Hej!
Tänkte sätta upp spaljé / insynsskydd i ena hörnet av vår uteplats och behöver lite tips. Plintarna är redan gjutna och har cc 120 med justerbara stolpskor. Hörde att man inte ska ha en plint "mitt i hörnet" utan istället 2 plintar en bit ifrån men nu är det redan gjutet...
Ska sätta 95x95 stolpar i stolpskorna, ca. 180 höga första 2 plintarna och sedan ner till ~130. Sedan 22x45 (klyvd 22x95) horisontellt på samma sätt som balkongen fast tätare. Tänkte förankra i väggen med vinkeljärn/regel e. dyl.
1. Blir det stabilt tror ni? Är cc 120 för mycket för 22x45?
2. Hur ska jag vrida stolpskorna? Särskilt den i hörnet.
3. Ska jag skruva upp stolpskorna så att de ligger i våg eller som på bilden låta de följa stenläggningens lutning (ca. 1,5 cm/m)?
Alla ideér mottages tacksamt .
Tänkte sätta upp spaljé / insynsskydd i ena hörnet av vår uteplats och behöver lite tips. Plintarna är redan gjutna och har cc 120 med justerbara stolpskor. Hörde att man inte ska ha en plint "mitt i hörnet" utan istället 2 plintar en bit ifrån men nu är det redan gjutet...
Ska sätta 95x95 stolpar i stolpskorna, ca. 180 höga första 2 plintarna och sedan ner till ~130. Sedan 22x45 (klyvd 22x95) horisontellt på samma sätt som balkongen fast tätare. Tänkte förankra i väggen med vinkeljärn/regel e. dyl.
1. Blir det stabilt tror ni? Är cc 120 för mycket för 22x45?
2. Hur ska jag vrida stolpskorna? Särskilt den i hörnet.
3. Ska jag skruva upp stolpskorna så att de ligger i våg eller som på bilden låta de följa stenläggningens lutning (ca. 1,5 cm/m)?
Alla ideér mottages tacksamt .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bra ut, alltihop.
I och med att du förankrar i väggen blir det stabilt.
Snyggt också att du gå ner i höjd vid varje plint.
1. Helt OK !
2. Har ingen betydelse. Bara rent estetiskt. Låt dem vara åt samma håll.
3. I våg brukar bli bäst. Annars kan man på håll tro att du byggt lite snett.
I och med att du förankrar i väggen blir det stabilt.
Snyggt också att du gå ner i höjd vid varje plint.
1. Helt OK !
2. Har ingen betydelse. Bara rent estetiskt. Låt dem vara åt samma håll.
3. I våg brukar bli bäst. Annars kan man på håll tro att du byggt lite snett.