Bäst kundservice: Test av 10 byggvaruhandlare

Vi skickade ut en murvel för att undersöka hur bra kundservicen är hos tio byggvaruhandlare. Nu har vi jämfört och betygsatt dem och utsett byggvaruhandeln där det är mest angenämt och smärtfritt att handla byggvaror till byggprojektet - byggvaruhandeln med bäst kundservice.

Vi testade hur bra kundservicen är hos 10 byggvaruhandlare.

Vi testade hur bra kundservicen är hos 10 byggvaruhandlare.

När du bygger och renoverar behöver du ofta handla byggvaror. Är du ute i god tid kan du handla på nätet eller kanske köpa en del begagnat. Vissa personer föredrar dock att besöka en fysisk butik. Och inte sällan kan det vara bråttom, kanske bygget står stilla för att en enda byggvara saknas. Då behöver du snabbt och enkelt kunna åka och handla produkten på närmaste byggvaruhandel. Ska köpet då gå snabbt och smärtfritt gäller det att byggvaruhandeln har bra kundservice. 

Vad är bra kundservice i en byggvaruhandel?

Hur man helst vill bli bemött som kund för att bli nöjd är delvis subjektivt. I den här undersökningen valde vi att definiera bra kundservice i byggvaruhandeln enligt följande:

  1. Man har ett stort sortiment på lager. Du kan få med dig det du behöver hem på en gång.
  2. Det är enkelt att hitta i butiken så att inköpet går snabbt. Saker som förenklar letandet är:
    -Att det är bra uppskyltat i butiken.
    -Att det finns en bemannad informationsdisk vid ingången.
    -Att man inte behöver vänta länge på att få hjälp.
  3. Att personalen är kunnig, ger raka besked och enkla svar.
  4. En bonus är om personalen ger mer än man ber om och ger överraskande bra service.
  5. Bra service är också att personalen försäkrar sig om att kunden är nöjd.

Vi undersökte var och en av de ovanstående punkterna hos tio olika byggvaruhandlare.

Byggvaruhandlarna vi besökte för att testa kundservicen

Vår murvel besökte och testade kundservicen hos följande byggvaruhandlare:

Bauhaus - Norregatan 8, Malmö 
Beijer Byggmaterial - Arlöv
Bolist - Norra Tvärgatan 24, Svedala
Byggmax - Stenyxegatan 15, Malmö 
Hejdes Woody - Bygdegatan 1, Kävlinge
Hornbach - Vassvägen 10, Arlöv
K-rauta - Nornegatan 12, Malmö
Optimera - Skiffervägen 26, Lund
Skånska byggvaror - Plantagen, Grophusgatan 2, Malmö
XL-Bygg - Knackstensgatan 4, Malmö

I undersökningen valde vi att INTE ta med Fredells som ägs av Bauhaus, Coop Bygg eftersom det inte finns i Skåne, Bygma som bara finns i norra Sverige samt Derome som enbart vänder sig till företagskunder.

Så genomförde vi undersökningen

Vår murvel besökte var och en av butikerna och uppgav att hen ska renovera sitt badrum och behövde följande produkter:

  • En snålspolande duschblandare
  • En liten duschkabin med måtten 900x900 mm
  • En våtrumsskiva, för badrummet ska kaklas och murveln ska handla in produkterna (godkända av försäkringsbolagen). 
  • Vår murvel uppger att hen kommit överens med sin plattsättare om att själv köpa in våtrumsskivan som ska monteras på väggreglarna innan tätskiktet monteras.
  • Vår murvel ställer en teknisk fråga om tätskikt för att testa personalens fackkunskaper.

Resultat - så bra kundservice har byggvaruhandlarna

Bäst sortiment och varor på lager hos Bauhaus och Hornbach

Ett av kriterierna på bra kundservice i byggvaruhandeln är för oss att butiken har ett stort och brett sortiment, vilket gör att man kan få med sig önskade varor hem direkt. I vår undersökning blev det tydligt att de större butikerna Bauhaus och Hornbach har ett försprång på den här punkten. De vänder sig till både proffs och konsumenter och har ett mycket stort produktutbud i olika prisklasser, med varorna hemma på lager. En nackdel det dock medför är att butikerna blir väldigt stora till ytan och det blir rejält jobbigt att hämta byggvaror i olika ändar av varuhuset. Man får ta på sig bekväma skor och bereda sig på att tillbringa några timmar där.

XL-Bygg, Beijer Byggmaterial och övriga byggvaruhandlare som i huvudsak vänder sig till företagskunder har ett stort och brett sortiment som är beställningsvaror, men inte så många produkter hemma på lager. XL-bygg är dock en sammanslutning av individuella byggvaruhandlare som har gått ihop om inköp, marknadsföring, digitalisering-datasystem, försäljningsavtal mot större byggare, och ett varumärke XL Bygg. Här kan det skilja lite mer mellan de enskilda butikerna hur mycket varor som finns hemma på lager.

Det sämsta sortimentet av de butiker där vår murvel i egenskap av privatperson fick handla, hade helt klart Byggmax. När vi frågade efter badrumsprodukter och blev hänvisade till en gång en bit bort, blev det svårt att hitta för där stod en toalettstol, inget annat. Det var deras badrumsavdelning. 

Byggmax skyltar
De många skyltarna gjorde det svårare, inte lättare, att hitta bland produkterna på Byggmax.

Bauhaus skyltar bäst, Byggmax sämst

Ett annat av våra kriterium för god kundservice var att det skulle vara bra uppskyltat så att det är lätt att snabbt hitta den byggvara man behöver. 

Den bästa skyltningen i de stora varuhusen fann vi hos Bauhaus. På Bauhaus är gångarna bredare än i de andra varuhusen, vilket ger en bättre överblick. 

Hos K-Rauta är det lite trängre, men själva butiken är mindre och de olika avdelningarna är indelade i olika färger. 

Av de mindre butikerna var det lättast för vår murvel att hitta på Optimera. Där fanns tydliga och bra avdelningsskyltar, kompletterade med mindre skyltar vid produkthyllorna som inte var så höga att de skymde sikten.

Sämsta skyltningen hade Byggmax.

– Jag tyckte det var väldigt trångt i gångarna och alldeles för många skyltar som hängde ner från taket, menar vår murvel.

Skyltarna visade inte vilka produkter du kunde hitta där, utan beskrev arbetsmoment för olika saker. Det blev rörigt och svårt att hitta rätt.

Skkyltar på K-Rauta
K-Rauta visar upp en mängd banderoller med bilder på personal, men det var svårt att hitta någon att få hjälp av.

Mängden personal och hur hjälpsam?

På Bauhaus fanns rikligt med personal som kan hjälpa till.

– Men bered dig på att gå runt i det jättelika varuhuset och prata med många olika personer ur personalen för att få tag i allt du behöver. De var alla hjälpsamma så gott som och gav bra information, menar vår murvel.

Bauhaus var också det enda stället som hade en utställning med duschkabiner. 

På det stora varuhuset Hornbach var det däremot ont om personal som kunde hjälpa till. Vår murvel fick ingen hjälp att hitta på Hornbach.

Hos Byggmax, som är inriktade på att ha färre produkter men till konstant lågt pris, var lokalen rörig och personalen besvärad när vi ställde frågor, vilket gjorde att man bara ville gå hem. 

– På K-rauta fanns massor av skyltar och banderoller om all personal som fanns att tillgå, men det var med yttersta svårighet jag kom till tals med en person som inte heller kunde ge mig någon yrkesmässig eller teknisk information. Stor besvikelse och bara att vända hem utan att få hjälp med att köpa det man behövde, säger vår murvel.

Snabbast hjälp hos Hejdes Woody och Bolist

När vi ber vår murvel att rangordna byggvaruhusen i ordning efter var man fick snabbast hjälp ser listan ut så här:

1. Hejdes Woody
På Hejdes stod en personal och väntade på mig när jag klev in… Jag skämtade lite, sa något i stil med att “Här står du och väntar på mig”, och fick ett leende och svaret “Ja, du är ju lite sen…”

2. Bolist
På Bolist gick jag fram till kassan och fick hjälp med en gång.

3. Optimera
På Optimera fick jag hjälp från personalen i kassan med en gång.

4. Beijer Byggmaterial
På Beijer Byggmaterial gick jag fram till kassan och fick hjälp med en gång.

5. XL-Bygg
På XL-Bygg gick jag fram till kassan och fick hjälp med en gång.

6. Bauhaus
På Bauhaus fick jag snabbt svar i allmänna informationsdisken, men efter som de gav mig fel svar hade jag fel förutsättningar när jag kom till badrumsavdelningen. Där fick jag snabbt hjälp, de var två personal på plats. På avdelningen Kakel och klinker fick jag vänta lääänge, men det kompenserades av den ingående och kompletta informationen (utbildningen) jag fick.

7. Byggmax
På Byggmax fick jag stå och vänta en stund vid kassan innan jag fick “hjälp”. Personalen pekade mig i riktning mot det jag sökte, följde inte med, gav mig inte någon info.

8. Hornbach
Hornbachs informationsdisk gapade tom på personal under hela mitt besök. Jag fick hänvisning vid en avdelning hur jag skulle hitta till badrumsavdelningen, men var sedan tvungen att fråga i en kassa för att hitta ut till brädgården där våtrumsskivorna fanns.

9. K-rauta 
Alla fina skyltar och banderoller till trots, hittade jag inte någon som kunde hjälpa mig på nästan 10 min. Några få avdelningsdiskar finns, men de var tomma på personal. Den projektplanerare de tillhandahöll var inte heller på plats.

10. Skånska byggvaror 
Här fanns en stor och fin disk, men ingen personal alls.

Produkter hos byggvarunahdlare
Det gäller att veta vad man letar efter när personalen lyser med sin frånvaro.

Hur kunnig är personalen?

Vår murvel ställde ju en rad frågor om våtrumsskiva och tätskikt för att testa personalens kompetens i de olika byggvaruhandlarna.

Bäst information och i mitt tycke mest kunnig personal hittade jag på Optimera, Bauhaus avdelning för kakel och klinker, Beijer Bygg, BoList och Hejdes. De var måna om att jag skulle förstå arbetsgången med tätskikt och de gav mig alla skriftligt material att ta med hem och titta på.

Sämst information tycker jag att ByggMax kassapersonal och Hornbach’s badrumspersonal gav mig. Den var alltså helt obefintlig, säger vår murvel. 

Hos XL-bygg ville de inte svara på tekniska frågor utan tyckte att vår murvel skulle vända sig till en hantverkare och låta denna sköta inköpen helt och hållet.

Kunddator hos Hornbach
På Hornbach står en kunddator som de vill att besökarna ska använda sig av.

Riktigt bra personlig service på flera byggvaruhus men dålig hos Hornbach och Byggmax

Vår murvel möttes av riktigt bra kundservice på flera av byggvaruhandlarna.

– På Optimera följde personal med mig och visade alla produkterna, samt letade upp relevanta broschyrer på duschkabiner och blandare som jag fick med mig. 

– På Hejdes skrev man ut 20 sidor “Arbetsanvisning för tätsystem” som jag fick med mig och gav vägbeskrivning till en VVS-firma i närheten eftersom de inte har badrumsprodukter i sitt sortiment. 

– På BoList gick vi till en dator så att jag kunde se hela sortimentet av duschkabiner och få priser på de olika produkterna. På Bauhaus avdelning för Kakel och Klinker fick jag en hel utbildning i hur man uppför ett tätskikt enligt alla konstens regler. På XL-bygg fick jag vägbeskrivning till en kakelbutik i närheten. 

Sämst service fick vår murvel av Hornbachs ointresserade personal som visade en duschkabin och Byggmax kassapersonal som bara pekade i olika riktningar.

Bauhaus Malmö
Kundservicen var bäst i Bauhaus butik på Nornegatan 8 i Malmö, i det här testet. 

Sammanfattande betyg - konsumentens upplevelse av kundservice

Bauhaus 4
Bolist 3,5
Hejdes Woody 3,5
Optimera 3,5
Beijer Bygg 3
XL-Bygg 3
K-Rauta 2,5
Hornbach 2
Byggmax 1,5
Skånska byggvaror 1

Kritik till vår studie

Det är på sin plats att idka en del självkritik mot vår undersökning av kundservicen. Vår studie är begränsad till en dag, en butik i varje byggvaruhus-kedja, ett kundmöte. Vi har skickat ut en person att besöka var och en av byggvaruhandlarna, en vanlig vardag mitt i veckan. Det hade naturligtvis varit bättre att skicka ut flera personer på flera olika håll i landet, under olika dagar.

Vi inser också att man kan ha olika arbetsbelastning i butiken vid olika tider på dygnet. Varje kundsituation som uppstår är unik. Man kan ha otur. Personalen kan ha en dålig dag. Den typ av byggvaruhus som passar en individ kanske inte passar den andre. Vi hoppas i alla fall att vi här har delat med oss en bild av hur kundservicen kan se ut hos olika byggvaruhandlare, en vanlig vardag i februari. Nu hoppas vi att ni också berättar om era erfarenheter av kundservice hos byggvaruhandlarna.

Resultat per byggvaruhandel 

Nedan följer vår murvels anteckningar om de olika punkterna vi undersökte, byggvaruhandel för byggvaruhandel.

Bauhaus

Bauhaus

  1. Var det bra uppskyltat i lokalen och enkelt att hitta?
    Bra med skyltar, dock oklart vilka produkter som ligger var. Fick besöka tre olika avdelningar där jag fick hjälp, samt en där jag fick titta själv (blandare)

  2. Finns en informationsdisk?
    Ja, en allmän vid ingången (där fick jag helt felaktig information, man sa att våtrumsskivor var beställningsvara) och en på varje avdelning. Det var VVS-avdelningen som berättade att gipsskivor finns på byggavdelningen och inte är beställningsvara.

  3. Hur lång tid tog det innan du fick hjälp?
    Fick hjälp direkt på allmänna infon, snabbt på badrumsavdelningen, fick leta efter hjälp på byggavdelningen, hittade en företagsdisk där en personal var väldigt hjälpsam. Fick vänta länge på hjälp på kakel o klinker avdelningen, ca 10 min.

  4. Var personalen kunnig?
    Ute på bygg, där gipsskivorna fanns, fick jag väldigt ingående info och bra instruktioner, hands on. På kakel- och klinker-avdelningen där produkter till tätskikt finns, fick jag (så småningom) väldigt bra information och upplärning, överraskande detaljerat. Hen drog fram en broschyr och gick igenom allt och visade produkterna i verkligheten på hyllorna. 

  5. Kan jag få samtliga produkter direkt, eller är det beställningsvara?
    Vissa enkla duschkabiner finns hemma, oftast returer och felbeställningar, men det stora flertalet är beställningsvara. Det finns dock en bra utställning där man riktigt kan undersöka de olika modellerna.

  6. Fick du raka besked och ett enkelt svar?
    Inte av alla.

  7. Fick du till och med mer än du bad om, dvs överraskande bra service?
    Av de tre avdelningarna fick jag väldigt bra service och mycket information, det gjorde inte så mycket att jag fick vänta några minuter. Den allmänna infodisken vid ingången kunde nog bara stå till tjänst med öppettider ...

  8. Försäkrade de sig om att du var nöjd?
    Ja, de svarade utförligt på alla frågor och förklarade väl.

Sammanfattning av omdöme samt betyg med motivering:
Bauhaus är ett väldigt stort varuhus, med många olika avdelningar och stort sortiment. Som lekman kan det vara svårt och ta lång tid att hitta det man behöver. Har man gott om tid är det inga problem att få hjälp, man får förbereda sig på att det tar en stund. Alla var vid tillfället för besöket väldigt hjälpsamma och gav bra information, undantaget den allmänna infodisken vid ingången. 

Det kändes jobbigt att inte få all hjälp av en och samma person, för det var svårt ibland att komma ihåg vad den förra hade pratat om. Sedan skulle man gå en halv km mellan varje avdelning, en uttröttande aktivitet. De var vänliga och trevliga på de olika avdelningarna, men till syvende och sidst får du leta upp varan själv.

Det var bra att Bauhaus har en stor utställning av duschkabiner. Det har ingen av de övriga byggvaruhandlarna.

Jag ger Bauhaus betyget 4, det som drar ner betyget är att jag måste gå till så många olika personer för att få hjälp, och stå i kö för att vänta på personal.

Beijer Bygg

Beijer Byggmaterial

  1. Var det bra uppskyltat i lokalen och enkelt att hitta? Nej, det är bara en liten butik och den enda utställning som fanns var på kontorsavdelningen där man kunde titta på fönster och ytterdörrar. Brädgården är desto mer omfattande.

  2. Finns en informationsdisk? Nej

  3. Hur lång tid tog det innan du fick hjälp?
    Jag gick till kassan och frågade om badrum /VVS, de har enbart företagskunder, dvs hantverkare.

  4. Var personalen kunnig?
    Fick väldigt bra service och information men fick beskedet att jag inte kunde handla något eftersom jag inte är företagskund. Han förklarade hur viktigt det är med behöriga hantverkare, kolla upp referenser osv. Tog upp många aspekter för mig att tänka på. Bl.a. menade han att försäkringsbolag kräver att man kan visa intyg på att arbetet är fackmannamässigt utfört, så även om man gör allt rätt när man själv bygger, har man inget bevis på det, då gäller inte försäkringen.

  5. Kan jag få samtliga produkter direkt, eller är det beställningsvara?
    Allt är beställningsvaror.

  6. Fick du raka besked och ett enkelt svar? Ja

  7. Fick du till och med mer än du bad om, dvs överraskande bra service? Ja, han var noga med att ge all information jag behövde.

  8. Försäkrade de sig om att du var nöjd? Ja

Sammanfattning av omdöme samt betyg med motivering
Väldigt bra bemötande och mycket information, trots att jag enligt säljaren jag pratade med inte fick handla som privatperson tog han sig tid. Eftersom jag blev betänksam över det beskedet ringde jag till Beijers kundtjänst på deras huvudkontor för att fråga om det fanns olika butiker för privat- och företagskunder. Jag fick då besked på att jag som privatperson var välkommen att handla i vilken butik som helst. Damen på kundtjänst ringde till den butik jag besökt för att säkerställa att så var fallet, och fick jakande besked från dem. Vad som gjorde att jag fick ett annat besked vid mitt besök vet jag inte.

Jag frågade efter vad jag behöver för material för att se till att badrummet blir tätt, tätskikt mm. Säljaren förklarade väldigt utförligt om vikten av att ha behöriga hantverkare, ha referenser, så att man får garanti på jobbet och får garanti från försäkringsbolaget. Han frågade om underlaget, ställde flera följdfrågor till mig och visade ett genuint intresse, vilket ingen annan gjorde. Detta var den stora skillnaden, att han frågade mig. Det gjorde ingen av de andra byggvaruhandlarna.

Beijer Bygg får betyget 3 för att jag fick så bra information, tyvärr dras betyget ner av att jag fick besked om att jag inte kunde handla själv utan var tvungen att gå via hantverkare.

Bolist

Bolist

  1. Var det bra uppskyltat i lokalen och enkelt att hitta? Liten butik med begränsat urval, bra skyltat.

  2. Finns en informationsdisk? Nej

  3. Hur lång tid tog det innan du fick hjälp? Det gick fort, när killen i kassan blev ledig letade han upp mig.

  4. Var personalen kunnig? Mycket kunnig. Menade att en våtrumsbehörig hantverkare var nödvändigt att anlita, det är inget man gör själv. Han beskrev i korta ordalag arbetsgången och vilka material som behövs, sa sedan att det är bättre om hantverkaren som ska utföra jobbet kommer in och lägger beställningen.

  5. Kan jag få samtliga produkter direkt, eller är det beställningsvara? Skivor och tätskiktsmaterial finns inne, likaså ett litet urval av blandare och duschset. Duschkabin är beställningsvara, de har Hafa som leverantör.

  6. Fick du raka besked och ett enkelt svar? Ja

  7. Fick du till och med mer än du bad om, dvs överraskande bra service? Ja, han tog mig med till kunddatorn så jag kunde titta på duschkabiner, och kollade priser på material för att ge mig en uppskattning på vad allt skulle kosta.

  8. Försäkrade de sig om att du var nöjd? Ja

Sammanfattning av omdöme samt betyg med motivering
En trevlig och bra butik. Jag fick helt adekvat information och bra hjälp. De har visserligen inte allt hemma, men det har inte de stora varuhusen heller. 

Jag ger Bolist betyget 3,5 tack vare den bra informationen och det vänliga bemötandet. Det som avgör att de inte får högre betyg är att vissa produkter är beställningsvara.

Byggmax

Byggmax

  1. Var det bra uppskyltat i lokalen och enkelt att hitta? Nej

  2. Finns en informationsdisk? Nej

  3. Hur lång tid tog det innan du fick hjälp?
    Gick till kassan och frågade, då fick jag hjälp med en gång

  4. Var personalen kunnig?
    Fick besked på att inget särskilt tätskikt behövs med deras våtrumsskivor och foam-mattor. Ovanpå det fix till kaklet. Klappat och klart.

  5. Kan jag få samtliga produkter direkt, eller är det beställningsvara?
    Alla duschkabiner är beställningsvara, all info hämtas på nätet. En eller två duschblandare hemma, annars bara dusch-set. Gipsskivor finns hemma, eftersom inget tätskikt behövs (!) fick jag ingen info om det gick att köpa. ”Du kan ta en blomma på vägen ut. Den är lite torr men repar sig nog om du vattnar den.” Sen vände han sig till nästa kund.

  6. Fick du raka besked och ett enkelt svar? Ja

  7. Fick du till och med mer än du bad om, dvs överraskande bra service? Nej

  8. Försäkrade de sig om att du var nöjd? Nej

Sammanfattning av omdöme samt betyg med motivering
Tyvärr var det ingen trevlig upplevelse för vår utsända murvel att besöka Byggmax. Lokalen var rörig och personalen besvärad av frågor, det var 0 intresse och engagemang för att hjälpa. Vi fick ingen hjälp med att hitta något och vår murvel kände sig inte välkommen.

Vi ger Byggmax betyget 1,5 på grund av den dåliga servicen.

Hejdes Woody

Hejdes Woody

  1. Var det bra uppskyltat i lokalen och enkelt att hitta?
    En liten butik utan någon större utställning förutom på dörrar och fönster, lätt att hitta och bra skyltar.

  2. Finns en informationsdisk?
    Nej, en säljare stod och väntade på mig när jag kom in, han var lättsam och lättpratad utan att vara påträngande.

  3. Hur lång tid tog det innan du fick hjälp?
    Det fick jag med en gång.

  4. Var personalen kunnig?
    Säljaren erbjöd sig att skriva ut information på hur man gör från nätet, fick en bunta på ca 20 sidor med mig! De har enbart byggmaterial men inga badrumsprodukter i sitt sortiment.

  5. Kan jag få samtliga produkter direkt, eller är det beställningsvara?
    Gipsskivor och tätskiktsmaterial går att få med detsamma.

  6. Fick du raka besked och ett enkelt svar?
    Ja, de har bara hälften av det jag behöver, men det fick jag hjälp med.

  7. Fick du till och med mer än du bad om, dvs överraskande bra service?
    Jag fick väldigt bra service, man hänvisade mig till en VVS-butik i närheten för att kunna komplettera med badrumsprodukter.

  8. Försäkrade de sig om att du var nöjd?
    Ja

Sammanfattning av omdöme samt betyg med motivering
Riktigt bra bemötande, lugnt och sakligt, inget hurtfriskt eller nedlåtande. Produkterna jag behövde finns inte alla i sortimentet, därför uppskattade jag hänvisningen till VVS-butiken.

Jag ger Hejdes Woody betyget 3,5. Trots vänligt bemötande fanns inte allt jag behövde där.

Hornbach

Hornbach

  1. Var det bra uppskyltat i lokalen och enkelt att hitta?
    Mycket svårt att hitta. Det hängde stora orange skyltar i taket men de doldes av de höga hyllsystemen. Vid den obemannade infodisken fanns ingen karta. Vid närmsta avdelningsinfo fick jag beskrivning hur jag skulle gå för att komma till badrum och VVS.

  2. Finns en informationsdisk?
    Ja, både en allmän vid ingången (som var obemannad) och en vid varje avdelning.

  3. Hur lång tid tog det innan du fick hjälp?
    Stod en stund i kö vid informationsdisken vid badrum, en personal kom gående och erbjöd mig hjälp. Visade ointresserat de två duschkabinerna i utställningen. Den enda info jag fick om blandare var att på den ena (billiga) ingick det inte, på den dyrare ingick både blandare och radio. Erbjöd ingen info självmant, fick fråga om allt. När jag frågade om tätskikt skickade hen mig vidare till avdelningen kakel och klinker.

  4. Var personalen kunnig?
    Vid kakel och klinker träffade jag en glad man som gav mig en broschyr och tyckte att jag skulle kolla in hur man gör genom att titta på Youtube. Han visade produkterna, tyckte man kan göra det själv, behövs ingen hantverkare. Fick besked om att ingen speciell gipsskiva behövs med Casco systemet, går även bra med mdf. Hänvisade mig till byggavdelningen som ligger utomhus för att titta på skivor. Det var svår att hitta, fick fråga i en kassa för att komma rätt. Väl ute på byggavdelningen hittade jag ingen personal att fråga.    

  5. Kan jag få samtliga produkter direkt, eller är det beställningsvara?
    Duschkabin är beställningsvara, man måste själv gå in på nätet och kolla vad man vill ha. Vissa blandare finns på lager, de dyrare varianterna är på beställning. Ingen uppgift på vilka som är snålspolande.

  6. Fick du raka besked och ett enkelt svar?
    Svårt att få några svar alls, de hänvisade hela tiden till andra källor såsom youtube.

  7. Fick du till och med mer än du bad om, dvs överraskande bra service?             
    Nej

  8. Försäkrade de sig om att du var nöjd?
    Inte vid badrum och ute på bygg, men väl vid kakel.

Jag såg många personal i omlopp, de hejar glatt ibland men bara en frågade om jag behöver hjälp. Väldigt många kunder som går vilsna omkring och letar som jag.

Sammanfattning av omdöme samt betyg med motivering
Det är visserligen trevligt när man får ett glatt och vänligt bemötande, men på en byggvaruhandel förväntar vår murvel också sig att få fackmässig information. Hornbach kanske fungerar för de som vet exakt vad de behöver redan innan de kommer, och som handlar tillräckligt ofta för att lära sig hitta i varuhuset.

Man blir besviken eftersom man får en helt annan bild av Hornbach i reklamen jämfört med verkligheten man möts av i butik. Man tror att alla ska få den hjälp de behöver. Men här är det väldigt ont om personal. Man får inte hjälp. Det är också väldigt stort och svårt att hitta.

Jag ger Hornbach betyget 2, vilket grundar sig på att den fackmässiga informationen var obefintlig.

K-Rauta

K-Rauta

  1. Var det bra uppskyltat i lokalen och enkelt att hitta?
    Många skyltar, men ganska otydligt. Dock olika färger på olika avdelningar, som förtydligade lite (som på dagis).

  2. Finns en informationsdisk?
    Nej, många skyltar som visar tjänstvillighet, men ingen personal.

  3. Hur lång tid tog det innan du fick hjälp?
    Efter 8 minuters letande efter hjälp stirrade jag en förbipasserande personal i ögonen utan att säga något och fick då frågan om jag ville ha hjälp. Han kallade på en kollega.                                            
    På byggavdelningen fick jag efter några minuters väntan haffa en förbipasserande personal, han var dock väldigt tillmötesgående och hjälpsam.

  4. Var personalen kunnig?
    Säljaren drog fram en broschyr och visade mig ett uppslag. ”Vi är ju inga hantverkare så vi går efter denna. Här står hur du ska göra i steg för steg och produkterna hittar du här.”
    För att titta på gipsskivor hänvisades jag ut till brädgården. Där stod jag en stund och väntade på hjälp, men fick själv haffa en förbipasserande personal. Han var väldigt trevlig och visade mig bort till humidboard, som var det han tyckte man absolut skulle ha. Inga vanliga gipsskivor eller mdf-skivor.

  5. Kan jag få samtliga produkter direkt, eller är det beställningsvara?
    Duschkabin är beställningsvara, inga visningsex, beställning via nätet. Personalen jag träffat på Kakel och Klinker när jag frågade efter tätningsskikt, drog fram sin telefon och surfade in på hemsidan för att visa mig sortimentet. Gipsskivor och tätningsskikt finns.

  6. Fick du raka besked och ett enkelt svar?
    Ja, men inga uttömmande och beskrivande svar.

  7. Fick du till och med mer än du bad om, dvs överraskande bra service? Nej

  8. Försäkrade de sig om att du var nöjd? Tja...

Sammanfattning av omdöme samt betyg med motivering
Här var det inte lätt att få hjälp. Många banderoller och skyltar berättade om all hjälp som fanns att tillgå, men dessvärre hittade jag ingen personal som kunde ge mig den. Vi var ett ganska stort antal besökare som gick runt och letade. Det fanns ingen utställning med duschkabiner, stora artiklar går bara att se på nätet.

Jag ger K-rauta betyget 2,5  för att det var så svårt att få hjälp inne i varuhuset, och för att jag inte kunde få någon yrkesmässig information av personalen.

Optimera

Optimera

  1. Var det bra uppskyltat i lokalen och enkelt att hitta?
    Det var väldigt tydligt och bra skyltat. Lite större avdelningsskyltar i taket och kompletterande skyltar vid hyllorna.

  2. Finns en informationsdisk?
    Nej, jag gick till kassan och frågade.

  3. Hur lång tid tog det innan du fick hjälp?
    Jag fick hjälp så fort kassapersonalen hade hjälpt kunden före mig.

  4. Var personalen kunnig?
    När jag frågade om våtrumsskivor till badrum sa personalen att speciella våtrumsskivor inte behövdes enligt BKR, om man använde sig av rollbar ångspärr eller tätskiktsduk, det går bra med vanliga gipsskivor. Vi gick tillsammans ner till avdelningen för produkterna för tätskikt och tittade på produkterna.

  5. Kan jag få samtliga produkter direkt, eller är det beställningsvara?
    Duschkabin med blandare är beställningsvara, det fanns en oerhört liten utställning, men säljaren tog med mig till kontorsdelen för att leta upp broschyrer på olika varumärken. Gipsskivor och tätningsskikt finns.

  6. Fick du raka besked och ett enkelt svar?
    Ja, väldigt bra information och enkla, raka men beskrivande svar.

  7. Fick du till och med mer än du bad om, dvs överraskande bra service? Ja, det tycker jag. Vi hade en diskussion om huruvida man kan göra arbetet själv eller anlita hantverkare och hen sa att det går att göra själv, speciellt om man väljer den rollbara ångspärren och följer instruktionerna noga, naturligtvis efter att ha hört med försäkringsbolaget vad som gäller först.

  8. Försäkrade de sig om att du var nöjd? Absolut

Sammanfattning av omdöme samt betyg med motivering
Trots att Optimera i första hand vänder sig till yrkesproffs var jag som privatperson välkommen att handla till min badrumsrenovering hos dem. Man berättade för mig att vissa butiker är s.k. “kombibutiker” där man välkomnar både privatpersoner och företagskunder, andra vänder sig enbart till företagskunder, det går bra att ringa och fråga den butik som ligger närmast. Man kom inte med några pekpinnar eller varningar utan var sakliga och informativa.

Optimera får betyget 3,5  för att jag fick så mycket god information och hjälp. Betyget hade blivit högre om de haft en större utställning av badrumsprodukterna.

Skånska byggvaror

Skånska Byggvaror

  1. Var det bra uppskyltat i lokalen och enkelt att hitta?
    Det är en avdelning på Plantagen som är en utställningslokal. De har enbart växthus och uterum att visa. Skånska Byggvaror marknadsför, sitt namn till trots, inga regelrätta byggvaror, alltså inga gipsskivor, kakel och klinker, tätskikt m.m. De har enbart färdiga produkter.

  2. Finns en informationsdisk?
    Ja, den skulle vara bemannad när jag var där, men det gapade tomt.

  3. Hur lång tid tog det innan du fick hjälp?
    Jag gick runt några minuter, tog en katalog att titta i, men ingen dök upp.

  4. Var personalen kunnig?
    -

  5. Kan jag få samtliga produkter direkt, eller är det beställningsvara?
    Ingen regelrätt försäljning. Närmaste butik (som är en outlet) ligger i Ängelholm. På deras hemsida finns badrumsprodukter, där hittar jag en (1) duschkabin, flera olika duschblandare men inga byggvaror som gipsskivor och material till tätning.

  6. Fick du raka besked och ett enkelt svar?

  7. Fick du till och med mer än du bad om, dvs överraskande bra service?

  8. Försäkrade de sig om att du var nöjd?

Sammanfattning av omdöme samt betyg med motivering
Det här är ingen byggvaruhandel, namnet till trots. Ingen personal fanns på plats, så det är svårt att avgöra deras kunskapsnivå.

Skånska byggvaror får betyget 1, de som vill renovera själv göre sig icke besvär, men vill du ha ett växthus kanske du kan kontakta dem.

XL-Bygg

XL-Bygg

  1. Var det bra uppskyltat i lokalen och enkelt att hitta?
    Liten butik, bra uppskyltat. De har ingen utställning, bara en väldigt begränsad butik och en brädgård.

  2. Finns en informationsdisk?
    Bara en kassadisk, men där fick jag vänligt bemötande.

  3. Hur lång tid tog det innan du fick hjälp?
    Flickan i kassan (som var nyanställd och inte kände sig säker nog att svara på mina frågor) gick och bad en annan personal komma. Säljaren berättade att deras inriktning ligger mest mot företagskunder, dvs hantverkare, men om du kan specificera vad du behöver kan du som privatperson få handla där. De har enbart byggvaror hemma, allt annat beställer de från den leverantör du anger att du vill ha varan från.

  4. Var personalen kunnig?
    Blev aldrig aktuellt då allt jag vill köpa måste specas vid beställning, så säljaren Marcus tyckte jag skulle låta hantverkaren beställa allt.

  5. Kan jag få samtliga produkter direkt, eller är det beställningsvara?
    Allt utom gipsskivor är beställningsvara. De kan ta hem från vilken leverantör som helst, så det finns inga begränsningar vad gäller val av duschkabin eller blandare.

  6. Fick du raka besked och ett enkelt svar? Ja

  7. Fick du till och med mer än du bad om, dvs överraskande bra service?
    De var vänliga men kunde inte hjälpa mig mycket på plats.

  8. Försäkrade de sig om att du var nöjd?
    Ja, jag fick även vägbeskrivning till en närliggande kakelfirma där jag skulle kunna fråga mer om tätskikt och kakling.

Sammanfattning av omdöme samt betyg med motivering
Även om XL-Bygg i första hand vänder sig till yrkeskunder, fick jag information om hur man kan göra för att handla hos dem, antingen genom hantverkare som han absolut rekommenderade mig att anlita för en badrumsrenovering, eller med en specifikation gjord av hantverkaren. De tog sig tid och var väldigt hjälpsamma.

XL-Bygg får betyget 3 för att de var hjälpsamma och tog sig tid. Det som drar ner betyget är att man inte ville ge information om själva arbetet med att sätta upp ett bra tätskikt, då man ansåg att det var ett jobb för en hantverkare.