Jag har tänkt att beställa Starretts kombinationsvinkel från Herr Schmid, men kan inte bestämma mig för om jag har glädje av center- och gradhuvudet.

Är dessa den typen av produkter som ger en "wow-vilken-jäkla-tur-att-jag-hade-den-känsla" eller är det något som bara blir liggandes när man pysslar med lite mera finlir?
Det kostar ju en bussig slant extra att få dom, så det vore ju trist om det sistnämnda är svaret..

http://www.fine-tools.com/combi.htm
 
Redigerat:
Jag använder min kombinationsvinkel hela tiden. Det är dpck ingen Starrett utan en ganska low-price från Axminster. Det som kan vara lite störigt är, och det kan vara just för att det är low-price, att när man lossar skruven och ska flytta anslaget så kan det ibland knipa, dvs anslaget sätter sig. Ingen big deal men det hade varit skönt om passningen hade varit bätte så det gled smidigt fram och tillbaka.

Edit:
Läste nog inte frågan så noga. Jag använder i 99.9% av gångerna enbart vinkelanslaget.
 
Redigerat:
Tillsatserna är lite pillriga att montera och demontera. Eftersom man använder standardhuvudet ensamt mest hela tiden så blir de andra delarna liggande. Jag valde en modell med smitt stålhuvud och matt linjal. Naturligtvis med metriska skalor på båda sidorna. Jag är speciellt nöjd med den matta linjalen. Det förbättrar läsbarheten oerhört. Den finns inte på Hr Schmids hemsida, men han tar hem på beställning. Kolla på Starretts hemsida för modellbeteckning.
/Mattias
 
Jag har nästan aldrig använt centerhuvudet men vinkelhuvet är mycket användbart. Speciellt med en 600 mm linjal. Ger också min röst till den mattkromade linjalen.
Som alternativ till Dieter, kolla även toolsforworkingwood.com som även har en Starrettväljar-wizard som är rätt kul.
/B
 
Tack för tipsen. Det får bli en vinkel utan extra allt, i smitt stål och med matt linjal. TFWW-siten's wizard var ju faktiskt riktigt bra.
 
Hej. Har just köpt en kombinationsvinkel och tänkte berätta om den. Jag köpte den från Schuchardt Maskin och är denna: http://smaskin.se/web/Produkter/Mat...ationsvinkelsats/KOMBINATIONSVINKEL-6438.aspx Priset är utan moms och med frakt på 142 kr blev det totalt 953 kr. Rätt saftigt men förstås mycket billigare än en Starret. Det står ingen tillverkare på någon del men den är väldigt lik till både form och färg med denna: http://www.lundqvist.se/visa_produkt.asp?nr=59035
som ska vara en Mitutoyo. Formen på skruvarna skiljer lite.

Linjalen är graderad i cm och mm och med två skalor på vardera sida (en rättvänd längst ner och en upp och ner längst upp). Oavsett hur man vänder och vrider på linjalen ser den alltid likadan ut. Linjalen har rätt skarpa kanter och jag skrapade lite lack när jag provmätte på bordet. Måste nog runda av dom lite om man inte ska göra märken i trä.

Det är rätt pilligt att få in linjalen i någon av vinkeln, gradskivan eller cirkelmätaren. Ingen vidare precision där. När jag ställer linjalen i vinkeln mot cirkelmätaren så är dom inte riktigt 90 grader. Man ser en ljusspringa längst upp.
Ställer jag in linjalen på ett exakt skalstreck och sedan tittar på andra sidan missar man det skalstrecket med ungefär 2 tiondelar. På en sida av linjalen har dom missat lite i slipningen så dom ligger ungefär 1 tiondel från första skalstrecket. På andra sidan verkar dom slipat exakt (eller lite för långt).

Skruvarna som man ska låsa gradskivan med har dålig passform. Det är bara en av skruvarna som man kan låsa gradskivan ordentligt med. Ritsnålen som ska sitta på vinkeln har antingen fastnat eller så är det bara en prydnad. Man kan skruva av knoppen och då sitter en gängad skruv kvar i vinkeln. Jag lyckas inte dra ut den i alla fall.

Överlag är jag inte jätteimponerad men får ju erkänna att jag fick tre delar som man får betala 2000-3000 för på de få andra ställen man kan köpa på. Det finns många billigare kloner av Starret på amazon t.ex. men de har oftast tum eller mm/tum skala. Jag ville bara ha mm.
Jag kommer behålla den i alla fall och hoppas på att den börjar gå smidigare när man arbetat in den lite och man vant sig.
 
Om du kan leva utan gradskivan och cirkelmätaren skulle jag returnera kittet till SMaskin och köpa en Starret. SÅ mycket dyrare än 953kr är de inte.
 
Jag håller med phl. Du använder vinkeln som referens till allt annat, och om man inte riktigt litar på sin referensvinkel så är det egentligen ingen idé att mäta alls.

De fabrikat som traditionellt betraktas som pålitliga är Starett, Mitutoyo och Moore&Wright. Jag är inte riktigt säker på om M&W fortfarande håller den yttersta kvalitet som de hade förr. Jag tycker att de kanske är en aning för billiga (se länk) för att kännas riktigt pålitliga. Om jag skulle chansa, så skulle det vara på M&W. Om jag ville sejfa, så är det Starett som gäller

http://www.machine-dro.co.uk/index.php?target=products&product_id=324
 
Jag brukar handla hos rdg-tools . dom har bra priser.
42602.jpg
 
mattiasp skrev:
Jag håller med phl. Du använder vinkeln som referens till allt annat, och om man inte riktigt litar på sin referensvinkel så är det egentligen ingen idé att mäta alls.

De fabrikat som traditionellt betraktas som pålitliga är Starett, Mitutoyo och Moore&Wright. Jag är inte riktigt säker på om M&W fortfarande håller den yttersta kvalitet som de hade förr. Jag tycker att de kanske är en aning för billiga (se länk) för att kännas riktigt pålitliga. Om jag skulle chansa, så skulle det vara på M&W. Om jag ville sejfa, så är det Starett som gäller

[länk]
Det beror lite grand på vad man skall ha dem till. Ett skjutmått är mer exakt än en linjal. När man är på avstånd över ett skjutmått och pratar om trä är en tiondel eller två ingen katastrof, så länge det är samma fel på alla bitar som skall ha samma dimension.

Jag har ett par Mitutoyo skjutmått, men har också ett digitalt Axminster skjutmått. Det sista är min favorit för skjutmått (digital till skillnad från mina Mitutoyo). Jag har också en Harald Nyborg komb inationsvinkel som räckt för mina behov länge. Jag har en Starret med, med den nya typen av linjal med tydligare skalor.

Ett Axminster skjutmått mäter exaktare än en Starret kombinationsvinkel tills det inte räcker längre. Så länge man inte läser av skalan duger en Harald Nyborg kombinationsvinkel ungefär lika bra som en Starret. där det är möjligt är en billig digital vinkelmätare bättre än en Starrett.

--- Mats ---
 
Trots att jag inte är mätgubbe (nåja, i dina ögon är jag nog det Mats) så gillar jag ändå inte att de mätinstrument jag använder varje gång jag är i verkstan inte är vinkelräta och mäter rätt. Problemet löser jag genom att köpa mig fri, dvs köpa utrustning som är så bra att jag vet att eventuella fel uppkommer pga att jag är dålig på att handha utrustningen. Man kan se det som att eliminera en osäkerhetsfaktor.
 
Ni kommer nog skratta åt mig nu, men menar ni att en vinkel hake från Hultafors visar något helt annat än 90 grader?! (dom dög åt oss när jag utbildade mig till möbelsnickare)

Jag skulle nog påstå att ritfelet vida överstiger den ev. fel som en Hultafors vinkel visar...
 
En kombinationsvinkel ska vara vinkelrät och rätt på 45 grader annars är den oduglig. Linjalen ska naturligtvis också visa rätt men det är inte lika kritiskt. Det är viktigare att den håller inställningen så man kan flytta mått mellan olika delar. Det är också viktigt att linjalens ändar är raka och vinkelräta.
Jag har både en Starrett och en bctw vinkel som båda uppfyller detta.
/B
 
Det roliga blir om man diskuterar toleranser, är rätt säker på att de flesta funkar (så länge man kollar av dem) men glöm att använda dem som referenser för maskinell metallbearbetning då det oftast är betydligt högre krav där.

Vad är 90 grader? Och är anliggningsytorna i tillräcklig tolerans för att uppfylla kraven?
För trä duger det mesta, arbetar man med att t ex göra maskindelar så är det andra krav, där spelar sen temperatur roll med.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Det roliga blir om man diskuterar toleranser, är rätt säker på att de flesta funkar (så länge man kollar av dem) men glöm att använda dem som referenser för maskinell metallbearbetning då det oftast är betydligt högre krav där.

Vad är 90 grader? Och är anliggningsytorna i tillräcklig tolerans för att uppfylla kraven?
För trä duger det mesta, arbetar man med att t ex göra maskindelar så är det andra krav, där spelar sen temperatur roll med.

/Kent
+1 på allt ovan, samt ett tillägg: Vad är syftet med att med en linjal (typ Starrett som är begränsad till 45 eller 90 grader) på trä mäta upp en vinkel? Oftast är behovet att klyva eller kapa något i 90 grader. Det skall vara en riktigt usel vinkelhake om vinkeln skulle mäta mer fel än vad man siktar med en sticksåg eller bandsåg längs en linje, aldrig så väl ritsad. Det kan man kolla ut i affären innan man köper vinkeln, och sedan kontrollera då och då efterhand man tappar den i golvet. För att man skall komma till något som liknar den noggrannhet man får i en riktigt bra vinkel skall man använda en cirkelsåg.

Det viktiga då är inte att man har en Starett som exakt (mot en skrovlig bit ändträ vid klyvning eller med en svårt förd rits vid kapning tvärs fiberriktningen) som håller exakt 90 grader. Det viktiga är istället att man gör klyvningen längs en referens (längdanhållet) eller kapningen längs en referens (miteranhållet) som ger exakt vinkel.

Där jag ser behovet av en bra vinkel är vid kapning med skena på stora skivor (korta bitar fixar man i efterhand med hyveln). Om vi förutsätter man har en vinkelhake så är Starretten (i alla fall min) endast aningen längre än vinkelhaken (600 mm) och med ganska kort anhåll mot skivan. Den mest exakta vinkeln där tycker jag man får med en MFS, eller FS-PA, eller kvadratmetoden.

Så även om jag är säker på att min Starrett håler 90 grader, så tror jag inte min Starretts styrka ligger i att överföra 90 grader med linjal och rits, utan styrkan ser jag är i den överförbara längden. För att få 90 grader utanför bordssågen föredrar jag metoder som använder en större anliggningsyta är Starretten har.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.