Jag letar efter ritning på hur man gör en mer ovanlig trapp till utegolvet än normalt. Har ni idér på olika lösningar är jag tacksam.

• Gilla
Bee och 1 till
  • Laddar…
En trevlig och ganska enkel modell är att göra en "avskuren" trapp, alltså hörnen är avskurna 45° och ger därmed trappen ett trevligare intryck än en vanlig rektangulär.

Byggbeskrivningen lyder ungefär....

Ställ 45x170 eller liknande på högkant ut mot varje hörn (som solstrålar) Nästa lager stående reglar gör du >250mm kortare i framkant och får på å vis en trappliknande konsruktion. När du fått upp höjden så klär du in detta med lämpligtvis vanligt trallvirke.
Låter det krångligt? Det är väldigt lätt, men svårt att förklara, skall se om jag kan leta fram en ritning imorgon

/elof

Det låter toppen med en ritning.

Jag hittade två bilder på en trapp, vet ej om de kommer härifrån eller nån annan sida. Iaf denna hade jag tänkt att göra till vår altan.

• 104altn2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
skogenstefan och 2 till
  • Laddar…
Den andra

• 104altn3.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
skogenstefan och 1 till
  • Laddar…
Ja precis, något liknande. Nu fattas bara hur måtten generellt är mellan bitarna. Du kanske har det också?

Ja de redan visade bilderna är nästintill identiska med de jag letar efter i min burk, men kan ju i alla fall spä på med lite mått.

Hur måtten blir beror en del på hur mycket plats du har, hur stor du vill ha översta plattformen osv.

Men vissa mått är relativt generella:

Plattformens måttStorleken på plattformen utgår mycket från "hålet" ovanför. Alltså bredden på dörren, stakethålet, eller liknande där trappan går ifrån. Gör den inte för liten, det kan se löjligt ut.
Enklast med vinklarna är som på bilderna att göra de tre mittbitarna med samma mått. Vinkeln på avfasningen är ju 45° och bör inte vara några problem med lite logiskt tänkande.
När du gör de tre mittersta sektionerna med samma mått så

Planstegens djup (Hur djup hyllan är där du går) Den bör vara minst 250mm för att den skall bli bekväm att gå i. På ovan visade bilder ser du att de till planstegen använt 3st 95mm's trall, detta ger med lite mellanrum ett stegdjup på knappt 300mm vilket är helt ok. Vill du ha den något mindre (trappan brer ut sig väligt med för djupa steg) så kan du istälet använda 2st 125 mm  trall.
Dessa plansteg bör(skall) skjuta ut lite i framkant över stommen, både för att dte är snyggt men även av praktiska skäl. Så djupet på stommen där trappstegs-trallen skall ligga bör vara ~20mm smalare än vad trallen täcker.

För att ytterligare krångla till det för tankeknölarna, så om du vill ha en inbyggd trappa(så du inte ser in mellan stegen, alltså att den skall se ut som på bilden), så tycker jag man skall sätta sättsteget (plankan som sitter vertikalt innanför stegen som man slår tårna i) bakom trappstegen, alltså att man sätter den före, blir ofta snyggare. Gör man så får man förlänga reglarna något så inte överhänget blir för stort.

Steghöjden Steghöjden på denna konstruktion är ju samma som höjden på regelvirket som konstruktionen byggs av. Lämpligt mått är ~180mm men en 170 regel gör inget. Detta får du säkert anpassa till dina mått. kanske får klyva en regel lite för att få trappan i precis den höjd du vill ha, men försök håll dig runt 180mm /steg

Ska se om jag hinner göra en enkel ritning senare ikväll

/elof

Det låter bra. Hur är det gjort med "solstrålarna, 4st" det måste vara gerat för att fästas/skruvas på bakkanten och framdelen kanske geras också.

Proactiv skrev:
Det låter bra. Hur är det gjort med "solstrålarna, 4st" det måste vara gerat för att fästas/skruvas på bakkanten och framdelen kanske geras också.
Ja de är i alla fall gerade i framkant, de sågas spetsiga så att sättstegen kan ligga mot.
I bakkant kan man antingen gera dem och fästa dem på bakstycket mot vägg, eller som på DaSilvas bilder, inte dra stommen ända in, går vilket som.

Då översta plattformen blir ganska liten är det ofta enklare att bygga den separat precis som på bilderna, och sedan sätta den på "solstrålarna"

Till ett sånnt här projekt så är det väldigt bra med en kap-gersåg, har du ingen så kanske du kan låna av någon, är väldigt mycket vinklar som skall sågas och som måste bli ganska exakta. Men med en bra vinkel, en bra fogsvans och en massa tålamod så går det helt säkert utan också.

Det visar sig när jag börjar såga och sätta ihop. Eftersom jag bara får plats med en underdel och den lilla överdelen, dvs ett sättsteg bör det inte vara ngt problem. Jag kanske måste använda olika mått på de tre "framstyckena", så ser det ut på bilden eller är det bara en synvilla? Det vore bra med din ritning om du hittar den, slipper skava på hjärnan. Eftersom jag har 28x120 trall funderar jag på att använda 3 i bredd dvs 370, vad tror du om det, blir det för mycket? 245 verkar snålt
 :cool:

Hej!
Om du har en ritning Elof skulle jag bli jätteglad om du kunde skicka den till mig också (info@norrwebb.com). Vi håller just på att ska bygga en sådan trappa och har inte lyckats hitta någon ritning ännu.
Mvh Lena

Bifogar en ritning med de mått som behövs på min nyligen avslutade trappa. Jag byggde min stomme med 45x145 och 340mm plansteg (tre 120mm trallbrädor i bredd per trappsteg). Det blev helt perfekt.

Min trappa har tre steg, där det översta ligger i samma nivå som altanen. Mer bilder kommer.

• trappstomme.jpg
  • Gilla
Pbq och 3 till
  • Laddar…
Första bilden. Detta är modellen jag arbetade från, som alltså överensstämmer med ritningen.

• trappa.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
plinklill
  • Laddar…
Och såhär blev verkligheten.

• trappa2.jpg
    Skapa konto
  • trappa3.jpg
    Skapa konto
  • trappa4.jpg
  • Gilla
Pbq och 6 till
  • Laddar…
Precis som elof konstaterat är det lämpligt med en bra kap och gersåg. Jag skulle nog till och med vilja säga att det är nödvändigt för att få till vinklarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.