Hej!
Tänkte sätta upp spaljé / insynsskydd i ena hörnet av vår uteplats och behöver lite tips. Plintarna är redan gjutna och har cc 120 med justerbara stolpskor. Hörde att man inte ska ha en plint "mitt i hörnet" utan istället 2 plintar en bit ifrån men nu är det redan gjutet...

Ska sätta 95x95 stolpar i stolpskorna, ca. 180 höga första 2 plintarna och sedan ner till ~130. Sedan 22x45 (klyvd 22x95) horisontellt på samma sätt som balkongen fast tätare. Tänkte förankra i väggen med vinkeljärn/regel e. dyl.

1. Blir det stabilt tror ni? Är cc 120 för mycket för 22x45?
2. Hur ska jag vrida stolpskorna? Särskilt den i hörnet.
3. Ska jag skruva upp stolpskorna så att de ligger i våg eller som på bilden låta de följa stenläggningens lutning (ca. 1,5 cm/m)?

Alla ideér mottages tacksamt :).

IMG_3010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stolpe i hörnet blir jättebra, det är väl bara att köra på som du tänkt och se till så att allt ligger i våg och inte anpassat efter terassen.
 
Det ser bra ut, alltihop.
I och med att du förankrar i väggen blir det stabilt.
Snyggt också att du gå ner i höjd vid varje plint.
1. Helt OK !
2. Har ingen betydelse. Bara rent estetiskt. Låt dem vara åt samma håll.
3. I våg brukar bli bäst. Annars kan man på håll tro att du byggt lite snett.
 
Tack för tipsen! Regeringen bestämde att den bara skulle vara 140 hög så det gick lite snabbare. Här är resultatet efter 2 dagar i solen (nåja) med en och annan bärs :).

IMG_3014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Jasså, den svenska regeringen gick in med sitt veto i frågan. Ja, de gillar ju inte när något är för högt. Skatter, bidrag och insynsskydd. :D
 
Ha ha exakt, man har inte en chans...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.