Så trött på företag med dålig kundservice som hotar!
En del i vårt forum är att man kan lämna referenser på företag; att berätta hur det fungerade att handla varor och tjänster av dem. Inte sällan handlar det om företag som är slarviga, otrevliga och har riktigt dålig kundservice.
När det skrivs om företaget i forumet, då tar det skruv. I bästa fall kryper de till korset och ersätter kunden, det händer. Kanske visste de inte om att det förhöll sig så illa, kanske var det ett misstag. Kunden blir i alla fall kompenserad och berättar då om det i forumet. Alla blir vinnare, kunden nöjd och företaget får fortsatt gott rykte.
Men allt för ofta bemöts kunden då med hot. Raderar man inte sitt inlägg så ska företaget minsann stämma dem och skicka sina advokater på dem. En del hotar till och med med våld. De skickar hotfulla mail och den utsatte blir naturligtvis rädd.
Jag har ett par färska expempel från de senaste veckorna, så att du förstår vad jag menar. En medlem berättar om två års strul med ett företag som levererade felaktiga dörrar. https://www.byggahus.se/forum/threads/allmogesnickerier-ris-eller-ros.191691/#post-2103989
Den korta versionen är att den levererade ytterdörren sprack och det tog ett halvår innan han fick en ny, för de försökte slingra sig och skylla sprickan på kunden. Den nya som sent om sider levererades var även den defekt, för den var för liten. Ytterligare 6 månaders strul innan kunden har en vettig dörr att sätta in.
Man har sedan 1 st för liten dörr och det diskuteras löst om att han ska köpa loss den för 2000 kr, men inget bestämdes. Han hör inget mer från företaget på ett år och antog att allt var ur världen. Så plötsligt häromdagen hör de av sig och ska ha tillbaka den gamla dörren inom en vecka annars måste han betala 9 000 kr för den. Inget tal om att ersätta den gamla som inte passar. Kunden har lagrat dörren åt dem under ett år och ska plötsligt skicka den med omedelbar verkan, annars blir det dyrt!
Vår medlem berättar historien i vårt forum och då tar det skruv. Företaget skickar ett mail:
”Jag räknar med att det skall vara borta senast på måndag. Man måste vara försiktig med den här typen av inlägg.”
En liknande, fast egentligen värre incident hade vi i september. När medlemmen (efter att ha blivit hotad angående betalning) skrev om det i forumet så blev både forumledningen och medlemmen kontaktade i hotfulla ordalag om att radera, annars skulle man både polisanmälas stämmas i tingsrätten. http://www.byggahus.se/forum/refere...m-entreprenad-ostergotland-och-stockholm.html
Varför måste man vara försiktig undrar jag? Naturligtvis är det vanligaste att man blir rädd och ber forumledningen att radera ens inlägg. Man vill ju kunna sova om natten.
Men diskussionen i vårt forum följer svensk lag. Vi har den långtgående lagen om yttrandefrihet, där alla har rätt att berätta vad man har för erfarenheter om företag, så länge man inte pratar om personer. En person kan bli smutskastad, inte ett företag.
När en medlem kontaktar forumledningen och vill ha sin referens raderad, så går inte det. Kunden kan inte påverka det. Företaget kan dock påverka sitt anseende genom god kundvård och att kompensera kunden och skyndsamt ersätta felaktiga varor.
Det är alltså tillåtet att berätta om sina erfarenheter av företag. Däremot är det inte tillåtet att hota folk. Tänk på det.
Kommentarer
68