Hammarn skrev:
Så i helgen skall besten provköras. Ska bygga ett räcke runt trapphålet högst upp och tänkte att det skulle bli en konstnärligt sak. 10 frässtål följde med, förmodligen "taiwan-toy" kvalitet men med tanke på att hela paketet gick på 359:- så är det väl ok. :D
Se bara till att dra åt "chucken" ordentligt. En granne köpte en Ferm för något år sedan och har ett par gånger överaskats av att fräststålet är på väg att lossna. Använd inte det medföljande verktyget - kör med en vanlig blocknyckel så du får ordentlig kraft (då sitter stålet). Frässtål på vift är inte att leka med.

* Ta aldrig mer än 2-4mm beroende på material, varv och diameter på stål. Testa dessutom på spill för att lära dig hur maskinen fungerar och beter sig vid olika djup. Genom att ta bara litegrand i varje skär så blir snittytan bra då du kan hålla en vettig matningshastighet.

* Testa på spillbit i det material du skall göra räcket i för att se vilken skärhastighet och matning som blir bäst. Går det för fort blir det grovt, för sakta så bränns det vid. För högt varv så bränns det och stålet kan duka under. För långsamt och det blir fransigt och grova snitt.

* Håll fräsen stadigt, aldrig med en hand. Kör du med en hand så skall du veta hur fräsen beter sig med det material, varvtal, stål och skärdjup du har.

* Låt den stanna innan du ställer den ifrån dig

Nästan alla ovanstående sakerna har jag erfarit själv. En handöverfräs på vift i full fart eller på väg att stanna är ingen dans på (t)rosor. 8)

Blir kul att höra vad resultatet blir och vad du tycker om maskinen. Vilket material skall du skapa räcket i? Furu, bok, björk eller ek? Kanske något annat kul material.

Om den medföljande nyckeln är som den som följde med en COLTECH hyvel jag var tvungen att prova så är den svagare än blötjärn och fyller ingen funktion som verktyg. Min son skulle nästan kunna böja den ;D

Glöm inte skyddsglasögon!
Sen är ett fräsbord rätt användbart, du gör det lätt själv av en gammal bänkskiva (laminat) och en bit laminatgolv som du fäller in och fäster handöverfräsen i. Skivan som fräsen sitter i hålls på plats av sin egen tyngd så att skruva den är onödigt, däremot kan det vara bra med fyra stycken skruvar dragna underifrån som nivellerar plattan i nivå med den andra ytan.

/Kent

Hammarn skrev:
Tackar, kalasbra tips! :)

För första gången i mitt verktygsliv läste jag igenom bruksanvisningen. Denna var dock mer en "getting-started" variant på hela 3 sidor. Hade väntat mig lite mer...
Hmm, jag såg att den billiga hyvel jag testade från CO hade en manual som knappt och utan noggrannhet beskrev hur man bytte och justerade in hyvelblad, ett vikt A4. Min riktiga hyvel har en väldigt detaljerad instruktion och medföljande instrument för att få bladen exakta.

Min fräs har ca 10 sidor om funktion, justering och rekommendationer (en del av de listade kommer därifrån men endast efter att jag själv inte följt dem :-[ ;D )

Det verkar inte bara vara maskinen som faller med priset. ::)

Spånsug måste du ha om du fräser spår, annars så kleggar det igen och blir inge bra, dessutom ser du inget om allt bara blir spån, spån och spån... Spånsug är bra i alla jobb. Gör annat arbete i verkstan eller rummet lättare då du inte behöver jaga spån och damm innan nästa jobb.

Vad gäller fräsbord, fixera fixturen i bordet. En gång kör du ett snitt som är grovt och i en kant... wops, See, the flying router :-/

geschwint>Var snäll och förklara för mig hur i hela friden handöverfräsen skall kunna lyfta? Speciellt när man alltid trycker arbetsstycket ner mot bordet och därmed även plattan.

Risken är mycket större att ett frässtål släpper ifrån spänntången i de fallen du pratar om än att hela fräsmaskinen skulle börja lyfta som en helikopter.

Ideen är inte min men jag har däremot använt den under närmare tio år utan några som helst problem med flygande fräsmaskiner, ursprungsiden kommer ifrån Wood Magazine.
Fördelen är att man slipper hålla på med ex antal skruvar eller krypa under bordet när man skall byta frässtål, vilket man gör "rätt" ofta.

Vid många moment använder man även ett anhåll som då ligger över infästningsplattan.

Men, det är upp till var och en, jag har inga problem i alla fall, den dagen jag ser en flygande handöverfräs lovar jag att berätta om det *s*
/Kent

Att den skulle lyfta var lite som jag överdrev ,,,^..^,,, 8)

Det är två aspekter som jag funderar kring.

* Om du tar ett stort skär i ett hårt material och råkar mata för fort så att det hugger. Då har du kanske inte täckt hela plattan och vridet i maskinen kan göra att den "sticker" iväg. Tro mig, med min maskin började jag på ett för stort djup och maskinen hoppade till så att jag nästan tappade den trots att jag höll hårt med båda händer och stycket var fastspänt. Samma krafter kommer att finnas i bordet, med skillnaden att den bara hålls nere av egen vikt.

* Jag fick lära mig under mina gymnasieår och på verkstad att man skall aldrig bygga en fixtur, för maskin eller material, med antagandet att "det kommer aldrig att ske" för något beteende. För finns det en möjlighet så kommer det att ske, det är bara frågan om när.

Tänk att det kanske är någon annan som kanske använder din fixtur, kanske inte möjligt men iallafall, och inte vet att man skall ditt och datt för att inget skall hända. Vad kan då ske om handöverfräsen hålls nere bara av egen vikt och det material som man fräser i.

Bara en tanke för säkerheten.

Murphys lag om alltings jävlighet säger att om det finns möjlighet så är det bara en tidsfråga innan det händer, må vara om tio år.

Vad gäller byte av fräs så ser jag inte det som ett argument för att tumma på säkerheten. Jag skulle istället se till att jag får en arbetsgång som håller nere antalet byten av stål bara för att minimera mekandet.

Vill man minska skruvandet så skulle jag köra med någon form av snabb lås konstruktion under plattan. Visst, jag gillar inte heller att skruva i onödan men jag vill veta att allt sitter och inte beror på mig om det är säkert eller inte.

Blev väggen bra??

Då man väl börjat jobba med en överfräs så börjar man få ideer... en sådan klarar mycket mer än man först tror.  ;D

Jo, kollade Ferm'en lite... om du skall börja göra fler saker med den så får du fundera på något annat eller rättare sagt något mer flexibelt.

Fermen har
* Bara fasta positioner för revolveranslag
* Max fräsdiameter på 25,4mm
* Max djup 30mm

Viktigt att kunna nollställa och sedan ställa in djup på ett enkelt och noggrant sätt från ett nolläge.

Djupjusteringen bör kunna justeras minst i steg om 1/10mm, gärna finare (skall kunna ge fispassning) fundera på den ni...  ;D

Bör kunna gå minst 50-55mm djupt så inte maskinen begränsar alltför mycket vilka stål eller tillverkare du kan använda. Rådet är att minst 75% eller 2/3 av skaftet skall vara i chucken.

Skall kunna ta minst 50mm verktygsdiameter, annars missar du alla de roliga skär som finns på ex.v. www.toolboxsweden.se

Konstantfarthållning är trevligt men inte livsviktigt.

Mjukstart likaså... möjligtvis minskar det risken att man tappar taget vid start.

Skall tåla att man blåser ren den med 8bar tryckluft :-X

Och en massa andra saker som jag inte vill skada era öron med... Man blir lite petig med tiden ::)

• Gilla
Sally Piraya
  • Laddar…
;D ;D

Skall man frifräsa, dvs inte ha något anhåll annat än vad som sitter på maskinen eller kullagret på stålet så vill det till att man är stadig på handen... Det syns direkt i solljus om man sladdat omkring :)

Jag kan ju säga att mina första s.k. försök genererade inget som jag visar för folk. Fast bitarna fungerar bra som mellanlägg ::)

Det är bara att öva, då lär man sig. Med Ferm'en är det viktigt att du lär dig hur du fininställer djupet då i stort sett ingen fräs under 1500:- (Ferm inkluderad) har justering på mindre än 1mm, dvs ingen exakt finjusteringsratt för delar av mm.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.