Håller på att skissa på en altan som ska snickras ihop under våren. Jag har inte byggt någon altan förut, än mindre ritat någon. Har hittat jättemycket bra info här på forumet och tror nog att jag har kläm på bärlinor osv. Det jag är osäker på och inte hittat någon information om är just altantrappan. Däcket kommer att bli cirka 7,5 m brett på kortsidan och en trappa kommer att täcka hela sidan. Trappan kommer sedan kort ner på sidorna som ni ser på bilden. Marken sluttar ganska ordentligt där trappan kommer vara, höjdskillnad mellan 50-100 cm från trallbrädorna räknat.
Jag har gissat mig till att den lämpligaste konstruktionen är vagnstycken, men hur tätt behöver dessa sitta?
I ritningen är största avståndet mellan styckena 180 cm. Som kortlingar på cc 60 har jag tänkt sätta mindre reglar (45*95) för att undvika svikt i trallen.
Vagnstyckena tänkte jag fästa i golvreglarna med beslag, typ hålplattor, och lasta av dem på backen på marksten. Det är väldigt mycket sten i marken där jag bor så jag undviker helst plintgrävning så långt det går.
Vad tror ni, kommer konstruktionen hålla och vara stabil? Tar gärna emot förslag om hur ni har gjort, eller skulle göra, era långtrappor!
Virkesdimensioner
Rött: 45x195
Olivgrönt: 45x145
Mörkgrönt: 45x95
Ljusgrönt: 45x70
/stefan
Jag har gissat mig till att den lämpligaste konstruktionen är vagnstycken, men hur tätt behöver dessa sitta?
I ritningen är största avståndet mellan styckena 180 cm. Som kortlingar på cc 60 har jag tänkt sätta mindre reglar (45*95) för att undvika svikt i trallen.
Vagnstyckena tänkte jag fästa i golvreglarna med beslag, typ hålplattor, och lasta av dem på backen på marksten. Det är väldigt mycket sten i marken där jag bor så jag undviker helst plintgrävning så långt det går.
Vad tror ni, kommer konstruktionen hålla och vara stabil? Tar gärna emot förslag om hur ni har gjort, eller skulle göra, era långtrappor!
Virkesdimensioner
Rött: 45x195
Olivgrönt: 45x145
Mörkgrönt: 45x95
Ljusgrönt: 45x70
/stefan
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Snyggt!BAS skrev:
Jag är dock lite tveksam till den konstruktionen då det är nästan 15 meter trapp med en höjd upp till strax över en meter. Kommer det inte gå åt en väldans massa material?
/stefan
Produkter som diskuteras i tråden