Det är många som frågar om dimensionering så även jag då tabellerna jag funnit inte innehåller en av  mina virkesdimensioner (45mmx95). Jag skall bygga en terass nervid sjön, som plintar används delvis natursten och delvis konstgjord dito. Terassen har formen av tre rektanglar som sitter ihop men som jag tänker bygga var för sig. Måtten är  4.5mx3.5, 6.4mx2.5, och 5.6mx2.0. Jag har skaffat tryckimpreg. i följande dim. Till bärlinor 45mmx145, till golvreglar 45mmx95 och som trall 28mmx120. Frågan är alltså: Vilket avstånd mellan "plintarna" som bärlinorna ligger på? och vilket avstånd mellan bärlinorna? Och slutligen vilket avstånd mellan golvreglarna?
Vänligen Edsbybo

Då jag är en av de förvirrade själarna som söker efter svar till bland annat cc-avstånd så blev man ju smått intresserad av de där tabellerna du funnit. De kanske passar bättre till de dimensioner jag funderar på.

Har du någon länk mån tro?

För er som läser detta så innehåller länken ovan inte de mått jag är ute efter.
Edsbybo

Om man kollar på tabellen i länken (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=7590/3#3) ser man att förhållandet mellan de olika avstånden och dimensionerna är linjärt. För alla dimensioner med 45mm reglar.

Nu är jag inte byggnadsingenjör, med detta borde göra det möjligt att räkna ut bärigheten även för mindre dimensioner. Detta stämmer för alla dimensioner, utom för kolumnen för reglar med en spännvidd på 1,8m, där jag misstänker att ett avrundningsfel ställer till det.

Om man utgår från antagandet att ett linjärt förhållande föreligger (vilket verkar rimligt), och korrigerar den "felaktiga" kolumnen, får man en reviderad tabell som jag attachar. Detta bör göra det möjligt för var och en att anpassa tabellen efter sina förutsättningar.

Glöm inte att det i slutändan är verkligheten som bestämmer......

Snyggt Don Tom

Även om Don Tomas uträkning är snygg så får gärna ni som har exakta uppgifter svara då jag vill spara på så mycket material som möjligt.

Om man börjar "uppifrån"......

• 28x120 kräver cc 60 för att inte svikta. Alltså måste Du regla med detta avstånd (enligt tabellen och en del samlad erfarenhet kan Du förmodligen öka en aning på cc-måttet)
  • Dina tänkta reglar (45x95) har en maximal spännvidd på 1,5m, alltså får Du inte ha längre än så mellan Dina bärlinor
  • Bärlinorna (45x145) i sin tur måste ha stöd (plint/natursten/annat) mellan 1,85 och 2,15 för att inte svikta

Tror personligen att om något är fel (dvs klent) i ovanstående ekvation så är det reglarna.....

Don Tom, ditt antagande om linjäriteten bör stämma eftersom när man exempelvis räknar ut ett virkes hållfasthet i drag, tryck men kanske främst i detta fall utsatt för böjning, så gör man det med faktorerna böjhållfasthet och tvärsnittsarea.

Med samma bas rakt igenom blir hållfasthetskvoten linjär jämfört med tvärsnittets höjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.