Har ett badrum i källaren som är under renovering, ska isolera mot betonggrund för att klinkersgolvet ska bli skönt att gå på och att värmen från golvvärmen ska upp i rummet och inte ner i plattan.

Har funderingar på att använda S80 cellplast skivor istället för dom mycket dyrare spårfrästa plattorna som är avsedda för golvvärme.
Men funderar över hållfastheten, kommer cellplasten hålla för tyngden av klinker om jag flytspacklat på den ?

C
Man har speciella tunna cellplastskivor för ändamålet, dom är nog bra mycket kraftigare än S80, och dessutom bara 30mm tjocka har jag för mig.

Jo, det är ju dom dyra, nåja blir väl kanske till att köpa såna då

Det finns flera olika kvaliteter av cellplast, beroende på dess specifika vikt. 100kg/kbm är vanlig hopplös vit frigolit - inget att ha.
Sedan finns det rosa eller blå som väger 200kg/kbm.
Jag, som är en glad amatör kan inte se varför den inte skulle duga.
Sedan får du förstås lägga i ett armeringsnät, typ rostfritt med tråddiameter och rutor enligt branschregler.
Nätet kan man dessutom bunta fast golvvärmeslangen i.

F
Den spårsfrästa EPSn för vattenburen golvvärmeslang brukar vara S200 eller S150. Skall du inte ha vattenburen värme så finns det högre densitet än S80 att köpa utan spår. Så stor prisskillnad borde det inte vara.

Jag la in 30mm spårfräst för (20 mm golvvärmeslang) i två badrum + tvättstuga och flytspacklade 20mm.

Kan inte rekommendera det, den spårfrästa frigoliten var så tunn att att den sprack när man tryckte i slangen (man skall ha jäkligt dyra värmefördelningsplåtar med) och det slutade med att jag fick limma frigoliten i betongen innan flytspackling. Funkar antagligen bättre med 16 eller 17mm slang.

Varför betala för spårfräsning och spridningsplåtar, när man kan gjuta in slangarna direkt i flytspacklet och få tillräckligt god värmeledningsförmåga?

F
magnu skrev:
Varför betala för spårfräsning och spridningsplåtar, när man kan gjuta in slangarna direkt i flytspacklet och få tillräckligt god värmeledningsförmåga?
Man kanske har begränsad takhöjd och inte vill ha mer flytspackel än 20mm?

fsn skrev:
Man kanske har begränsad takhöjd och inte vill ha mer flytspackel än 20mm?
Uponors 12mm golvvärmerör ska täckas med 15mm, avjämningsmassa+klinkers
Klinkers+fix 10mm
Plats under rören 3mm
rör 12mm
då får jag det optimistiskt och lite orealistiskt till exakt 20mm.
Sedan tillkommer fallet som bygger ytterligare 1-3 cm ute vid väggarna.

magnu skrev:
Det finns flera olika kvaliteter av cellplast, beroende på dess specifika vikt. 100kg/kbm är vanlig hopplös vit frigolit - inget att ha.
Sedan finns det rosa eller blå som väger 200kg/kbm.
Jag, som är en glad amatör kan inte se varför den inte skulle duga.
Sedan får du förstås lägga i ett armeringsnät, typ rostfritt med tråddiameter och rutor enligt branschregler.
Nätet kan man dessutom bunta fast golvvärmeslangen i.
Vanlig frigolit väger definitivt inte 100 kg/m3. Jag antar att du syftar på beteckningen s 100 och s 200 osv som har med tryckhållfastheten att göra, inte vad de väger.

jeppeknaster skrev:
Vanlig frigolit väger definitivt inte 100 kg/m3. Jag antar att du syftar på beteckningen s 100 och s 200 osv som har med tryckhållfastheten att göra, inte vad de väger.
Tack, nu har jag lärt mig något nytt.
Naturligtvis är det så.

Redigerat:
F
magnu skrev:
Uponors 12mm golvvärmerör ska täckas med 15mm, avjämningsmassa+klinkers
Klinkers+fix 10mm
Plats under rören 3mm
rör 12mm
då får jag det optimistiskt och lite orealistiskt till exakt 20mm.
Sedan tillkommer fallet som bygger ytterligare 1-3 cm ute vid väggarna.
Visst, och ingen isolering neråt öht. Elda för maskarna.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.