Min KA för tillbygget ringde mig i går och frågade om jag skulle kakla i nya badrummet...
Han hade varit på informationsmöte. Tydligen helt nya rön från statensprovningsanstalt (tror jag det var) som de nu går ut med.

Informationen är att dagens fuktspärr på gipsskivor är förkastligt och det kommer bli en bomb i framtiden. Och att nu är det någon speciell matta som skall upp istället för tätskikt.
Min KA nämde siffror på värden vad fuktspärr måste klara och vad de klarar. Jag minns inte siffrorna men de var betydande under. Tror det var typ pelarhöjd eller något sådant...
De har tydligen kunnat påvisa genomslag i fuktspärr på så kort tid som två minuter och att ett av problemen är att fuktspärren är vattenbaserad.

Nu skall jag inte kakla i det nya men har ett 6 års gammalt kaklat badrum som jag sänder tankar åt. :-/

Ni som är på G att kakla. Kolla upp detta. Tydligen är rönen helt nya och de håller på att gå ut med information. Mer vet jag inte.

Min KA arbetar på Skanska.
 
Sicken tur man valde specialmattan då :) Fast låter inte dom där nya rönen lite väl åt skogen?! Är inte såna tester gjorda INNAN det släpps på marknaden? Och så många som använde det för flera år sen borde det väl kommit upp ngt tidigare?
 
Detta kommer väl av Boverkets nya regler som träder i kraft 1 juli 2007.
Man höjer kravet på ånggenomgångsmotstånd till 1 000 000 av någon enhet som jag inte riktigt minns just nu.
Den info jag skrapat fram säger att om man följer montageanvisningarna för de vanligaste vattenbaserade systemen som säljs till privatpersoner idag så når man ett värde mellan 250 000 och 500 000 !
Det jag inte lyckats få fram är vad kravet på detta värde är idag.
Men det kanske någon vet?
Sen finns det redan idag system som klarar de nya tuffare kraven.
Men då får man bla gå in på 2-komponentsgrejer.
 
Fredrik har ganska rätt. Kravet idag är 500 000 sekunder per meter i ånggenomgångsmotstånd, och med nya BBR höjs det till 1000 000. Med de nya kraven skall man klara dusch mot yttervägg, och gipsskivor ska klara sig från mögel.

Det finns vätskebaserade enkomponentssytem som klarar de nya kraven. Specialmattorna, typ Matakis ligger ännu högre typ 2-3 miljoner s/m.

Vad gäller tester av tätskikt så är det klart att de har testats mycket noga innan de släpps ut på marknaden. Alla godkända system har utsatts för en ordentlig prövning och klarar de gamla reglerna. Skulle gärna se Linnex KA's källa.
 
jon_h skrev:
Skulle gärna se Linnex KA's källa.
Exakt vilken som är min KA's källa vet jag inte. Min KA till lika med min svärfar arbetar på skanska och informationen han gav mig kommer från deras interna utbildning och informationer innom Skanska.

Tester skall bla ha gjorts med tätskickt mot glasvägg där de konstaterar genomslag. och jag tror att testerna är gjorda på statens provningsanstalt.
 
Jag skulle tro att det är den här rapporten som åsyftas:

http://www.sp.se/publ/user/default.aspx?RapportId=7239

Där står det nog ingenting om fuktgenomslag genom fuktspärr på två minuter, däremot finns en bildserie som visar hur mycket fukt som tränger igenom kakel+fog efter två minuters översköljning. Detta visades genom att man kaklat en glasskiva, för att kunna titta på det bakifrån.

Det stora problemet med dagens tätskiktskontruktioner, om man ska lita på min sambo som är plattsättare till yrket, är egentligen inte själva konstruktionen utan utförandet. På ett seminarium arrangerat av någon av branschorganisationerna framgick, enligt sambon, att anledningen till att man ändrar konstruktionerna är att de ska bli idiotsäkra så att det inte går att fuska, snarare än att de inte är tillräckligt bra. SPs rapport ger visst stöd åt den tolkningen, då det största fuktgenomslaget erhölls när man just fuskade med tätskiktet.

Om jag minns rätt är det dock betydligt vanligare att vattenskador i badrum uppkommer kring golvbrunnarna när de är felaktigt monterade, men någon kanske kan rätta mig på den punkten? Hur som helst, vi ska renovera badrummet nästa år, och då blir det helkaklat - noggrannt utfört av sambon ;)! Och varför inte en duschkabin?
 
GunnarM: Jag håller helt med. Slarv/fusk i utförandet är väldigt vanligt i branschen, medan tätskikten i normalfallet är mer än tillräckligt bra om man utför det korrekt och noggrannt.

Och jag är övertygad om att det blivit ett missförstånd någonstans. Fuktgenomslag genom tätskikt på två minunter? Inte en chans i helvete.. :)
 
Jag hoppas du har rätt Gunnar. När jag gjorde mitt badrum fanns inget krav i duschutrymmet mer än den där rosa tätskiktet. Men jag strök ändå på sådan där golvmassa. Och om jag inte minns fel så var kravet två strykningar med golvmassan medan jag strök fem ggr där det det skulle utsättas direkt med vatten. Under bad och i dusch.... Hoppas att det spärrar fukten. Men oroande är ju:

"Fukten diffunderar sedan genom tätskiktet och ackumuleras i skivan mellan tätskiktet och plastfolien utan möjlighet att torka ut."
 
jon_h skrev:
Fuktgenomslag genom tätskikt på två minunter? Inte en chans i helvete.. :)
Säkert missförstånd från min sida och de två minuterna gällde kakel och fog.
 
Linnex, behöll du plasten i ytterväggen? Alltså diffusionsspärr, skiva, fuktspärr? Är det en vägg ni duschar mot? För då kan det med stor sannolikhet bli problem. Men det här är alltså inget nytt, detta har man vetat länge.

By the way, kikade igenom rapporten som Gunnar länkade till, det framkom inget revolutionerande i den, den här problematiken är känd och ligger till grund för ändringar i BBR och PER's branschregler.
 
Ursäkta om jag lånar tråden i några sekunder....

Enligt många hustillverkare behöver är det många som väljer att inte ta bort diffusionsspärren som sitter i färdiga väggblock när man ska lägga tätskikt på andra sidan. Hur kommer det sig?
Och vad är det för skillnad på diffusionsplast och diffusionspapp? Pappen borde väl släppa igenom mer fukt ut ur väggen, eller?
 
jon_h skrev:
Linnex, behöll du plasten i ytterväggen? Alltså diffusionsspärr, skiva, fuktspärr? Är det en vägg ni duschar mot? För då kan det med stor sannolikhet bli problem. Men det här är alltså inget nytt, detta har man vetat länge.

By the way, kikade igenom rapporten som Gunnar länkade till, det framkom inget revolutionerande i den, den här problematiken är känd och ligger till grund för ändringar i BBR och PER's branschregler.
Duschen är som tur mot innerväggar och där finns det ingen plast. Badkaret däremot finns mot yttervägg och där är inte plasten borttagen :-/ så där blir det ju dubbelt.
Men badkaret används inte så frekvent och förhoppningsvis så skall det inte slabbas så hemskt där... men däremot har jag som sagt dubbelt.
 
Det är ett problem att tillverkarna säger att man ska behålla plasten även om det ska tätskiktas. Eller snarare, det har varit ett problem som kommer minska med de nya högre kraven på ånggenomsgångsmotstånd i tätskiktet. Varför de har varit så bestämda på att plasten ska vara kvar begriper jag inte, det är rent ut sagt korkat med tätskikt som har under miljonen s/m.

Edit: Och diffusionspapp? Menar du vindpapp? Den ska ha ett så lågt ånggenomgångsmotstånd som möjligt, alltså tillåta diffusion.
 
Linnex skrev:
Duschen är som tur mot innerväggar och där finns det ingen plast. Badkaret däremot finns mot yttervägg och där är inte plasten borttagen :-/ så där blir det ju dubbelt.
Men badkaret används inte så frekvent och förhoppningsvis så skall det inte slabbas så hemskt där... men däremot har jag som sagt dubbelt.
Då hade jag inte varit så orolig om jag var som du. Det är i huvudsak om man har haft duschvägg mot yttervägg som det blivit problem.
 
Om man har ett badrum där duschen planeras att hamna mot en yttervägg utan plast ( byggd 1923), vad gäller där?
Är problemet det att det inte får vara 2 täta skikt eller har jag missat något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.