Jag har ett partytält som jag köpte för några år sedan, 3x6 meter för 2500kr. Förra året satte jag det på altanen och förankra varje fot med spännband ner i stommen på altanen.

Jag har nu dividerat med frugan fram och tillbaka hur mycket det får blåsa utan att det går sönder och vi har vääldigt olika uppfattning. Omöjligt att svara på kanske men vad har ni för erfarenheter?

Tältet kommer förövrigt sättas med ena långsidan 0.5meter från husväggen och gaveln mot vindens rikting.

Vid kulingvarning skulle jag passa på att sätta upp det men typ en lite småblåsig dag borde det ju hålla för... typ 7m/s
 
skulle nog säga att upp till 13,8 så klarar dom flesta partytält det. Efter det så blir det ju hård vind.

Har varit på en tillställning då blåste det rejält, det var en enkel modell av partytält. Men det vara fast skruvat i trallen. Det klarade sig hyffsat i rejälvind skulle nog säga att det var hård vind.
 
Jag köpte Julas billigaste (och rangligaste) modell och gjorde några egna modifieringar:
* Eltejpade ihop rörskarvarna, annars hoppade de bara ur när vinden försökte lyfta tältet.
* Fäste samtliga fötter i brädor som tyngs ner med stora stenar.
* Spände krysslinor på alla väggsidor, från övre hörn ner brädan nära diagonalt hörn (svår att förklara). Varje vägg har fått ett kryss helt enkelt. Detta gjorde enorm skillnad.

Nu känns det som att det klarar hyfsat vind, men mer än 13-14 meter per sekund känns ändå lurigt.
 
Bör nog även undvika att få vinden in i öppningen... Och som ovanstående skriver verkar vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.