Minst sagt väldigt fint! Vi har själv planer på en liknande balustrad, dock är det en kostnadsfråga så vi får se ;)

Hur exakt har ni byggt balustraden? Köper ni balustrar, överliggare etc separat, eller köper ni hela konstruktionen färdig per löpmeter? Var har ni köpt det hela, och vad fick ni ge per löpmeter? Jag har bland annat kollat på ScanDeco och dom har en hel del fina som ligger kring 1500 kr/lpm.

En annan idé som jag har är att gjuta egna balustrar med nån slags form och vibfri betong. Någon som vet om detta är en praktiskt genomförbar idé?
 
Sweli skrev:
Du har alldeles rätt. Grillinsatsen är importerad från Argentina   :)

Rätt igen, jag brukar småle  ;D ;D ;D när jag ser de överreklamerade Bauhaus-grillarna.
Hur/var hittade du din grillinsats, köpte du den i Argentina ?

Har du ingen bild på ditt grillbygge? skulle vara kul att se.

Om du vill kan jag skicka receptet av mina Argentinska vitvin-chorizos
och den äkta Argentinska grillsåsen "Chimichurri"  ::)
Där ser man, vilken slump, det kan inte finnas alltför många såna i landet! Har ingen digital bild än dock för det är farsan (som är därifrån och brukar resa dit emellanåt) som hämtat och byggt till sitt hus, till sommarstugan, och tre-fyra bekanta i Skåne o Uppsala. Jag har en "insats" väntandes i garaget (som tur är, höll på att strula pga bagage-övervikten) till mitt egna nya hus, men det får bli nästa års projekt, nu har jag absolut fått bra inspiration från dina bilder... :)

Förresten, vore klart schysst om man kunde få chorizo-receptet!! Skicka gärna via IM, jag vet att resultatet brukar vara rätt mycket bättre än dem man köper i butiken ::) ... Chimichurri kan jag dock redan, vi hade det sist nu till kvällens grillning!

Mvh/
Alko
 
MartinT skrev:
Minst sagt väldigt fint! Vi har själv planer på en liknande balustrad, dock är det en kostnadsfråga så vi får se ;)

Hur exakt har ni byggt balustraden? Köper ni balustrar, överliggare etc separat, eller köper ni hela konstruktionen färdig per löpmeter? Var har ni köpt det hela, och vad fick ni ge per löpmeter? Jag har bland annat kollat på ScanDeco och dom har en hel del fina som ligger kring 1500 kr/lpm.

En annan idé som jag har är att gjuta egna balustrar med nån slags form och vibfri betong. Någon som vet om detta är en praktiskt genomförbar idé?

Tack vi är jätte nöjda med resultatet. Vi köpte delarna separat som man monterar ihop. Vi har köpt den från ScanDeco.

Vi tittade lite innan på att gjuta själva men det insåg vi snart att det skulle ta enormt tid att göra och vi skulle inte spara så mycket på det. Plus ? hur resultatet skulle bli.

För att gjuta balustrader behöver man cement och kalkstenspuder i lika delar, sandmix och hydrofoberingsmedel om det ska tåla vår klimat.

Om vi skulle ha gjutit allt själva vet inte vilken sommar skulle vi vara klara.

Besparingen skulle inte uppväga allt arbete och tid.

 
Alko skrev:
Där ser man, vilken slump, det kan inte finnas alltför många såna i landet! Har ingen digital bild än dock för det är farsan (som är därifrån och brukar resa dit emellanåt) som hämtat och byggt till sitt hus, till sommarstugan, och tre-fyra bekanta i Skåne o Uppsala. Jag har en "insats" väntandes i garaget (som tur är, höll på att strula pga bagage-övervikten) till mitt egna nya hus, men det får bli nästa års projekt, nu har jag absolut fått bra inspiration från dina bilder... :)

Förresten, vore klart schysst om man kunde få chorizo-receptet!! Skicka gärna via IM, jag vet att resultatet brukar vara rätt mycket bättre än dem man köper i butiken ::) ... Chimichurri kan jag dock redan, vi hade det sist nu till kvällens grillning!

Mvh/
Alko

Jag ska posta bilderna när vi är klara med baren och avlastningsytorna, kanske du blir inspirerad ;D

Jag är från samma land som din pappa och brukar åka till Buenos Aires och besöka familjen.
Jag skickar receptet via IM.
Brukar ni göra empanadas? det gör vi själva.

Lycka till med chorizos! ;D
 
hej sweli! Håller på att försöka göra en grill som förhoppningvis ska bli likt den du har gjort. Min grill är ca 120 bred mitt problem är att jag inte vet hur man rent praktiskt löser murning till själva taket. Har du lite fler bilder kan du ge lite tips. Är avundsjuk på din grill!!
 
SvartePetter skrev:
hej sweli! Håller på att försöka göra en grill som förhoppningvis ska bli likt den du har gjort. Min grill är ca 120 bred mitt problem är att jag inte vet hur man rent praktiskt löser murning till själva taket. Har du lite fler bilder kan du ge lite tips. Är avundsjuk på din grill!!
Jag ska försöka förklara. Vi har lagt en L-balk för att börja med taket (framsidan) jag bifogar en bild.
Sen har vi lagt 2 st 16mm armeringsjärn som går från vägg till vägg.
På de har vi lagt 9c19x59 lekablock stående.
Om du vill ha en serie bilder på hur vi har byggt skicka ett medellande till mig med email adress.

Vi tog en massa bilder på hela bygget.

Lycka till!

 
  • grillbalk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en bild till :)

 
  • grilltak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi gjorde en skåra i leckablocken så att armeringsjärnen går in.
i botten kappar man blocken i 45 grader.

Hoppas att du förstår beskrivningen. :-/
 
  • grilltakarmering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!

Jag funderar också på att göra en altan i betong!!
Använde du kantelement? Isolering?

framförallt vilken betong använder man??
 
Vi gjorde hela ramen med plankor. Sedan fyllde vi hela "altanen" med sten och grus.
Vi beställde en betongbil som la i betong för utomhus. Den har lite mera stennar i.
Ingen isolering.
Lycka till!
 
Måste bara säga, uursnyggt! [smiley=tekst-toppie.gif]. Jätteinspirerande inför vårt altanbygge-2007
TyraMyra
 
Tack så mycket!
Även om vi har en del kvar till nästa sommar, är vi jätte nöjda med resultatet. :D

//Sweli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.