Denna tråd är utbruten härifrån: http://www.byggahus.se/forum/verkty...n-ctek-laddare-ska-jag-koepa.html#post1064354

/ Moderator

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Snorunge skrev:
CTEK köper du billigast på Tradera. Deras värsting MULTI XS 25000 brukar gå för under 2 kkr. Har själv en sådan, och laddar man bara nån minut med 25 A startar bilen utan problem.

Men det är klart, har väldigt brottom får du nog skaffa en laddare modell svets.
Är det äkta och inte något pirat på Tradera?
Lite skumt när en nyreggad person har 3st nya laddare till salu.

Ingen garanti heller antar jag?
 
Redigerat av moderator:
Kan vara köpt som konkursparti, m.m. behöver inte alls vara konstigt.
 
Ett varningens finger kan ju jag höja för att jag med nöd och näppe kommit undan en ctek-blåsning på tradera. Högg som en kobra då det låg ute en 7000 på köp nu till bra pris, och fick ett automatmail med betalningsinstruktioner, betalade och fick dagen efter ett mail från tradera där de avrådde från att göra affärer med säljaren och att dennes konto stängts. Jag körde en hittasökning på säljaren då telefonnumren i vinstmailet rimmade illa och ringde upp, den något bedrövade säljaren svarade och förklarade läget: kontot hade kapats genom att kaparna mailat med ett felkat traderamail och begjort inloggningsuppgifterna till hennes konto, men lyckligtvis hade de inte ändrat nåt i automatmailet så mina pengar fanns på hennes konto så jag gick skadefri ur händelsen med pengarna tillbaka på kontot ett par dagar senare. Det kan alltså vara värt att hålla inne med betalningen ett tag och köra en extra koll att allt verkar stämma i vinstmailet innan man betalar.
 
Va?
Måste man betala till annonsörens konto innan han skickar varan låter korkat om det är så.
 
Andy78 skrev:
Va?
Måste man betala till annonsörens konto innan han skickar varan låter korkat om det är så.
Precis så brukar det fungera på Tradera. Din säkerhet består i att du kollar säljarens omdömen innan du lägger bud.
 
Jag har gjort över 600 affärer (både köpt och sålt) och inte en affär har gått på tok. Verktyg, bildelar, dataspel mm
suntförnuft, kontakt med köpare/säljare och lite koll på uppgifterna i " vinnar mailet"
 
Är man minsta osäker om säljaren så kör man med Payson garanti. Även om säljaren säger att pengarna ska in på dennes konto så kör man Payson. Kostar visserligen 5% på summan, men det kan det vara värt.
 
Är man minsta osäker eller inte accepterar leverans- och betalningsvillkor så ska man ge fan i att lägga bud. Ingen tvingar någon att lägga bud, så lägger man bud så är det säljarens villkor som gäller.
 
Håller med. Som säljare är man ju lika tveksam till att skicka varor med postförskott etc.

Sätter jag ut betalning och leveransvillkor så är det bara att acceptera eller skippa buda. Däremot kan man ju alltid maila och fråga innan avslutad budgivning

/Lorant
 
Helt galet att sätta in pengar på säljarens konto i förskott.

Bättre att göra med www.internetgirot.se då har man en mellanhand som kontrollerar betalningen / affär köparen måste betala in pengar till internetgirot innan vara skickas och sedan när vara godkänna vara när han hämtar ut den, görs ej anspråk inom 5 dagar eller inget godkännande så ses varan som godkänd och pengarna betalas ut till säljaren.

och man skickar med kollinummer som man ger till internetgirot.

Har använt den själv när jag sålde till en okänd person.

För mig en väl genomtänkt tjänst.
 
Jag tycker att man som köpare är skyldig att reda ut vilka på vilka villkor en affär ska slutföras. Är man rädd för att bli blåst får man antingen reda ut villkoren i förväg eller låta bli och handla!
 
en ringklocka är om säljaren endast accepterar förskotssbetalning och inte accepterar internetgirot så se jag det som att säljaren är en bluff.
 
Det måste ha genomförts över en miljard försäljningar över internetauktioner dom senaste 10 åren. Alla bygger ju på förskottsbetalning och skulle väl tro att 99,9% går bra.

Om man jämför antalet bedrägerier inom internet shopping mot alla gånger vi blivit bedragna vid tjänsteshopping så får man rätt proportion över riskerna. Tänk bara alla taskiga resturanger, hantverkare, taxi chaffisar som har bluffat och/eller levererat skräp osv osv

Själv har hundratals köp från alla kontinenter förutom Afrika och aldrig stött på något bedrägeri. Däremot skulle jag kunna skriva en bok om alla taskiga erfarenheter runt tjänstesektorn.
 
Nimajneb skrev:
Det måste ha genomförts över en miljard försäljningar över internetauktioner dom senaste 10 åren. Alla bygger ju på förskottsbetalning och skulle väl tro att 99,9% går bra.

Om man jämför antalet bedrägerier inom internet shopping mot alla gånger vi blivit bedragna vid tjänsteshopping så får man rätt proportion över riskerna. Tänk bara alla taskiga resturanger, hantverkare, taxi chaffisar som har bluffat och/eller levererat skräp osv osv

Själv har hundratals köp från alla kontinenter förutom Afrika och aldrig stött på något bedrägeri. Däremot skulle jag kunna skriva en bok om alla taskiga erfarenheter runt tjänstesektorn.
Instämmer till 110%, och jag skulle tro att riskerna för både köpare och säljare ökar ofantligt mycket om man gör affärer utanför de "etablerade" kanalerna som tex Tradera, ebay, dhgate mfl där man har en användarprofil och ett omdömessystem. Tex bedrägerier och lurendrejeri är nog mångfalt vanligare på tex Blocket, fyndbörsen där vem som helst kan kasta in en annons utan att senare behöva ta ansvar för affärens genomförande.
 
Andy78 skrev:
en ringklocka är om säljaren endast accepterar förskotssbetalning och inte accepterar internetgirot så se jag det som att säljaren är en bluff.
Då hade du aldrig handlat något av mig iaf såvida du inte hämtar det själv... :)

Jag själv har tyvärr tvärtom erfarenheten av oseriösa köpare som aldrig hämtar ut vara skickad med postförskott. Även med internetgirot riskerar du diskussionen att köparen påstår att vara aldrig kommit.

Säljer jag så är det hämtas på plats helst eller om det är mindre saker förskottsbetalning. Visst finns det de som blir blåsta på tradera och överallt annars precis som man kan bli blåst live men den risken har man väl lite halvt accepterat när man handlar där

MVH Lorant
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.