Många villiga att sälja data från sitt smarta hem
Pengar, rabatter och kuponger står högt i kurs i många hushåll med uppkopplade prylar.
Det smarta hemmet trendar, allt fler väljer att koppla upp sitt hus och styra det från mobiltelefonen, surfplattan eller datorn. Med många prylar uppkopplade följer också risker så som exempelvis intrång i produkterna, men också möjligheten för företag att lära sig en hel del om hushållet. En nyligen genomförd undesökning från Intel Security har tittat på just det sistnämnda, och resultatet visar att varannan person är beredd att sälja data om sitt smarta hem mot betalning.
9 000 personer tillfrågades i totalt åtta olika länder. 54 procent av de tillfrågade kunde tänka sig att sälja informationen, medan hela 74 procent kunde tänka sig att byta den mot rabatter och kuponger.
Sverige var inte ett av länderna i undersökningen, men Tyskland ska ha deltagit och likaså Frankrike. Eftersom Sverige inte var med är det svårt att säga hur väl siffrorna stämmer in här. Dock vet vi sedan tidigare att svenskar är mer integritetsmåna när det kommer till det smarta hemmet. En nyligen genomförd undersökning, av företaget Mindshare, visar att svenskar generellt sett är mer skeptiska, här är 55 procent intresserade av uppkopplade enheter jämfört med 74 procent globalt.
- Svenskar är mindre benägna att vilja ha uppkopplade enheter och produkter i hemmet då integritet väger tyngre här än i resten av världen. I Sverige är det 66 procent som oroar sig över bristen på sekretess jämfört med 61 procent globalt. Svenskar tror också i högre grad att företagen vars produkter vi kopplar upp kommer använda våra data för att kränga. Det gör oss skeptiska att köpa konceptet av ett uppkopplat hem, även om vår marknad har en extremt hög internetmognad, säger Charlotte Berg, Head of Business Planning på Mindshare.
Det vi helst vill koppla upp är tv:n, följt av larmsystemet, ljudanläggningen, värmesystemet/AC:n och dörrlåset.
Kommentarer
5