Hej!

Kan man isolera äldre hus (väggar,golv) med kutterspån? Huset jag bor i har spån i väggar, golv och vindsbjälklag...därav frågan. Har hört historier där man tilläggsisolerat med bergull, plast etc och gjort det gamla huset för tätt.

• Gilla
kjell.v
  • Laddar…
Nu vet jag att det inte var mig jureit syftade på, men jag tar Kalledussins parti och slår ett slag för ekofiber.

Mest för att det inte behövs diffspärr. Nya hus med mekanisk ventilation och konstruktioner anpassade för det kan gärna få ha diffspärrar.

Men i gamla hus måste "if it ain't broke, don't fix it"-principen få gälla.

Alltså bör alla förändringar vara så lika originalet som möjligt. Om man har kutterspån, som förstås inte är det allra mest isoleringeffektiva, så bör man byta ut det mot något liknande. Dvs trämaterial. Dvs gamla rivna tidningar. Dvs ekofiber...

Det gamla huset har ju blivit just gammalt, med den ursprungliga lösningen. Gamla hus bygger ofta på självddrag, och är byggda med material som vill att det drar lite runt dem.
Om man inte klarar av lite drag runt fötterna och en något högre värmeförbrukning, så bör man allvarligt fundera på att skaffa ett annat hus...

Jag vill dessutom påstå att man bör fundera en eller två gånger innan man ens tilläggsisolerar väggarna, om man har stockvägg.
Dels får man en ökad risk för fuktutfällning mellan isolering och stock, dels är det faktiskt svårt att räkna hem investeringen på överskådlig tid.
EDIT: jag glömde ju de arkitektoniska anledningarna...

Byt och täta fönster, isolera om taket och gör eventuellt något åt grunden (men stäng inte kattglugggarna!!!)

Detta är mina subjektiva åsikter.
Jag vet att andra tycker annorlunda.

Kan inte vara kul för dem att ha fel ;)

• Gilla
Berglund4
  • Laddar…
Det är alltid ett dilemma när man gör modifieringar på äldre konstruktioner som fungerat bra ända tills man gör förändringar. Har man tur så fungerar det, har man otur så...
Det största problemet är att det finns väldigt många förstårsigpå:are som säger att "såhär gör man idag" Visst, i nya hus, men i äldre skall man nog fundera en och två gånger innnan man ställer till med något.
Jag har liknande dilemma som LeoMax men jag tar inte upp det här och nu, vill inte kapa tråden (än  ;) ) Men så mycket har jag kommit fram till att det inte är enkelt..
Dyrt verkar alla gammaldags lösningar vara åtminstone..

Angående issolering i golv:
Förr så var utrymmet underhusen uppvärmda av kakelugnar och spisar och var på den tiden inneluftsventilerade.om man då issolerar golven så finns det ingen värme att ta bort fukten med utan kan då bildas droppar av fukt i krypgrunden. Vad jag hört så kan man issolera marken istället och lägga på en ångspärr (film) som hindrar markfukt att stiga.

Väggar tjänar men inte så mycket på att issolera men det är ingen fara att tillägsissolera litegrann (50mm) sätt bara ingen plastfilm på utsidan som hindrar fukten att komma ut.

Börja med att issolera vinden (sätt en mössa på huset) där finn mest att spara.

I diskussionen kring vilket isolermaterial som skall användas tycker jag installationsmetoden glöms bort.

För oss glada amatörer som renoverar sker detta oftast rum för rum. Man skall fortfarande kunna bo i huset och tvingas göra saker i etapper.

Eftersom ekofiber inte kan installeras utan tillgång till omvänddammsugare känns detta som en svår metod när renoveringen skall färdigställa rum för rum.

Bygger man nytt är det förstås en helt annan sak.

En kombination kanske är bra, ekofiber på taket och s
tenull i väggarna?

Jag håller med Mathias.
Om man ligger på lite hos ekofiber så kanske de tar fram sin isolerskiva.
De har nämligen produkten framme, men vet inte om de skall lansera den.
Och jag förordar också stenull före glasull. Varför kan jag inte riktigt motivera faktiskt.

OCh Matti...
Kapa tråden! Eller starta en ny. Jag blir nyfiken ;)

LeoMax skrev:
Hej!

Kan man isolera äldre hus (väggar,golv) med kutterspån? Huset jag bor i har spån i väggar, golv och vindsbjälklag...därav frågan. Har hört historier där man tilläggsisolerat med bergull, plast etc och gjort det gamla huset för tätt.
Glöm tilläggsisolering med kutterspån. Kör ekofiber eller annan cellulosaisolering. Kutterspånet packas ihop, det gör inte cellulosafiber. Den har i stort sett samma egenskaper som kutterspån och kan därför blandas. Du kan t.ex. behålla befintligt spån på vinden och blåsa över med ekofiber.

MathiasS: Visst är det trist att man måste göra allt på en gång. Å andra sidan kan man ju bara förbereda rum-för-rum och sedan ta dit blåsbilen. Om man nu hinner över t.ex. en sommar...::)

Nix, jag tycker också bättre om stenull än glasull, och jag vet också varför. Glasullen görs på returglas villket innehåller bly och andra tungmetaller + diverse annat onyttigt skit.

Mitt dilemma är följande:
Vi har köpt ett hus från 47, huset är byggt med stående stock och på insidan finns idag en 10-15mm tjock papp liknande skiva. Tanken är att vi tar bort pappen och reglar upp med 50x50 för att enkelt kunna dra el, tv och nätverk, i detta utrymme tilläggsisolerar vi med bergull. Problemet är som vanligt plast eller inte? och var? eller skall man ta tjärpapper?.
Eftersom isoleringen blir så tunn bör ingen kondesation ske i bergullen men skall det vara plast någonstans? Tjärpapper känns lite mer tidsenligt och eftersom jag inte tror att det viktiga är diffusionsspärr utan snarare skydd mot drag så lutar det mot tjärpapper. Enklast skulle då vara att sätta den direkt mot stockväggen men eftersom det inte skulle bli så många draghål i den..
Är jag och cyklar på tunn is på djupt vatten?

Jag tycker inte att du skall dra in plast i väggen. Är övertygad om att en papp enligt din beskrivning räcker alldeles utmärkt!

Du kan ju överväga att göra en lösning så att ekofiber "hittar ner" och spruta den där.
Om det finns någon leverantör på Åland???

Jag har isolerat några väggar med Termoträ. Det jag gjorde var att regla som vanligt, monterade dosor & drog rör. Sedan spikade jag några liggande råspont vid golvet, fyllde på med isolering, spikade några till, fyllde på osv tills jag kom upp till taket. Termoträ gick bra att handfylla om man "fluffade" upp den först.
Några väggar orkar man med, men inte ett helt hus :)

Jaha då var tråden definitivt kapad... ;)
Eftersom det gäller hela huset så är det nog ingen idé att läsa in sig på thermoträ som jag inte vet vad är.

Jo ekofiber finns på Åland också, men det kan bli lite väl dyrt att ha dem att fylla upp 50mm (jag har ju som tur är inte kutterspån).

Kan jag med gott samvete göra följande:
1. Ta bort pappen som är i två lager totalt ca 15mm (mest för att vinna utrymme men även för att det skall bli lättare att regla och riva bef. el)
2. Sätta tjärpapp mot stockväggen som dragskydd
3. regla upp med 50x50mm
4-5. dra el etc och isolera med bergull (i den ordning som blir enklast)
6. ingen plast
7. skruva upp gips
Kan jag då anta att konstruktionen andas som tidigare och att ingen fukt samlas i/omkring bergullen eftersom den blir så tunn. Jag tror åtminstone att det inte kommer att bli några problem och jag får en relativt billig kompromiss och enkel (läs: minst arbete) lösning

Hammarn skrev:
Jag skulle nog kontakta VonSassen i det ärendet. Kolla också in ekofiber, [länk] .
:(
Jag säger inte att kutterspån är oekologiskt, bara oekonomiskt !
Speciellt i väggar där det packar ihop sig och blir håligheter med kallras som följd!

Följ ovanstående goda råd är mitt råd! ;)

Helena med
Nationalschabraket

Ett litet försök att "ge tillbaka" tråden: ;)
I vinden har även vi kutterspån, vid en eventuell tilläggsisolering tror jag att valet faller på ekofiber men vad gör man med det befintliga spånet? tar bort eller lämnar kvar? Är arbetet att ta bort spånet värt det?

Lämna kvar. Ekofiber och Kutterspån har ungefär samma fukttransporterande egenskaper så det ena kan ligga ovanpå det gamla.

Matti skrev:
Kan jag med gott samvete göra följande:
1. Ta bort pappen som är i två lager totalt ca 15mm (mest för att vinna utrymme men även för att det skall bli lättare att regla och riva bef. el)
2. Sätta tjärpapp mot stockväggen som dragskydd
3. regla upp med 50x50mm
4-5. dra el etc och isolera med bergull (i den ordning som blir enklast)
6. ingen plast
7. skruva upp gips
Kan jag då anta att konstruktionen andas som tidigare och att ingen fukt samlas i/omkring bergullen eftersom den blir så tunn. Jag tror åtminstone att det inte kommer att bli några problem och jag får en relativt billig kompromiss och enkel (läs: minst arbete) lösning
Jag säger JA!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.