytter väggen kan det bli svårt att uppnå lufttäthet till angränsande utrymmen så vid nybygge rekommendera jag plast genomgående men i renoveringar av äldre hus där luftspärren kanske inte är den bästa och skadad av en massa renoveringar kan man utesluta den bakom badrum

• Gilla
mmmmagnus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.